۰
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۹

درخواست روحانی از مجمع برای تصویب FATF

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مهمترین حقوق عامه این است که تحریم از دوش آنها برداشته شود، گفت: اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کردیم. 
درخواست روحانی از مجمع برای تصویب FATF
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مهمترین حقوق عامه این است که تحریم از دوش آنها برداشته شود، گفت: اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کردیم. 
به گزارش  ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیات وزیران با بیان اینکه در روزهای پایانی سال ۹۹هستیم و مردم برای جشن نوروز و آغاز سال جدید خود شان را آماده می‌کنند، گفت: مردم باید به شرایط بهداشتی توجه داشته باشند چرا که همه می‌دانند باید روزهای عید روزهای پرنشاطی در زندگی مردم باشد. اما در عین حال عواقب آن نباید به گونه ای باشد که در روزهای بعد با شیوع این ویروس در کشور مواجه باشیم.
روحانی ادامه داد: در این ایام بسیار مهم اولین وظیفه دولت این است که در پایان سال همه طرح‌هایی که امسال قابل افتتاح است، آنها را افتتاح کند تا مردم آثار و ثمرات آن را در همین روزهای پایانی و مخصوصا سال آینده که سال پایانی دولت دوازدهم است، ببینند.
رییس جمهوری با تاکید بر این که روز دوشنبه افتتاح بسیار مهمی در این سال سخت داشتیم، گفت: این که دولت قادر است در یک روز دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار طرح را به افتتاح برساند، بسیار مهم است. طرح‌هایی که به حقوق مردم بستگی دارد.
نگاه دولت توسعه تولید و احقاق حقوق مردم است
وی ادامه داد: چاه‌ها و میدان‌ها و منابع مشترک به گونه ای است که اگر همسایگان ما برداشت کنند و ما استفاده نکنیم، آن منبع خالی می‌شود. ما اگر از سهم خود بهره‌برداری نکنیم زمان می‌گذرد و سهم از دست ما می‌رود. هم همسایگان ما حق دارند از سهم خود استفاده کنند و هم ما حق داریم از حقمان استفاده کنیم.
روحانی افزود: هر آنچه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر آنها تاکید می‌کند، یک نگاهش به زندگی مردم و توسعه تولید و یک نگاهش احقاق حقوق مردم است که این حق آنها از دست نرود. مردم حقوقی دارند. تجارت با دنیا حق آنها است. 
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی که دستور مقام معظم رهبری است، برون‌گرایی است. باید محصولات صادر شود. اگر قلدری مانع صادرات کالاها و تولیدات شود یا اجازه ندهند مابه‌ازای آن و پولش برگردد، معنای آن انزوا و از بین رفتن حقوق مردم است. اینکه دولت برای ایجاد و حفظ برجام اقدام کرد، به همین خاطر است. 
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دولت یازدهم، دولت به وجود آورنده برجام بود و دولت دوازدهم، آن را حفظ کرد، تصریح کرد: باید زمانی تشریح شود که چه اقداماتی با هدایت مقام معظم رهبری انجام شد. تحریم‌ باید برداشته شود. این حق مردم است. اگر یک ساعت برای برداشتن تحریم تعلل کنیم و امروز و فردا کنیم، حقوق مردم را پایمال کردیم. 
دولت جدید آمریکا قدم جدی برنداشته است
روحانی با تاکید بر اینکه مهمترین حقوق عامه این است که تحریم از دوش آنها برداشته و آزاد شود، خاطرنشان کرد: فشار باید از دوش آنها برداشته شود. البته این وظیفه دولت است. قانون اساسی به صراحت می‌گوید جزء در مواردی که اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده است، تمام موارد برعهده دولت است و هیچ کس حق ندارد در اجرا دخالت کند.
رییس جمهوری اضافه کرد: ما همه تلاشمان را به‌کار می‌گیریم البته در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا یک مقدار تغییر کرده و به برخی از مسائل اعتراف کرده است و اعتراف کرده که کار دولت قبل غلط و اشتباه بوده است حتی یک اقدام عملی هم انجام داده و نامه غلطی را که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفت و تا این حد هم از این کارها انجام داد.  اما در زمینه برداشتن تحریم و به صراحت حق مردم را شناختن مسئله اصلی ما است ما هنوز ندیدیم که یک قدم جدی از طرف دولت آمریکا برداشته شود.
 وی با بیان اینکه برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام، هم خیلی آسان و هم خیلی مشکل است، افزود: اگر اراده جدی در همه اطراف و ۷ کشور، مخصوصا آمریکا و ایران باشد و این دو کشور تصمیم بگیرند به همه تعهدات عمل کنند؛ آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و بلافاصله ایران همه تعهدات خود را اجرا کند. این کار بسیار آسان است و در یکی دو روز می‌تواند انجام بگیرد، اگر یک اراده جدی باشد در همین هفته می‌توان تمام کرد.
ترامپ درباره ایران حتی یک پیروزی نداشت
 روحانی گفت: اما اگر اراده جدی نباشد یا اینکه همان وسواس خناسی که به جان ترامپ افتاد و وی را در صحنه سیاسی منحرف، بی‌آبرو و نابودش کرد، چون هر چقدر ترامپ درخصوص ایران و برجام به سازمان ملل رفت شکست خورد، و حتی یک مورد پیروز نداشت.
 رییس دولت تدبیر و امید یادآورشد: اینکه چه کسی ترامپ را به این دام انداخت، صهیونیست‌ها بودند، او به ظاهر شعار می‌داد و می‌گفت آمریکا اول است اما در مقام عمل، صهیونیسم اول، افراطی‌گری دوم، نژادپرستی سوم و آمریکا چهارم بود. صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کردند و گول زدند و او را به سمت یک مسیر غلط بردند.
وی خاطرنشان کرد: دولت فعلی قبول دارد که دولت قبلی اشتباه کرده و کار غلط انجام داده است یا خیر؟ اگر قبول دارد هم باید واضح‌تر و صریح‌تر بگوید که اشتباه کرده و هم سریع‌تر باید به تعهد عمل و حتی جبران کند؛ مساله دو دوتا چهارتاست و بسیار روشن است.
روحانی افزود: اگر اروپاییان هم با ما صحبت می‌کنند، تلفن می‌کنند و با ما بحث می‌کنند، بحث ما با آنها هم همین است و می‌گوییم که برجام را باید حفظ کنیم. اگر با لفاظی است ما هم با صدای بلندتر می‌گوییم که برجام را باید حفظ کنیم. با صدا، سخنرانی و شعار که مشکل حل نمی‌شود، آمریکایی‌ها هم الان شعار می‌دهند و می‌گویند ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و می‌خواهیم همه به تعهدات برگردند ولی لفظ کافی نیست ما باید در مقام عمل وارد شویم.
نگاه‌مان به بیرون برای گرفتن حق‌مان است
 رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: اگر دولت در این زمینه اصرار دارد یک کسی به غلط تفسیر نکند که دولت نگاهش به بیرون است؛ بیرون و درون یعنی چه؟ حق ما را آنها خورده‌اند، پس نگاه ما به بیرون است که حق‌مان را بگیریم، آنها دارند به ما خیانت می‌کنند، بله حق ما است که به آنها نگاه کنیم و به آن خائن نگاه کنیم و حق مردم را به مردم برگردانیم وگرنه مشخص است، اداره کشور و زندگی مردم و تولید به‌دست مردم و در داخل است و اقتصاد ما درون‌زاست و این کاملاً درست است.
 رییس جمهوری با اشاره به افتتاح برداشت از میدان نفتی مشترک با عراق گفت: در افتتاح پنجشنبه یک مسئله مهم حق مردم بود. ما یک چاه و یک میدان مشترکی که اول این دولت، تولید ما از این میدان صفر بود را شروع کردیم. در افتتاح اول این میدان مشترک اواخر سال ۹۵، توانستیم روزانه ۳۰ هزار بشکه برداشت کنیم و پنج شنبه فاز دوم آن را افتتاح کردیم وکه میزان برداشت ۶۵ هزار بشکه شده است. یعنی این میدانی که صفر بود و از آن هیچ استفاده ای نمی کردیم این دولت توانست روزانه ۶۵ هزار بشکه از آن استخراج کند اما از آن طرف هم حق مردم مساله مهمی است. هم حقوق مردم را باز می‌ستانیم هم حفظ و نگهداری می‌کنیم.  در غرب کارون هم همینطور بوده است که ما و عراق از آن برداشت می کنیم و در این دولت ما توانستیم ۵ نسبت به قبل برداشت کنیم. 
روحانی گفت: البته بعضی‌ها فقط به کلمه برجام چسبیده‌اند. اگرچه برجام یکی از مهمترین توافق‌های سیاسی تاریخ ایران است. باز هم تاکید می‌کنم در برجام کار بزرگی انجام دادیم. امروز انرژی اتمی تولید می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید خلاف قانون است. 
وی افزود: آن روز تولید می کرد قطعنامه‌های سازمان ملل بالای سر ما بود به ظاهر این کار ما را  نامشروع می‌دانستند. ما اقدام ایران که هزینه آور بود را مشروع کردیم. هر روز که اقدام می‌کردیم یک هزینه داشت ما آن هزینه را برداشتیم. در این روزها هم آنهایی که می‌گفتند صنعت هسته‌ای از بین رفت، دیدند که چه شد. وقتی ما اراده کنیم در عرض یک هفته تمام تولیدات را انجام می‌دهیم. چه در تولید سانتریفیوژها مدرن چه در تولید موادی مورد نیازی که ممکن است۲۰ درصد یا بالاتر باشد. 
ایران ایجادکننده و حافظ برجام است
رییس جمهوری ادامه داد: این که ما از روز اول با مردم عهد کردیم سانتریفیوژ می‌چرخد و چرخ اقتصاد می چرخد، این را ما عمل کردیم. هر روز عمل کردیم. امروز اقتصاد ما بهتر می‌چرخد. هر هفته ده‌ها هزار میلیارد تومان در سراسر کشور طرح و پروژه افتتاح می‌شود. فقط در افتتاح روز دوشنبه ما در بخش نفت چیزی حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان بود. البته عملیات اجرایی کار بالاتری هم شروع کردیم. و ما هر هفته افتتاح داریم و این نشان می‌دهد که اقتصاد ما آن هم در شرایط جنگ اقتصادی بهتر حرکت می‌کند. 
روحانی با تاکید بر این که  اگر جنگ اقتصادی نبود می دیدند که کشور چه می‌شد گفت: یک زمانی IR۱ می چرخید و امروز IR۲، IR۶،IR۴و IT۸ و IR۹ هم می چرخد بنابراین هم در صنعت هسته ای که برای ما مهم است رشد بیشتری داشته باشیم و هم این صنعت را مشروع کنیم. البته مشروع بود اما به خاطر ادعای آنها در سازمان ملل این مسایل را ما برداشتیم و این تولید را بی‌هزینه کردیم و باز هم ادامه می‌دهیم.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ۱+۴ امروز وظیفه سنگینی بر دوش دارد، ابراز داشت: آنها باید بدانند سه سال در جنگ اقتصادی ایستادیم. این ما هستیم که در این مدت برجام را حفظ کردیم. ما ایجادکننده برجام و حافظ برجام هستیم. حالا که ما برجام را حفظ و آنها علیه ایران تحریم غیرقانونی وضع کردند، قانون را اجرا کنید. اگر قانون را رعایت کردید، ما فردایش به تعهدات‌مان عمل نکردیم حق با شماست. 
روحانی با اشاره به هفته درختکاری و منابع طبیعی بیان کرد: این هفته، هفته درختکاری است. درختکاری عنوان است. باطنش آن است که کشور را سرسبز کنیم، به پیشواز نوروز برویم و هوا را سالم‌تر بکنیم. درخت، سبزه، مرتع و گیاهان صدها خاصیت‌ دارد ولی اکسیژن خاص تولید کرده، کربن را می‌گیرد و هوا را بهتر می‌کند. 
۲۵ هزار میلیون تن محصولات کشاورزی را افزایش دادیم
وی افزود: یکی از افتخارات دولت این است که بخش‌های مختلف در کنار محیط زیست شتاب گرفتند. محیط ‌زیست شتاب زیادی داشته است. فقط هم دریاچه اورمیه نیست. ده‌ها طرح انجام شده است. 
رییس‌جمهور با بیان اینکه در بخش کشاورزی در این دولت، ۲۵ هزار میلیون تن محصولات کشاورزی را افزایش دادیم، یادآور شد: در آغاز دولت یازدهم، محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود و امروز ۱۲۳ میلیون تن است. دوست داریم تا پایان دولت به این میزان به ۱۳۰ میلیون تن برسد. آبیاری قطره‌ای در همه دولت‌ها یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار بوده است اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار رسیده است. 
روحانی با تاکید بر اینکه ما از آب و زمین بهتر استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: با آب کمتر، محصول بیشتر، بهتر و با کیفیت‌تر تولید می‌کنیم. در تمام دولت‌ها، میزان گلخانه‌ها هشت هزار و ۹۰۰ هکتار بود اما امروز نزدیک به ۲۰ هزار هکتار گلخانه داریم و تا آخر دولت ممکن است به ۲۴ هزار هکتار برسد. در جنگلکاری هم از ۳۲ هزار هکتار عبور کردیم. 
وی به روز نیکوکاری اشاره کرد و گفت: این ایام، ایام نیکوکاری است. مردم همیشه محرومان را یاری کرده‌اند. مظاهری هم دارد. شاید کمک به تکدی‌گری را نیکوکاری بدانند که این درست نیست. باید آن را جمع کنیم، هر چند کمتر شده است. کمک به مردم در دوران کرونا را دیدید، چه مساوات و کمکی در میان اقشار و خیرین انجام شد. 
به گفته رییس دولت تدبیر و امید، تعداد سازمان‌های خیریه تا پیش از دولت یازدهم، چهار هزار و ۳۰۰ تشکل بودند. در این دولت، پنج هزار و ۵۰۰ تشکل خیریه‌ای جدید شکل گرفته است.۲۲ هزار سمن در این دولت در بخش‌های مختلف شکل گرفته است. 
مجمع قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهد 
روحانی درباره FATF هم اظهار داشت: FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی درخصوص مسائل مالی و تراکنش‌ها انجام می‌دهد. همه کشورها در آن هستند. اگر بد هست، چطور در آن حضور دارند. همه اتحادیه اروپا در آن هستند. همه شرق، روسیه و چین، ترکیه و همسایگان ما در آن هستند. چطور می‌شود همه دنیا نسبت به آن اجماع داشته باشند و همه تلاش می‌کنند، رتبه بالاتری در این گروه مالی به دست آورند و ما تماشا می‌کنیم؟
وی اضافه کرد: البته دولت اقدامات خود را انجام داده است. چهار لایحه را تهیه کرد. کار دولت و مجلس انجام شده است. حتی شورای نگهبان هم اقداماتش را انجام داده است. دو لایحه کارش تمام و ابلاغ شده و دو لایحه مربوط به کنوانسیون‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته‌اند. 
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همه باید با مردم واضح صحبت کنند، تصریح کرد: وقتی عدد ریسک کشور از شش به هشت می‌رود، یعنی مردم باید از جیب‌شان بیشتر پول دهند و برای نقل و انتقالات مالی، پول بیشتری باید پرداخت کرد. باید بدانیم تمام کشورهای دوست‌مان که با ما کار کرده و حتی کار بانکی محدود دارند، می‌گویند اگر به FATF ملحق نشویم، ارتباطات بانکی ما قطع می‌شود و این یعنی ما به قرن پیش برگردیم. 
روحانی با بیان اینکه وقتی قانونی را وضع و اجرا می‌کنیم، تمام مشکلات عالم بشریت را حل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اگر این لوایح اجرا نشد، به مردم توضیح بدهیم، چقدر هزینه دارد و چه کسی آن را می‌پردازد. از مجلس سابق تشکر می‌کنم که با ما همراهی کرد و با رای خوب این لوایح را تصویب کردند. دو لایحه در اختیار مجمع است. معتقدم شرایطی است که مجمع قدرت خود را برای حل معضلات مالی مردم باید نشان دهند. 
FATF هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد
وی با تاکید بر اینکه هر چقدر زودتر لوایح مربوط به FATF تصویب شود، این به نفع ما است، ابراز داشت: طبق زمانبندی مجمع برای بررسی آن لوایح به نتیجه نرسید. دولت از مقام معظم رهبری درخواست که این زمان را تمدید کنند. ایشان هم محبت کردند و این زمان تمدید شد. مقام معظم رهبری راه را باز کردند. هرچه زودتر این لوایح تصویب شود، به نفع کشور و مردم است.
رییس جمهوری اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را افراد دلسوزی دانست که مقام معظم رهبری به آنها حکم داده است و بیان کرد: FATF هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد. تحریم باشد و نباشد، این لوایح لازم است. تحریم نباشیم، لازم‌تر است. برجام باشد یا نباشد، این لوایح لازم است. این لوایح ربطی به برجام ندارد.
وی اضافه کرد: امیدواریم با همکاری همدیگر و عزیزان مجمع تشخیص از این پیچ عبور کنیم و مابقی مسائل را حل و فصل کنیم. مجلس هم لایحه بودجه را به تصویب رسانده و شورای نگهبان هم به تصویب برساند تا از ابتدای سال آینده آن را اجرا کنیم.
کد مطلب: 145854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *