۰
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۰

کرونا باعث دورافتادن دانش‌آموزان از تحصیل شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: ۶۰۰ دانش‌آموز ابتدایی و ۶۰۰ دانش‌آموز پایه‌های متوسطه این استان به دلیل مشکلات ناشی از کرونا از تحصیل بازماندند.
کرونا باعث دورافتادن دانش‌آموزان از تحصیل شد
 مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: ۶۰۰ دانش‌آموز ابتدایی و ۶۰۰ دانش‌آموز پایه‌های متوسطه این استان به دلیل مشکلات ناشی از کرونا از تحصیل بازماندند.
به گزارش ایرنا، محمد دستورانی عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته معلم با بیان اینکه ترک تحصیل یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا و آموزش مجازی بود ابراز داشت: تاکنون یک سوم از دانش‌آموزان از تحصیل باز مانده  به تحصیل بازگردانده شدند و ساماندهی باقی دانش‌آموزان نیز در دستور کار است.
وی افزود: هر سال پیش از کرونا، حدود ۳۰۰ دانش آموز استان از تحصیل باز می‌مانند که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد آنان آموزش پذیر نبودند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: از دیگر تبعات آموزش مجازی، کاهش عمق یادگیری دانش‌آموران است که اثرات آن در سال‌های بعد نمایان می‌شود.
دستورانی افزود: نظام آموزشی کل جهان در سال تحصیلی جاری با وجود شیوع کرونا تجربیاتی را لمس کرد که بی‌سابقه بود و طی این تجربیات، مرجعیت و شان معلم  و مدرسه را یکبار برای همیشه به همگان ثابت کرد.
وی ادامه داد: لزوم انعطاف در روش آموزش و نیاز به ابزارهای نوین برای آموزش نمایان شد به طوری که حتی بعد از کرونا لازم است بخشی از آموزش ها به صورت مجازی ادامه پیدا کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: امسال رویکرد تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان، مبتنی بر جلوه‌های معلمی در زیست بوم جدید و خلاقیت‌ها است و بر همین اساس، تعدادی از معلمان ویژه که در فرم امتیاز بندی امتیاز کافی ندارند ولی کارهای ویژه و خلاقانه انجام دادند تقدیر می‌شوند.
دستورانی با اشاره به کاهش چشمگیر ثبت نام در پایه پیش دبستانی گفت: سال گذشته تنها ۳۰ درصد از دانش آموزان در پیش دبستانی ثبت نام کردند.
وی افزود: با توجه به اهمیت این پایه، در طرح آموزش مجازی پیش دبستانی کتاب و کاربرگ آماده شد و دانش‌آموزان با شهریه‌ای معادل یک چهارم شرایط عادی در فضای مجازی کاربرگ‌ها را فراهم می‌کردند و بازخورد آموزش آنان با حضور هفته‌ای یک روز در مدرسه بررسی می‌شد.
دستورانی افزود: طی این طرح، حضور دانش آموزان پیش دبستانی تا ۶۰ درصد رشد کرد و برای جذب ۴۰ درصد باقی مانده نیز در تابستان تلاش می‌شود.
وی گفت: برای اینکه آموزش و پرورش از شرایط فعلی جهش کند و ارتقا یابد، لازم است در برنامه هفتم توسعه یک نظام‌نامه مشترک بین آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها تدوین، تصویب و ابلاغ شود تا سایر دستگاه‌ها سهم خود در آموزش و پرورش را به صورت قانونی ایفا کنند در غیر این صورت آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب نیز تنها می‌ماند.
وی تاکید کرد: اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن ۲۴ درصد رشد داشت اما این میزان از رشد با توجه به تورم مناسب نیست و باید سهم آموزش و پرورش از اعتبارات ملی از ۱۵ درصد فعلی به حداقل ۲۰ درصد برسد.
دستورانی افزود: سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی نیز ۲.۸ درصد است و باید به ۶ الی ۱۰ درصد برسد.
وی گفت: سطح آموزش و پرورش در استان سمنان از نظر کمی مناسب است و میانگین پوشش دانش‌آموزان ۱۲ درصد بیش از کشور است اما از نظر کیفی باید ارتقا پیدا کند.
معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع  اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان نیز در این نشست گفت: در افزایش قانون پذیری و پیشرفت تحصیلی ضروری است اما هنگام ثبت نام در کلاش اول ابتدایی اجباری نیست.
غفار محمدی بیان کرد: استان سمنان در ۸ سال گذشته پیشروترین استان در پوشش پیش دبستانی بود.
وی تاریخ آموزش و پرورش را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد و افزود: نقش مدرسه‌ها در شیوع کرونا از مجری سیاست‌ها، به سیاست گذار تغییر کرد.
معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع  اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: در مراسم تجلیل کشوری، معلمانی که در سامانه LTMS ثبت نام کردند، بر مبنای خوداظهاری و خلاقیت معرفی و تجلیل می‌شوند.
محمدی گفت: در استان سمنان سه هزار و ۴۲۲ نفر در استان سمنان سامانه  LTMS ثبت نام کردند و یکهزار و ۷۸۶ معلم آثار خود را ارائه کردند و آثار ۲۹۸ نفر تایید شد و به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کرد.
وی بیان کرد: از این تعداد، آثار ۴۶ نفر به مرحله استانی و ۸ نفر مرحله کشوری راه یافت که هیچکدام برگزیده کشوری نشدند اما سه نفر از استان در کشور تقدیر شدند.
وی با بیان اینکه تا پایان هفته معلم از ۶۷ معلم منطقه‌ای و استانی تقدیر می‌شود گفت: ۴۶ نفر از آنان مربوط به طرح سامانه LTMS شامل ۱۷ نفر در سطح استانی و ۲۹ نفر در سطح شهرستانی هستند.
محمدی گفت: ۲۱ نفر نیز در طرح استانی شامل مدیران برگزیده، پیشکسوتان، معلم یاران و مربیان بهداشت و پرورشی تجلیل می‌شوند.
وی بیان کرد: علاوه بر این، مراسمی مانند غبارروبی از مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدای دانش آموز و فرهنگی و دیدار از پیشکشوتان و ایثارگران فرهنگی نیز برگزار می‌شود.
وی در خصوص روزشمار هفته معلم گفت: ۱۲ اردیبهشت با نام "شهیدمطهری معلم ماندگار"، ۱۳ اردیبهشت "، "شان و منزلت معلمی"، روز ۱۴ اردیبهشت "افسران سپاه پیشرفت"، روز ۱۵ اردیبهشت "مرجعیت تربیت اجتماعی"، ۱۶ اردیبهشت "معلم، زیست بوم جدید چالش ها و فرصت ها"، ۱۷ اردیبهشت "معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی" و ۱۸ اردیبهشت "یشکشوتان و تکریم چهره‌های معلمی" نام دارد.
کد مطلب: 149106
برچسب ها: آموزش و پرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *