۰
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۲

کتابهای پرفروش فلسفی در نمایشگاه تهران

یکی از حوزه‌هایی که پیش از این نیز در نمایشگاه‌های کتاب تهران بازار قابل رقابتی داشته کتاب‌های حوزه اندیشه و فلسفه است که حتی طی سال‌های اخیر توانسته پا به پای کتاب‌های ادبیاتی و رمان خود را به سبد پرفروش‌های مخاطبان نزدیک کند.
یکی از حوزه‌هایی که پیش از این نیز در نمایشگاه‌های کتاب تهران بازار قابل رقابتی داشته کتاب‌های حوزه اندیشه و فلسفه است که حتی طی سال‌های اخیر توانسته پا به پای کتاب‌های ادبیاتی و رمان خود را به سبد پرفروش‌های مخاطبان نزدیک کند.
در زیر نگاهی به آثار پرفروش نشر شورآفرین، نگاه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سروش، علمی و فرهنگی و پارسه می‌اندازیم.
 
کتاب «گویایی ارستو»/ نویسنده: پاول پارسی/ مترجم: بزرگمهر لقمان/ ناشر: شورآفرین
«گویایی ارستو» از پاول پارسی ـ فیلسوف و منطق‌دان ایران باستان و استاد فلسفه‌‌ خسرو انوشیروان ساسانی ـ براست که بزرگمهر لقمان آن را ترجمه کرده است.
کتاب «گویایی ارستو» دربردارنده‌‌‌ سه رساله از پاول پارسی (گفتار اندر گویایی ارستو، روشنایی‌نامه‌ای بر اندر پیرامونِ گزارش ارستو و پیش‌درآمدی بر فرزانگی ارستو) است که به خسرو انوشیروان پیشکش شده است.  بزرگمهر لقمان این سه رساله‌‌ پاول پارسی را به پارسی ناب گردانده و واژه‌نامه‌‌ای سه زبانه‌ (پارسی ـ انگلیسی ـ پهلوی) نیز برای این کتاب فراهم کرده است. سبك ترجمه و پانوشت‌ها و پیشگفتار مترجم به ارزش ترجمه اين اثر تاریخی بسيار افزوده است.
چاپ نخست «گویایی ارستو» در ۳۶۸ رویه و بهای ۵۰ هزار تومان از سوی نشر شورآفرین در دسترس دوستداران فلسفه و منطق و نیز پژوهشگران تاریخ و فرهنگ و زبانهای ایران باستان قرار گرفته است.

کتاب «منطق ارسطو»/ ترجمه میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی/ناشر: نگاه
ارگانون (لاتین: Organon) نامی است که شاگردان ارسطو بر مجموعه ی مقالات او در زمینه ی منطق نهاده اند. برگردان این اثر نفیس در سال 1378 توسط میر شمس الدین ادیب سلطلانی با نام منطق ارسطو (ارگانون) انجام گرفته است. کتاب منطق ارسطو از مقاله های زیر تشکیل شده است:
1. م‍ق‍ول‍ه ه‍ا
2. در پ‍ی‍رام‍ون گ‍زارش
3. آن‍اک‍اوی‍ک ن‍خ‍س‍ت
4. آن‍اک‍اوی‍ک دوم
5. ج‍ای‍گ‍اه‍ه‍ای ب‍ح‍ث
6. در پ‍ی‍رام‍ون اب‍طال‍ه‍ای س‍وف‍ی‍س‍ت‍ی.

دوره دو جلدی قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی/ نوشته غلامحسین ابراهیمی دینانی، فاطمه فنا (ویراستار)/ ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
 کتاب حاضر نیز از جمله آثاری است که سال‌های متوالی یکی از پرفروش‌های حوزه فلسفه بوده و امسال نیز توانسته به سبد پرفروش‌ها راه یابد.

کتاب «تاریخ فلسفه ویل دورانت»/ ترجمه عباس زریاب/ ناشر: علمی فرهنگی
تاریخ فلسفه ویل دورانت به ترجمه عباس زریاب ب تلاش دارد تا طرح روشنی از تحول اندیشه به خواننده ارائه دهد و مفهوم‌های بنیادین تفکر فلسفی و جنبش‌های تاریخ ساز فلسفی را بشناساند. معرفی فیلسوفان بزرگی چون افلاطون، ارسطو، کانت، نیچه و اسپنسر قابل توجه است.
 
کتاب «تاریخ فلسفه: فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم»/ نوشته فدریک چارلز کاپلستون/ ترجمه امیر جلال‌الدین اعلم/ ناشر: علمی و فرهنگی و سروش
این کتاب در سال 1362 برای اولین بار به چاپ رسیده و در 18 فصل به روایت نظریات فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم می‌پردازد. نویسنده در فصل اول با عنوان "هابز(1)" به زندگی و مصنفات، روش فلسفه، نام انگاری هابز، علیت و ماشین وار انگاری، خیر و شر، انفعالات و .... پرداخته است. وضع طبیعی جنگ، قوانین طبیعی، پیدایش حکومت و نظریه قرارداد و... از عناوین فصل دوم با عنوان "هابز2" است. در فصل سوم با ذکر یک پیشگفتار به افلاطونیان کیمبریج پرداخته شده است و در فصل‌های 4،5،6 و 7 به طور مفصل به "لاک" زندگینامه و نظریه اخلاقی لاک، تأثیر لاک، شناخت در وجه کلی، درجات شناخت، گستره و واقعیت شناخت و... پرداخته شده است. نیوتن، مسائل دینی، مسائل اخلاقی، بارکلی، هیوم، موافقان و مخالفان هیومو... نیز از دیگر عناوین فصل‌های بعدی هستند. در واقع این جلد از کتاب، مشتمل است بر  فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم که به اندیشه فلسفی انگلیسی از هابز تا فلسفه عقل سلیم اسکاتلندی می‌پردازد.

کتاب «درباره معنی زندگی»/نویسنده: ویل دورانت/ مترجم: شهاب الدین عباسی/ ناشر: کتاب پارسه 
این اثر یکی از خواندنی‌ترین آثار ویل دورانت، نویسنده کتاب بزرگ «تاریخ تمدن» است. متن اصلی کتاب سال‌های سال در دسترس نبود و چند سال پیش به کوشش جان لیتل منتشر شد. روزی مردی به نزد ویل دورانت رفت و از او درخواست کرد دلیلی به دست او بدهد که چرا نباید خودکشی کند. دورانت در آن وقت محدود، جواب‌هایی به او داد ولی مدتی بعد، نامه‌ای برای بیش از صد شخصیت مشهور فرستاد و درباره معنی زندگی از آن‌ها نظر خواست و پاسخ‌های رسیده را به همراه دیدگاه خود، در این کتاب منتشر کرد.
دورانت امید داشت پاسخ‌هایی که از چنین شخصیت‌های پرفروغی دریافت می‌کند، چیزی در خود داشته باشند که به پرسش آن بیگانه خوش‌لباسی که در یک روز پاییزی سال ۱۹۳۲ در باغش ظاهر شد، جوابی درخور بدهد. درواقع قضیه فراتر از این حرف‌ها بود؛ پاسخ‌ها بیش از آنکه تاریک و اندوهبار باشند، شوق‌انگیز و مثبت بودند که همراه بود با بصیرت‌هایی شخصی در اینکه چگونه باید زندگی را معنادارتر کرد. پاسخ‌ها از همه‌سو بودند؛ کسانی چون گاندی، جواهر لعل نهرو، تئودور درایزر نویسنده ناتورالیست، سینکلر لوئیس برنده نوبل ادبیات، جان ارسکین رمان‌نویس، آندره موروئا فیلسوف و رمان‌نویس، جورج برنارد شاو نمایشنامه‌نویس، برتراند راسل فیلسوف، جینا لومبروسو تنیس‌باز شهیر، سی. وی. رامان برنده نوبل فیزیک و شخصیت‌های دیگر.
به محض اینکه پاسخ نامه‌ها به دست ویل دورانت رسید، او سراغ خودش رفت و پاسخی جلوی همه پرسش‌هایش گذاشت که خود یک اثر فلسفی والا بود. دورانت نام کتاب را «درباره معنی زندگی» گذاشت و یک موسسه انتشاراتی کوچک آن را در سال ۱۹۳۲ چاپ کرد. کتابی است واقع‌بین، جسور و دربردارنده نگاه‌های متفاوت نویسندگان، شاعران، سیاستمداران و... به موضوع زندگی.
کد مطلب: 144280
برچسب ها: فلسفه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *