۰
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۵

زلزله به یکهزار واحد مسکونی خسارت زد

براساس آماررسمی زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه به یک هزار و ۹۰ واحد مسکونی در شهرستان های جاجرم و گرمه در جنوب غربی استان خراسان شمالی خسارت وارد کرد.
زلزله به یکهزار واحد مسکونی خسارت زد
براساس آماررسمی زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه به یک هزار و ۹۰ واحد مسکونی در شهرستان های جاجرم و گرمه در جنوب غربی استان خراسان شمالی خسارت وارد کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سرپرست فرمانداری شهرستان جاجرم گفت : زلزله بامداد امروز به ۹۵۶ واحد مسکونی در ۳۱ شهر و روستا در این شهرستان  بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد کرد که بیشترین خسارت ها نیز ترک خوردگی واحدهای مسکونی است.
مصطفی حاجی زاده عصر روز دوشنبه در نشست شورای مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اظهارداشت : ۴۶ واحد مسکونی  خسارت دیده ناشی از زلزله به طور کامل تخریب شد که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و برای اسکان زلزله زدگان نیز جمعیت هلال احمر ۶۶ دستگاه چادر در بین خسارت دیدگان ناشی از این حوادث توزیع کرد.
به گفته وی بیشترین خسارت ناشی از زلزله در این شهرستان مربوط به دو شهر سنخواست و شوقان و ۲۷ روستای شهرستان جاجرم در جنوبغربی استان خراسان شمالی است.
سرپرست فرماندار شهرستان جاجرم در مورد اتصال آب، برق و گاز و تلفن در مناطق خسارت دیده این شهرستان نیز گفت : در شرایط فعلی  برق و گاز تمام خانه های شهرها و روستاهای خسارت دیده ناشی از زلزله وصل است.
حاجی زاده اظهارداشت : آب مناطق زلزله زده به دلیل قطع شبکه انتقال آب کرنخ به گرمه و جاجرم دچار مشکل شد که براساس اعلام شرکت آب و فاضلاب نیروهای این شرکت در حال مرمت شبکه انتقال هستند و پیش بینی می شود که آب این مناطق نیز حداکثر تا ۲۴ ساعت آینده وصل شود.
وی اضافه کرد : هم اکنون آب مناطق سیلزده از طریق تانکر و سایر امکانات در حال تامین است و مشکلی خاصی وجود ندارد و امیدواریم که با اتصال شبکه انتقال این مشکل نیز برطرف شود.
وی با اشاره به توزیع چادر در بین زلزله زدگان شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد : هماهنگی لازم برای توزیع غذای گرم در مناطق زلزله زده نیز هماهنگی لازم با دستگاههای مرتبط انجام شد.
تخریب ۶۰ واحد مسکونی در گرمه 
معاون فرماندار شهرستان گرمه نیز در این نشست گفت : براثر زلزله بامداد امروز در مجموع به 152 واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی این شهرستان خسارت وارد شد که حدود 60 واحد مسکونی در این شهرستان به طور کامل تخریب شد که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.
مجتبی ملکی افزود :تاکنون برای اسکان موقت زلزله زدگان 183 تخته چادر در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت و برای سایر خدمات به این خسارت دیدگان نیز هماهنگی لازم انجام شده است.
به گفته وی همچنین آب، برق، گاز و تلفن واحدهای مسکونی خسارت دیدگان ناشی از زلزله نیز وصل است. 
زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳.۳۴ دقیقه بامداد امروز دوشنبه مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید
براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران، از زمان وقوع زلزله ۵.۵ ریشتری بامداد امروز تاکنون  ۲۳ پس لرزه با بزرگی ۲.۵ تا بیش از چهار ریشتر شهرستان های گرمه و جاجرم خراسان شمالی را لرزانده است.
وقوع پس لرزه ها در خراسان شمالی به خصوص شهر سنخواست کانون اصلی زمین لرزه موجب شد تا مردم برخی از مناطق شهرستان های گرمه و جاجرم از ترس زلزله منازل خود را ترک کردند و به خیابان ها و پارک های شهری پناه آوردند.
استان خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.
گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین لرزه با قدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است.
کد مطلب: 150465
برچسب ها: زلزله
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *