۰
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۶

افزایش احتمال ابتلا به کرونا در بیماران سوخته

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به کرونا میان افراد دچار سوختگی، درباره درمان این بیماران گفت: تجهیزات اولیه در دسترس است اما تجهیزات مدرنی که در دنیا استفاده می‌شود را نداریم زیرا به دلیل تحریم‌ها بسیاری از وسایل و دستگاه‌ها را نمی‌توانیم تهیه کنیم.
افزایش احتمال ابتلا به کرونا در بیماران سوخته
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری با اشاره به افزایش احتمال ابتلا به کرونا میان افراد دچار سوختگی، درباره درمان این بیماران گفت: تجهیزات اولیه در دسترس است اما تجهیزات مدرنی که در دنیا استفاده می‌شود را نداریم زیرا به دلیل تحریم‌ها بسیاری از وسایل و دستگاه‌ها را نمی‌توانیم تهیه کنیم.
دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تا روز گذشته (یکشنبه ۲۴ اسفند) ۱۲ مورد مراجعه بر اثر سوانح چهارشنبه سوری به بیمارستان ما مراجعه کردند که ۸ نفر به شکل سرپایی درمان شده و ۴ نفر بستری و در حال دریافت خدمات هستند، حال عمومی این ۴ نفر بد نیست اما، دچار صدمات شدیدی شده‌اند. اکثر این ۱۲ نفر هنگام ساخت مواد محترقه همچون ترقه دچار سانحه شده‌اند. در میان این افراد دو نفر مشکوک به کرونا هستند که در بخشی جدا ایزوله شده‌اند.
وی افزود: معمولا مجروحان سوختگی در تهران به بیمارستان ما مراجعه می‌کنند مگر اینکه طی حادثه تنها چشم یا دست فرد آسیب دیده باشد که در آن صورت مجروح را به بیمارستان فارابی یا حضرت فاطمه (س) انتقال می‌دهند.

ده مرده‌ای ادامه داد: سال گذشته ۸۴ نفر طی حوادث چهارشنبه سوری دچار حادثه شده و به بیمارستان ما مراجعه کردند که از این تعداد ۲۲ نفر بستری و ۶۲ نفر به شکل سرپایی درمان شدند.
وی درباره احتمال ابتلا به کرونا در میان افرادی که دچار سوختگی می‌شوند، اظهار کرد: مطالعه خاصی در این مورد صورت نگرفته است اما هر بیماری که سیستم ایمنی فرد را تحت تاثیر قرار دهد احتمال ابتلا به کرونا را هم افزایش می‌دهد، سوختگی هم به همین شکل است. بنابراین احتمال ابتلا به کرونا در افراد دچار سوختگی هم افزایش می‌یابد.
وی درباره هزینه‌های درمان سوختگی، گفت: در حال حاضر بیشتر هزینه توسط دولت پرداخت می‌شود و شش درصد توسط بیمار پرداخت می‌شود که چون بضاعت مالی اکثر بیماران ما پایین است، ما درمان آنها را رایگان انجام می‌دهیم. متاسفانه بسیاری از خدمات مربوط به سوختگی تحت پوشش بیمه نیست. در بیمارستان‌های  دولتی هر یک درصد سوختگی حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد. در حال حاضر که با افزایش قیمت اکثر وسایل مورد نیاز درمان سوختگی مواجه هستیم واقعا درمان بیماران دچار سوختگی کار سختی است و این در حالی است که تعرفه‌ها به این نسبت افزایش نیافته و بیمارستان‌های دولتی روز به روز بدهکارتر می‌شوند و اگر کمک‌های وزارت بهداشت نباشد ما همگی ورشکست می‌شویم.
وی با اشاره به آمار ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار سوختگی در سال، اظهار کرد: از تعداد یاد شده حدودا ۳۰۰۰ نفر نیز جان خود را از دست می‌دهند. معمولا دست‌ها و صورت بیشترین آسیب را حین کار با مواد محترقه در چهارشنبه سوری می‌بینند.
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی مطهری درباره تامین تجهیزات مورد نیاز درمان بیماران سوخته، تصریح کرد: تجهیزات اولیه در دسترس ما است، اما تجهیزات مدرنی که در دنیا استفاده می‌شود را نداریم. به دلیل تحریم‌ها بسیاری از وسایل و دستگاه‌ها را نمی‌توانیم تهیه کنیم زیرا یا قیمت آنها بسیار بالا است و یا تحت هیچ شرایطی به ما نمی‌فروشند.
وی افزود: از مردم خواهش می‌کنیم امسال چهارشنبه سوری سعی کنند از منزل خارج نشوند زیرا احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند و از طرفی گاهی بدون اینکه خودشان بخواهند مورد آسیب مواد محترقه و منفجره از سوی دیگران قرار می‌گیرند. خانواده‌ها باید مراقب فرزندانشان باشند که مخفیانه اقدام به تهیه وسایل خطرناک نکنند.
وی در خاتمه افزود: در حال حاضر با مشکل کمبود تخت مواجه نیستیم، اما اگر به یکباره بیمارستان شلوغ شود و مثلا ۱۰۰ بیمار باهم مراجعه کنند، دچار مشکل می‌شویم. ما از ابتدای اسفندماه در حالت آماده‌باش به سر می‌بریم، برای روز سه شنبه آمادگی کامل داریم تا در صورت مجروح شدن افراد به درمان سریع آنها مشغول شویم.
کد مطلب: 146487
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *