۰
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۸

تبدیل خرما به خوراکی لوکس و گران‌قیمت!

با توجه به افزایش قیمت خرما در بازار، هیچ نهادی نسبت به شفاف سازی برای چرایی این موضوع پاسخ مناسبی نداده است.
تبدیل خرما به خوراکی لوکس و گران‌قیمت!
با توجه به افزایش قیمت خرما در بازار، هیچ نهادی نسبت به شفاف سازی برای چرایی این موضوع پاسخ مناسبی نداده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،خرما کم‌کم در حال تبدیل شدن به یکی از خوراکی‌های لوکس و گران قیمت است. در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم برخی از انواع خرما در سوپرمارکت‌ها و خواربار فروشی‌ها از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم فراتر رفته است.
سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن آن به مصرف داخلی می‌رسد و باقی آن صادر می‌شود.
با توجه به بررسی‌های میدانی صورت گرفته از بازار‌های مختلف عرضه خرما در پایتخت، در حال حاضر به طور کلی قیمت هیچ خرمایی در بازار تهران کمتر از کیلویی ۵۰ هزار تومان نیست و این قیمت می‌تواند به کاهش مصرف این میوه با ارزش منجر شود.
برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ رئیس انجمن ملی خرما رفته و درباره چگونگی عرضه این محصول با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

طلب سود ۴۵ درصدی برای فروش توسط فروشندگان!
محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر قیمت متعادلی را در خصوص عرضه انواع خرما در بازار مبدأ شاهد هستیم.
وی افزود: یکی از علت‌های تفاوت قیمت خرما در بازار مبدأ با بازار مقصد، حاشیه سود دریافتی توسط عرضه کنندگان این محصول است که در این رابطه سازمان تنظیم بازار بر موضوع اشرافیت دارد.
رئیس انجمن ملی خرما با بیان اینکه قیمت خرما نسبت به دو سال گذشته در بازار مبدأ تغییر محسوسی نداشته است، تصریح کرد: این موضوع باعث بروز نگرانی برای تولید کنندگان شده است، با وجود تورم و افزایش نهاده‌های کشاورزی باز شاهد این هستیم که عرضه این محصول توسط تولید کنندگان با تغییر قیمت مواجه نبوده است.
وی افزود: تغییر قیمت خرما به علت نحوه توزیع آن در فروشگاه‌ها است، در حال حاضر قیمت خرما پیارم بسته به نوع کیفیت و درجه بندی کیفی آن از ۲۰ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان  است و خرمای مضافتی با قیمت ۲۱ هزار تومان در حال عرضه در بازار مبدأ است.
رشید فرخی تصریح کرد: ما قدرت اجرایی برای جلوگیری از گرانفروشی در بازار خرما را نداریم و باید سازمان تنظیم بازار به موضوع ورود کند و به موضوع گرانی خرما در بازار بپردازد.
وی افزود: بحث عدم ممنوعیت صادرات خرما به بازار ضربه می‌زند، سال گذشته این اقدام انجام شد که منفعت آن را دیدیم، اما امسال این اقدام اعمال نشد.
رئیس انجمن ملی خرما در واکنش به دپوی خرما در برخی از انبارها، گفت: خرما به دلیل نبود تقاضا دپو شده است، ما در سال‌های قبل یا با مشکل کمبود خرما مواجه بودیم و یا اینکه موضوع دپوی این محصول در میان بوده است.
وی افزود: دپوی خرما صرفا به این دلیل نیست که برای گرانفروشی محصول آن را دپو کنند، بلکه به دلیل عدم تقاضای خرما بر روی دست عرضه کنندگان مانده است.
رشید فرخی اظهار کرد: به دلیل انتشار و گسترش ویروس کرونا در کشور، خواه یا ناخواه این موضوع اثر روحی را بر روی بازار خرما گذاشته است که مشتریان از نظر بهداشت مردد هستند که آیا این محصول به صورت بهداشتی بسته بندی شده یا خیر، که این موضوع خود باعث کاهش مصر خرما شده است؛ لذا این اطمینان را می‌دهم که خرما با بهترین روش و رعایت شیوه‌های بهداشتی بسته بندی شده و در حال حاضر در بازار عرضه می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا برای گرانی خرما پرونده‌ای به سازمان تعزیرات افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای محصول خرما سود ۴۵ درصدی طلب می‌کنند، باید بررسی کرد که آیا در این رابطه گرانفروشی شده است یا خیر؟ لذا پاسخ این سوال را باید ستاد تنظیم بازار شفاف سازی کند و اگر پرونده‌ای تشکیل شده یا خیر باید این ستاد پاسخگو باشد و در حیطه کاری ما نیست که درباره آن اظهار نظر کنیم.
با توجه به اظهارات رئیس انجمن ملی خرما، این گونه برآورد می‌شود که خرما با نرخ کمتری به بازار تحویل داده می‌شود و مشخص نیست که چه فعل و انفعالاتی در این بین رخ می‌دهد که به یک باره قیمت این محصول سر به فلک کشیده می‌شود.

پرونده‌ای به سازمان تعزیرات ارجاع نشده است
ناصر مدیحی طامه رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بازار خرما و علت افزایش قیمت این محصول، گفت: گشت تعزیرات به محض دریافت گزارش تخلفات گرانفروشی به صورت ضرب الاجلی وارد میدان شده و با اعزام نیرو‌های تخصصی به اماکن مورد نظر موارد را مورد بررسی خود قرار می‌دهد.
وی افزود: در حال حاضر شاهد افزایش قیمت خرما در بازار هستیم، اما در این باره هیچ گونه پرونده‌ای از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان تنظیم بازار به تعزیرات دال بر گرانفروشی خرما، گزارش نشده است.
رئیس گشت تعزیرات حکومتی تهران تصریح کرد: شهروندان در صورت گلایه از وضع موجود در بازار‌های مختلف مراتب را به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش دهند تا با اعزام گشت‌ها به مراکز متخلف به دغدغه مردمی رسیدگی کنیم.
نکته مشهود در این بین، افزایش قیمت خرما در بازار‌های هدف است که هیچ گونه نظارتی توسط سازمان‌های نظارتی بر بازار وجود ندارد و این موضوع نیز باعث عدم خرید این محصول توسط مشتریان است و نتیجه آن هم خاک خوردن جعبه‌های خرما در قفسه‌های فروشگاه‌ها است.
کد مطلب: 144234
برچسب ها: خرما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *