۰
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۵

«کتاب تئاتر سایه» هنر نمایش را به خانه‌ها می‌برد

«کتاب تئاتر سایه» ایده‌ای است برای ساخت یک بازی گروهی مبتنی بر نمایش سایه‌ای که یک کارگردان نمایش‌های کودک و نوجوان آن را ارایه کرده و طرح او در میان برترین‌های سومین رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی قرار گرفته است.
«کتاب تئاتر سایه» هنر نمایش را به خانه‌ها می‌برد
«کتاب تئاتر سایه» ایده‌ای است برای ساخت یک بازی گروهی مبتنی بر نمایش سایه‌ای که یک کارگردان نمایش‌های کودک و نوجوان آن را ارایه کرده و طرح او در میان برترین‌های سومین رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی قرار گرفته است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این رویداد فرهنگی چند سالی است که از سوی اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود تا جوانان خلاق و علاقه‌مندان به طراحی بازی‌های ایرانی بتوانند ایده‌های خود را عرضه و از حمایت بخش صنعت برای تولید این بازی‌ها بهره‌مند شوند.
در این میان آیین معرفی ایده‌های برتر و منتخب سومین دوره این رویداد آبان ۱۳۹۹ در تهران برگزار و از میان ۱۶۰ ایده رسیده به دبیرخانه و ۳۹ ایده‌ی رسیده به مرحله پایانی، ۱۱ ایده‌ی برتر این رویداد معرفی شد، ایده‌هایی که نویدبخش تولید بیشتر و با کیفیت بازی‌های متنوع از سوی جوانان خلاق ایرانی بود.
سیدآرش شریف‌زاده - که سابقه‌ای ۳۰ ساله در اجرای حرفه‌ای نمایش برای کودکان و نوجوانان دارد و آثار نمایشی را در نقاط مختلف ایران چه در سالن‌ها چه بر روی تریلی سیار کانون به روی صحنه برده است - با تکیه بر این سابقه، ایده‌ی ساخت یک بازی گروهی را با عنوان «کتاب تئاتر سایه» به رویداد ایده‌آزاد کانون ارایه کرد و ایده او از دید داوران به عنوان یکی از برگزیدگان این رویداد ملی انتخاب شد.
او توضیح داد: کودکان و نوجوانان می‌توانند در کنار بزرگ‌سالان این بازی را اجرا و لحظه‌های شاد و مفرحی را تجربه کنند. این وسیله (کتاب تائتر سایه) با استفاده از نمونه و تکنیک مطرح نمایش عروسکی در ایران و جهان یعنی شیوه «سایه روی پرده سفید» طراحی و بسته آن از اجزای ساده‌ایی مانند صفحه اصلی بازی که به‌صورت کتاب، باز می‌شود، عروسک‌های سایه با باتوم، باتوم‌های اضافی برای درست‌کردن عروسک با استفاده از خلاقیت کودک و کمک والدین و مربیان،   صفحه‌های پس‌زمینه برای فضاسازی نمایش در کنار کتابی شامل سه نمایشنامه کوتاه،   منبع نور و بروشور نحوه استفاده از بازی، تشکیل شده است.
شریف‌زاده با بیان این‌که این بازی از قابلیت اجرا در مکان‌های مختلف برخوردار است و در آن، هم والدین می‌توانند برای بچه‌ها نمایش اجرا کنند و هم کودکان برای هم سن و سالان خود و والدین، گفت: در این بازی با استفاده از تکنیک‌های مختلف نمایش عروسکی و ساخت ساده آن مثل تکنیک‌های ماریونت(نخی)، باتومی، سایه، دست‌کشی، فک‌زن و غیره، بازیگران به ارایه نمایش می‌پردازند و از آن می‌توان برای رشد خلاقیت و شادی کودکان و نوجوانان بهره گرفت.
 
این بازی‌گر و کارگردان باسابقه نمایش‌های عروسکی با تاکید بر اهمیت و  تاثیر نمایش بر آموزش کودکان و اشاره به سفرهای خود به همراه تریلی سیار تئاتر کانون به نقاط دور افتاده کشور در سال‌های متمادی افزود: بسیاری از بچه‌ها در نقاط مختلف کشور هیچ دسترسی به سالن نمایش و تماشای تئاتر ندارند با تولید این ایده می‌توانیم نمایش را به داخل خانه‌ها ببریم تا بچه‌ها با استفاده از خلاقیت خودشان نمایش بازی کنند و حتی والدین و مربیان هم می‌توانند از این راه بسیاری از مشکلاتی که بچه‌ها در خانه دارند مثل نخوابیدن زود هنگام، خوردن کامل غذا، جمع کردن وسایل شخصی، بازی‌کردن زیاد با رایانه و حضور بیش از اندازه در فضاهای مجازی و غیره را بر طرف یا دست‌کم کاهش دهند.
به‌گفته‌ی وی تولید این وسیله علاوه بر این‌که یک فضای کارآفرینی برای مردم ایجاد می‌کند از نظر بار آموزشی در موضوع‌های علمی و دینی و تکنیک‌های آموزشی به‌روز نیز می‌تواند مورد استفاده مراکز آموزشی مانند مهدکودک‌ها و مدارس قرار بگیرد.
این طراح و ایده‌پرداز برتر سومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی بر نقش کانون در حمایت از صنعت اسباب‌بازی تاکید کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌خاطر این‌که یک نشان شناخته شده  برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها است و قدمت زیادی در زمینه فعالیت‌های مختلف دارد، می‌تواند با مدیریتی خوب و کارآمد فضا را برای به ثمر نشستن این ایده‌ها فراهم کند و باید در بخش‌های صنعتی و بازار کسب و کار نیز از تولید این اسباب‌بازی‌ها حمایت شود.
رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی که هرسال به همت اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون برگزار می‌شود، به‌دنبال شناسایی و کشف و پرورش ایده‌پردازان این حوزه و ایجاد بستری برای حضور صنعت‌گران و تولیدکنندگان و حمایت آن‌ها از استعدادهای برتر حوزه اسباب‌بازی و سرگرمی‌های سازنده است.
 
کد مطلب: 140385
برچسب ها: کتاب تئاتر سایه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *