۰
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
رئیس خانه مطبوعات کشور:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر معافیت مالیاتی رسانه ها باشد

جلوگیری از فرار مالیاتی کلان، مقدم بر لغو معافیت مالیاتی مطبوعات است
قانون مالیات های مستقیم، براساس بند ل ماده ۱۳۹ موسسات فرهنگی و هنری به ویژه رسانه ها را معاف از مالیات دانسته است. فلسفه چنین تصمیمی زیان ده بودن فعالیت های فرهنگی و مطبوعاتی با توجه به شرایط کشور بود. از طرفی در سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور، بنگاه های فرهنگی و مطبوعاتی با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کنند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر معافیت مالیاتی رسانه ها باشد
قانون مالیات های مستقیم، براساس بند ل ماده ۱۳۹ موسسات فرهنگی و هنری به ویژه رسانه ها را معاف از مالیات دانسته است. فلسفه چنین تصمیمی زیان ده بودن فعالیت های فرهنگی و مطبوعاتی با توجه به شرایط کشور بود. از طرفی در سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور، بنگاه های فرهنگی و مطبوعاتی با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کنند. در چنین شرایطی سازمان امور مالیاتی در پیش نویس جدید این قانون، برای بار چندم درخواست به لغو این معافیت ها کرده است که توجیهاتش از سوی اهالی رسانه پذیرفتنی نیست.
مصطفی کواکبیان، مدیر مسئول «روزنامه مردم سالاری»  معتقد است مگر مجموع درآمدی که دولت از قِبَلِ فعالیتهای مطبوعاتی، قرآنی، انتشاراتی و هنری به دست می آورد چقدر است؟ واقعا چرا باید رکن چهارم دموکراسی را دل آزرده کنند تا به یک مبلغ اندک برسند. بهتر است دولت به جای فشار بر مطبوعات، جلوی فرار مالیاتی کلان  را بگیرد.
 
کواکبیان با اشاره به شرایط سخت مطبوعات در این روزها به شفقنا رسانه می گوید: مطبوعات در شرایط بسیار سختی به سر می برند و با ورود کرونا فشارهای زیادی بر آنها حاکم شده است و حمایت هم نمی شود. به همین خاطر واقعا درخواست ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه این است که فشار را برای ما زیاد نکنند و فعالیت های مطبوعاتی، قرآنی و هنری  از پرداخت مالیات معاف شوند و  دولت قبل از ارسال لایحه بودجه به مجلس، نسبت به تغییرات جدید درنظرگرفته شده برای موسسات فرهنگی و مطبوعاتی در پیش نویس جدید مالیاتی، صرف نظر کند.
 رئیس خانه مطبوعات کشور با اشاره به تفکیک قائل شدن بین کار هنرمندان و اهالی رسانه بیان می کند: برخی ها معتقدند که با توجه به درآمد بالای سلبریتی ها باید از آنها مالیات گرفته شود. خب اگر قرار است تصمیم جدیدی درباره سلبریتی ها گرفته شود، ارتباطی به مطبوعات ندارد. از طرفی دیگر این پیش نویس چطور می خواهد بین فعالیت های هنری سلبریتی و غیرسلبریتی بودن، تفکیک قائل شود؟ چون خیلی از هنرمندان هستند که در فضای مجازی و دیگر رسانه ها شاید شهرت نداشته باشند ولی درآمدهای بالایی دارند. به نظرم چنین تفکیکی امکان پذیر نیست.
او با توضیح درباره کارکرد مطبوعات می گوید: مگر مجموع درآمدی که دولت از قِبَلِ فعالیت های مطبوعاتی، قرآنی، انتشاراتی و هنری به دست می آورد چقدر است؟ واقعا چرا باید رکن چهارم دموکراسی را دل آزرده کنند تا به یک مبلغ اندک برسند؟ بهتر است دولت به جای فشار بر مطبوعات، جلوی فرار مالیات های کلان  را بگیرد. شاید ما در کشور  چند صد هزار میلیارد فرار مالیاتی داشته باشیم، باید به سراغ آنها رفت. درست نیست بر مطبوعاتی که می خواهند زبان مردم باشند، فشار آورد. بنابراین معتقدم که اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی، مقدم بر لغو معافیت مالیاتی مطبوعات است.
این مدیر مسئول در پایان به حذف الزام آگهی ها در روزنامه ها اشاره می‌کند و با انتقاد می گوید: مسأله بعدی مربوط به اداره ثبت شرکت هاست. متأسفانه این اداره الزام چاپ آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار را برداشته  و این به ضرر مطبوعات است. هر چند ما از طریق وزارت ارشاد پیگیر این موضوع هستیم، ولی درخواست داریم که معاونت مطبوعاتی از طریق سازمان ثبت قوه قضائیه و کمیسیون فرهنگی مجلس جلوی این کار را بگیرد تا موجب ضربه دیدن مطبوعات نشود.

مصطفی کواکبیان، رییس خانه مطبوعات کشور همچنین در گفت و گو با خبرنگار جماران ارائه پیشنویس کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص لغو معافیت مالیاتی رسانه ها و موسسات فرهنگی را  در شرایط کنونی حاکم بر این بخش ها را فاقد اولویت توصیف کرد و گفت: وضعیت چاپ و نشر به طور اعم و وضعیت مطبوعات به طور اخص، بسیار نامطلوب است و وزارت اراشاد باید به این نکته توجه داشته باشد. 
عضو هیات مدیره انجمن روزنامه های غیر دولتی با بیان اینکه ما دسترسی به سازمان برنامه و بودجه نداریم و تنها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانیم رجوع کنیم، خاطر نشان کرد:  شیوع ویروس کرونا شرایط مطبوعات را بدتر کرده است و وزارت ارشاد باید بداند که هرگونه تغییر منفی در شرایط فعلی مطبوعات، ظلم و اجحاف بزرگی به این صنف است و بهتر است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیات دولت بخواهد که  شرایط موجود در خصوص پرداخت مالیات ها حفظ شود. 
کواکبیان درخصوص این استدلال که برخی از سلبریتی های پر درآمد با استفاده از همین تبصره قانونی از پرداخت مالیات طفره می روند، نیز گفت: به مطبوعات چه ربطی دارد که سلبریتی ها مشمول معافیت مالیاتی میشوند؟ می توانند این افراد را از مطبوعات و موسسات فرهنگی تفکیک کنند و بگویند سلبریتی ها جدا از این مشاغل هستند. 
 
مدیر مسئول روزنامه مردمسالاری با بیان اینکه سلبریتی بودن یک فرد در بین هنرمندان هم به سختی قابل تفکیک است چراکه به راحتی نمی توان فهمید چه کسی سلبریتی محسوب می شود و چه کسی نمی شود، خاطرنشان کرد: اما در هر صورت نباید مطبوعات و رسانه ها به چوب آنها رانده شوند در حالی که حوزه خبر فضای متفاوتی دارد.
این نماینده ادوار مجلس با اشاره به اینکه دیوار مطبوعات از همه کوتاه تر است، اظهار داشت: متاسفانه رسانه ها علی رغم اینکه به همه مسائل می پردازند و از همه دفاع می کنند، بلندگویی برای دفاع از خود ندارند تا بگویند مالیاتی که می خواهند از مطبوعات بگیرند اصلا رقم خاصی در درآمدهای دولت نخواهد شد.
وی افزود: بهتر است سازمان امور مالیاتی یقه کسانی را بگیرد که  مستوجب پرداخت مالیات های هنگفت هستند و فرار مالیاتی می کنند نه اینکه چون مطبوعات نسبت به بقیه دم دست تر هستند، به یکباره تصمیم بگیرند  و به آنها بگویند شما اگر بیش از صد میلیون تومان داشته باشید باید مالیات پرداخت کنید. سازمان امور مالیاتی به جای این رقمی کوچکی که می خواهند بر بدنه مطبوعات و موسسات فرهنگی تحمیل کنند بهتر است ارقامی که قبلا در مجلس دهم در خصوص فرار مالیاتی عده ای مطرح شد که میزان آن تا چندصدهزار میلیارد تومان نیز برآورد می شد، را وصول کند.
کواکبیان، با تاکید بر اینکه مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند، خاطرنشان کرد: دولت باید مسائل را اولویت بندی کند ولی ما می بینیم  یک عده چون صاحب نفوذ در قدرت هستند و ثروت های کلانی دارند، در بودجه تنظیمی معاف از مالیات می شوند و بر رکن چهارم دموکراسی اولویت پیدا می کنند!
رییس خانه مطبوعات کشور ضمن درخواست از سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ورود به این موضع گفت: دولت بهتر است که قبل از ارسال لایحه بودجه 1400 به مجلس اصلاح این پیش نویس را فورا در دستور کار قرار دهد و استمرار شرایط فعلی را در بودجه بگنجاند.

 
کد مطلب: 140396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *