۰
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸

تعطیلی مطلق ۶۰ درصدِ هتل‌های مشهد

رییس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی گفت: ۶۰ درصد از هتل‌های شهر مشهد تعطیل مطلق شده‌اند.
تعطیلی مطلق ۶۰ درصدِ هتل‌های مشهد
رییس جامعه هتلداران استان خراسان رضوی گفت: ۶۰ درصد از هتل‌های شهر مشهد تعطیل مطلق شده‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از جامعه هتلداران ایران، امیر سزاوار، وضعیت هتل‌های شهر مشهد را اسفناک خواند و اظهار کرد: گردشگری در مشهد کاملاً به گردشگری زیارتی وابسته است. در نتیجه، در دوران کرونا با رکود گردشگری زیارتی، ضربه بزرگی به صنعت هتلداری استان خراسان رضوی و شهر مشهد وارد شد.
او افزود: هتل‌هایی که هنوز تعطیل نشده‌اند، هیچ سودآوری‌ای ندارند و صرفاً به دلیل تامین نیازهای محدود به اقامتگاه، فعالیت‌هایشان را متوقف نکرده‌اند. باز بودن هتل‌ها هزینه‌های جاری مشخص و عمدتا سنگینی دارد، این هزینه‌ها در صورتی که ضریب اشغال هتل‌ها حداقل ۵۰ درصد باشد و نرخ‌های مصوب از مسافران دریافت شود، تامین خواهد شد، در چنین شرایطی فقط از پس هزینه‌های جاری برمی‌آییم و به سودآوری و درآمدزایی نمی‌رسیم. بماند که هزینه استهلاک و به اصطلاح خواب سرمایه‌ای را که در هتل‌های بی‌رونق متوقف شده است، در نظر نگرفته‌ام.
او فعالیت اقامتگاه‌های دولتی را معضل دانست و گفت: بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی در کشور و از جمله در استان خراسان رضوی و شهر مشهد در اختیار بخش خصوصی نیست. از ارگان‌های نظامی و انتظامی گرفته تا نیمه‌دولتی‌هایی مانند بیمه و تامین اجتماعی و دادگستری اقامتگاه دارند. در چنین شرایطی چه جایی برای فعالیت بخش خصوصی می‌ماند؟ ضمن این‌که آن ارگان‌ها و سازمان‌ها هم هیچ کدام موفق نبودند و سودآوری نداشتند، یعنی نه خودشان در درآمدزایی موفق شده‌اند و نه فضا و بازار را در اختیار بخش خصوصی که باید موتور محرک صنعت گردشگری باشد، قرار داده‌اند.
رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی با اشاره به اظهارات اخیر رییس جمهور در دفاع از عملکرد دولت در گردشگری، اظهار کرد: نمی‌دانم آقای رییس‌جمهور از چه منظری به صنعت گردشگری نگاه می‌کنند که از عملکرد دولت در این بخش ابراز رضایت کرده‌اند؟ کاش می‌دانستیم ایشان چه چیزی را به عنوان موفقیت مد نظر دارند. زمانی می‌توانیم در مورد این عملکرد این‌طور قاطعانه سخن بگوییم که آمارهای دقیق، آن هم آماری که حاصل کار کارشناسی گروه‌هایی بیرون از بدنه دولت باشد، موفقیت در بخش گردشگری را تایید کند. در یک سال و چند ماه گذشته که کشور با معضل کرونا روبه‌رو بوده است، دولت چه کمکی به خسارت‌دیدگان این صنعت کرد؟ آیا بسته‌های حمایتی را باید ملاک قرار دهیم؟ همان بسته‌هایی که خیلی از آن‌ها اصلا اجرا نشد و آن‌هایی هم که اجرا شد، راه به جایی نبرد؟
او ادامه داد: گاهی می‌بینم که در جراید و رسانه‌ها گفته می‌شود باید راهکارهایی برای بازگشتن صنعت گردشگری به قبل از شیوع کرونا داشته باشیم. پرسش من این است آیا اوضاع صنعت گردشگری قبل از شیوع کرونا مطلوب بود؟ آیا قبل از شروع کرونا گردشگری ایران با کشورهای دیگر، از جمله کشورهای منطقه مانند ترکیه و ... قابل قیاس بود!؟
سزاوار در بیان مهم‌ترین موضوعی که دولت آینده در بخش گردشگری باید به آن توجه داشته باشد، گفت: در دهه‌های گذشته تجربه نشان داده است که دولت در هر بخشی که سعی کرده خودش امور را در دست بگیرد و متصدی اجرای طرح‌های توسعه باشد، شکست خورده است. بنابراین اولین کار باید این باشد که تصدی‌گری دولت در بخش گردشگری به طور کامل حذف شود. تصدی‌گری دولت در بخش گردشگری نه تنها کاری از پیش نمی‌برد، بلکه مانع از پیشرفت این صنعت می‌شود، کما این‌که در تمام سال‌های گذشته در دولت‌های مختلف، شاهد عدم موفقیت این صنعت در کشور بوده‌ایم.
کد مطلب: 151569
برچسب ها: مشهد هتل کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *