۰
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۳

عملیات حشد شعبی در جنوب سامرا

یک منبع امنیتی در فرماندهی عملیات حشد شعبی در استان الانبار اعلام کرد، نیروهای امنیتی، یک سری اقدامات امنیتی‌ را در امتداد نوار مرزی با سوریه در غرب الانبار اتخاذ کرده‌اند.
عملیات حشد شعبی در جنوب سامرا
یک منبع امنیتی در فرماندهی عملیات حشد شعبی در استان الانبار اعلام کرد، نیروهای امنیتی، یک سری اقدامات امنیتی‌ را در امتداد نوار مرزی با سوریه در غرب الانبار اتخاذ کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری المعلومه، این منبع اعلام کرد، نیروهای امنیتی مستقر در طول نوار مرزی با سوریه اقداماتی امنیتی را به منظور ممانعت از نفوذ باقیمانده‌های اعضای گروه تروریستی داعش و رصد اقدامات آنها و نیز بستن تمامی مسیرهای بدون نظارت برای ممانعت از وقوع هرگونه نقض امنیتی اتخاذ کرده‌اند.
منبع مذکور همچنین اعلام کرد، تشدید اقدامات امنیتی در طول نوار مرزی با سوریه همچنین شامل مقرهای نیروهای حشد شعبی همزمان با به پرواز درآمدن جنگنده‌های آمریکایی بر فراز آسمان مناطق غربی به سمت مناطق سوریه است.
طبق گزارش این منبع، وضعیت امنیتی در نوار مرزی با سوریه امن و باثبات است و هنوز هیچ‌گونه نقض امنیتی ثبت نشده است.
همچنین میدل ایست نیوز به نقل از العربی الجدید گزارش داد: پس از آنکه «لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا تاکید کرد واشنگتن به حمله راکتی انجام شده علیه پایگاه عین الاسد در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد، منابع محلی در استان الانبار اعلام کردند برخی از گروه‌های مسلح مستقر در نوار مرزی با سوریه مواضع خود را تخلیه کرده‌اند.
در همین رابطه، منبعی امنیتی در شهر القائم واقع در غرب عراق و در نزدیکی سوریه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: دست‌کم ۴ مقر وابسته به گروه‌های مسلح از جمله یک موضع متعلق به گردان‌های حزب‌الله و موضعی مشترک به نام «المرابطة ۱=گروه‌های حافظ مرز۱» که در آن چندین گروه مسلح حضور داشتند، تخلیه شده است.
در همین ارتباط، رسانه‌های محلی به نقل از یک سرهنگ نیروی مرزبانی عراق گفت: گردان‌های حزب‌الله، الطفوف، سید الشهداء و دیگر گروه‌های زیرمجموعه حشد شعبی تغییرات گسترده‌ای در مناطق استقرار خود در منطقه القائم، حصیبة، الرمانه و مکر الذیب در مقابل شهر البوکمال سوریه اعمال کردند و این تحرکات شامل تخلیه برخی از مواضع و نقل و انتقال نیروها و تجهیزات به مواضع دیگر و نیز کاهش نیروهای مستقر در این مناطق بوده است.
وی تاکید کرد: ساختمان‌هایی که نیروهای این گروه‌ها در آن مستقر بودند، نظیر مجمع الفسفات، گمرک قدیم و ساختمان هواشناسی همه تخلیه شده‌اند.
وزیر دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد واشنگتن اگر بخواهد به حمله عین الاسد پاسخ دهد، این پاسخ در زمان و مکانی خواهد بود که ما مشخص می‌کنیم.
وی ادعا کرد: من حمله به سوریه را پیشنهاد دادم و اطمینان دارم ساختمانی که هدف قرار گرفت از سوی گروه‌های مسلحی که مسؤول حملات اخیر هستند، استفاده می‌شد.
پیش از این و در هفته گذشته پایگاه هوایی عین الاسد هدف حمله راکتی با ۱۰ راکت قرار گرفت.
در همین راستا، «قصی الانباری»، از رهبران سازمان بدر نسبت به قصد ارتش آمریکا برای دور کردن حشد شعبی از مناطق مرزی هشدار داد و افزود: آمریکایی‌ها مقاصد پلیدانه‌ای دارند و نیروهای آمریکایی خواهان حضور حشد شعبی در مناطق مرزی با سوریه نیستند.
از سوی دیگر، تیپ ۴۱ حشد شعبی عراق و نیروهای امنیتی امروز (سه شنبه) از انجام عملیات تفتیش و تعقیب باقیمانده‌های اعضای گروه تروریستی داعش در منطقه «یثرب» در جنوب سامراء خبر داد.
رسانه‌های حشد شعبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این عملیات شامل تفتیش و بازرسی و نیز پاکسازی اطراف پایگاه هوایی «بلد» و کشف تجهیزات جنگی باقیمانده داعش (دو بمب موشکی) می‌شود که توسط نیروهای خنثی‌سازی مواد منفجره تیپ ۴۱ خنثی شدند.
در بیانیه مذکور همچنین آمده است، این عملیات با هدف نابودی باقیمانده‌های داعش و حفاظت از جان غیرنظامیان و دارایی‌های آنها انجام شده است.
از سوی دیگر، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق پس از هدف قرار دادن کاروان زائران کاظمین نشستی را در فرماندهی عملیات بغداد برگزار کرد و خواستار آگاهی و تشدید اقدامات امنیتی برای حفاظت از جان غیرنظامیان شد.
دفتر رسانه‌ای مصطفی الکاظمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، روند اجرای اقدامات امنیتی اتخاذ شده را دنبال کرده و از جزئیات هدف قرار دادن زائران امام موسی کاظم (ع) با نارنجک دستی در نزدیکی محل دفن زباله مطلع است.
در این نشست که در مقر فرماندهی عملیات بغداد برگزار شد، وزیر کشور عراق، معاون فرمانده عملیات مشترک، فرمانده عملیات بغداد، شماری از فرماندهان امنیتی و افسران سرویس نظامی و امنیتی حضور داشتند.
نخست وزیر عراق همچنین در جریان اجرای طرح‌ها و وظایف محول شده به نیروهای امنیتی قرار گرفت و بر لزوم حفاظت از جان زائران تاکید کرد و خواستار توجه و آمادگی کامل برای تضمین امنیت مراسم‌های دینی و تمامی فعالیت‌ها در بغداد شد.
این اظهارات الکاظمی پس از زخمی شدن هشت تن از شهروندان عراقی در نتیجه هدف قرار دادن زائران امام موسی کاظم (ع) با نارنجک دستی در بغداد ایراد شد.
کد مطلب: 146216
برچسب ها: حشد شعبی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *