۰
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱

مرکز پژوهش‌ها از ظرفیت جوانان استفاده کند

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد که مرکز پژوهش ها از ظرفیت های خوب و جوانان فرهیخته استفاده کند.
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد که مرکز پژوهش ها از ظرفیت های خوب و جوانان فرهیخته استفاده کند.
به گزارش ایسنا محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش رییس مرکز پژوهش ها درباره عملکرد این مرکز در مجلس یازدهم در تذکری با استناد به ماده ۱۴۲ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: براساس این ماده همزمان با وصول طرحها و لوایح توسط کمیسیون‌ها در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی، طرح یا لایحه به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شود. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح یا لایحه، کارگروهی جهت بررسی طرح یا لایحه ارجاعی، متشکل از کارشناسان آن مرکز و اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب‌نظر اعم از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، کارشناس معاونت قوانین مجلس، دیوان محاسبات، مراکز علمی و پژوهشی حوزه و دانشگاه، دستگاههای اجرائی، بخش خصوصی و دستگاههای مرتبط با طرح یا لایحه، تشکیل دهد.
وی ادامه داد: ما مرکز قانونگذاری هستیم، وقتی مرکز پژوهش های قوه مقننه برخلاف آئین نامه عمل کند، آیا می توانیم از سایر دستگاه ها تقاضا کنیم بر اساس قانون عمل کنند؟ در طول یک سال گذشته ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی برای کدام یک از مسائل مهم کشور انجام شد؟
وی ادامه داد: از آقای زاکانی تشکر می کنم برای اینکه در قم به دنبال این هستند که در حوزه مسائل اسلامی گروه هایی را تشکیل دهند، اما وقتی دارای مرکزی قانونی با حضور افراد فرهیخته ای هستیم چرا اصرار به نهادسازی داریم؟ همان نهاد موجود را تقویت کنیم. زیاد کار کردن خوب نیست.
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش های مجلس تشکیل شده تا نمایندگان و کمیسیون ها را از لحاظ اطلاعات علمی تقویت کند اما این امر کنار گذاشته شده است، اینکه در حوزه های انتخابیه ما مسئله چیست؟ چه ربطی به مرکز پژوهش ها دارد. ما به دنبال کوچک سازی دولت هستیم، اما مرکزی در خود مجلس بزرگ می شود و جوابی برای این قضیه نداریم.
زنگنه گفت: از آقای زاکانی خواهش می کنم از ظرفیت های خوب و جوانان فرهیخته مرکز پژوهش ها استفاده کند و تمرکز خود را بر ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی بگذارند. امروز هم باید براساس مواد ۱۴۲ و ۱۴۳ آئین نامه داخلی به مجلس توضیح دهد تا مسائل در روال قانونی خود قرار گیرد.
محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: صحبت های شما در رابطه با ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی درست است اما گفته شده در صورت ضرورت و با تصویب کمیسیون این موضوع انجام شود البته برخی کمیسیون ها این کار را انجام می دهند و اکثر کمیسیون ها باید چنین اقدامی انجام دهند.
وی ادامه داد: در اصلاح آئین نامه یکی از درخواست ها این است که به ویژه طرح ها حتما باید در مرکز پژوهش های مجلس بررسی و سپس به مجلس ارائه شود، امیدواریم با اصلاح آئین نامه بتوان این مهم را به پیش ببریم.
رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که تاکنون هیات امنا مصوبه ای برای تغییر در تشکیلات مرکز پژوهش ها نداشته فقط  پیشنهادی مطرح شده اما هنوز در دستور کار قرار نگرفته و آن را دنبال خواهیم کرد.
کد مطلب: 148126
برچسب ها: مجلس زاکانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *