۰
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۹

بازنگری توافق ترامپ با طالبان

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشاور امنیت ملی «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا به همتای افغانستانی خود اطلاع داده که آمریکا توافق منعقد شده دولت ترامپ با طالبان را بازنگری خواهد کرد.
بازنگری توافق ترامپ با طالبان
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشاور امنیت ملی «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا به همتای افغانستانی خود اطلاع داده که آمریکا توافق منعقد شده دولت ترامپ با طالبان را بازنگری خواهد کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در بیانیه جمعه شب کاخ سفید آمده است، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به همتای افغانستانی خود اعلام کرده که ایالت متحده توافق منعقده با طالبان را بازنگری خواهد کرد.
پیش‌تر "آنتونی بلینکن" که از سوی بایدن نامزد هدایت وزارت خارجه شد، در جلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان در مجلس سنای این کشور گفته بود که توافق دولت ترامپ با طالبان را بررسی و بازنگری خواهد کرد.
این در حالی است که منابعی از دولت افغانستان و طالبان پیش‌تر گفته بودند که دو طرف برای انجام توافق دولت ترامپ با طالبان، منتظر ورود بایدن به کاخ سفید هستند تا از مواضع او در قبال این توافق و اقدامات او آگاه شوند.
یک مقام طالبان به خبرگزاری رویترز گفت: اگر طرف آمریکایی به تعهداتش در خصوص خروج نیروهای این کشور از افغانستان پایبند نباشد، ناچار خواهیم بود تا تصمیم‌های سختی بگیریم.
۲۹ فوریه گذشته مقام‌های آمریکایی و افغانستانی اعلام کردند که آمرکیا و متحدانش در ناتو نیروهایشان را طی ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند کرد در صورتی که طالبان به تعهداتش بر اساس توافقی که در دوحه امضاء کرده پایبند باشد.
پنج هزار زندانی گروه طالبان نیز براساس همین توافقنامه از زندان‌های دولت افغانستان آزاد شدند که اکنون دولت مدعی است شمار زیادی از آنها به میدان جنگ برگشته‌اند.
توافقنامه صلح آمریکا و شبه نظامیان طالبان بعد از ۱۱ دور مذاکرات در حالی به امضا رسید که با وجود دولت قانونی افغانستان، آمریکا اجازه بازی به گروه طالبان در امور داخلی این کشور را داد.
بر اساس این توافقنامه، قرار بود تمامی نیروهای آمریکایی در مدت ۱۴ ماه افغانستان را ترک کنند و طی ۱۰ روز پس از امضای توافق صلح آمریکا و طالبان، گفت و گوهای صلح میان گروه‌های افغانستانی یعنی دولت افغانستان و طالبان آغاز شود.
اما این بخش از توافقنامه نیز پس از گذشت ۶ ماه و اعلام آغاز بکار نشست مذاکرات صلح دوحه در ۲۲ شهریور ۹۹، همچنان به نتیجه‌ای دست نیافته است. ترامپ که با ادعای تلاش برای ایجاد صلح و امنیت در افغانستان مدعی توافق با طالبان شده بود، تنها توانست بخشی از نیروهای نظامی آمریکا را از این کشور خارج کند.
پایان دادن به جنگ افغانستان از مواردی بود که ترامپ رویای آن را در سر می‌پروراند تا با استفاده از این مذاکرات، به تصور خود دستاوردهایی جهت ارایه در برنامه‌های انتخاباتی‌اش نمایش دهد.
کد مطلب: 143662
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *