۰
يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۴

پاسخ ترکیه به نگرانی ایران و روسیه

وزیر امور خارجه ترکیه با موقت خواندن استقرار موشکهای پاتریوت در کشور به نگرانی های روسیه و ایران از این موضوع واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد داود اوغلو در واکنش به نگرانی های ایران و روسیه از استقرار موشکهای ناتو در کشورش گفت: ما نمی توانیم موردی که این نگرانی های را توجیه می کند، بپذیریم . این سیستم موشکی تنها برای مقاصد دفاعی است و عملیاتی نخواهد بود مگر اینکه خطری امنیت ما را تهدید کند.
وی گفت: این بسته به تعهد دولت ما دارد که تمام تدابیر را در زمانی که حتی کوچکترین احتمال خطر وجود دارد به کار بندد.
وزیر امور خارجه ترکیه افزود: زمانی که تهدیدها علیه مرزهای ما از بین برود پاتریوت ها هم کشور ما را ترک خواهد کرد.
وی همچنین به استقرار پاتریوت در مرزهای کشورش با عراق اشاره کرد و گفت : هنگام جنگ عراق با ایران، چنین سیستمی در مرزهای ترکیه بود، اما پس از آن، هرگز از آنها استفاده نشد.
گفتنی است قرار است گروهی از متخصصان ناتو روز دوشنبه از ترکیه دیدار کرده تا مکان مناسب برای استقرار موشکهای پاتریوت را تعیین کنند.
استقرار این سامانه در ترکیه با مخالفت روسیه و ایران روبرو شده است.
در همین رابطه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره این سیستم را دخالت در مورد داخلی کشورش دانسته و آن را محکوم کرده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در دیدار اخیر خود از ترکیه نگرانی ایران را از استقرار این سامانه در ترکیه اعلام کرده است.
کد مطلب: 14714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *