۰
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۰

سرمایه‌گذاری ایمیدرو در بخش معادن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سرمایه‌گذاری ایمیدرو در بخش معادن کشور طی سال گذشته ۱۲ تا ۱۶ درصد افزایش داشت.
سرمایه‌گذاری ایمیدرو در بخش معادن
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سرمایه‌گذاری ایمیدرو در بخش معادن کشور طی سال گذشته ۱۲ تا ۱۶ درصد افزایش داشت.
وجیه‌الله جعفری روز چهارشنبه در نشست جمع‌بندی سفر یک‌ روزه خود به تربت‌حیدریه افزود: همچنین در سال گذشته ۲۳ درصد بازار بورس به معادن و صنایع معدنی کشور تعلق گرفت.
وی با بیان اینکه سودآوری سرمایه گذاری ایمیدرو تضمین شده است ادامه داد: این به آن معنا نیست که رقیب بخش خصوصی هستیم و قصد جلوگیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را داریم.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: علاقه‌مندیم در مناطقی که بخش خصوصی علاقه به سرمایه‌گذاری ندارد، وارد عمل شده و با سرمایه گذاری نسبت به احیای اقتصادی صنعتی آن منطقه اقدام کنیم.
وی گفت: شیوه سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های حمایتی ما در سه قالب میسر است که یکی از آنها قراردادن نیازمندی‌های تربت‌حیدریه در قالب طرحهای زیرساختی است.
جعفری ادامه داد: در بازدیدی که از پروژه‌های تربت‌حیدریه به عمل آمد، مشخص شد در این بخش نمی‌توانیم کمکی به معادن و صنعت فولاد این خطه داشته باشیم زیرا باید در قالب طرح جدید و همراه با اعتبارات جدید باشد که میسر نیست.
وی گفت: نوع دوم سرمایه‌گذاری ما در بخش احیای معادن کوچک است که به نیابت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای توسعه معادن و کمک به زیرساخت‌ها می‌باشد.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: در این قالب به دنبال فعال کردن معادنی هستیم که نمی‌توانند فعال شوند و از روش‌های مختلف نظیر کمک به توسعه زیرساخت‌ها یا سرمایه‌گذاری نسبت به احیای آنها اقدام می‌کنیم.
وی ادامه داد: شیوه دیگر سرمایه گذاری ما نیز این است که اگر واحدها و شرکت‌های بزرگ در منطقه باشند و ما از نظر مدیریتی یا سهام در آنها نقش داشته‌ باشیم، کمک ما هدایت آنها برای ایفای نقش در مسوولیت اجتماعی یا کمک به زیرساخت‌ها می‌باشد.
جعفری گفت: این کمکها بدون تعیین سقف برای سرمایه‌گذاری و البته منوط به تشخیص اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان است.
وی افزود: از معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌خواهم طی ۲۰ روز موضوع را بررسی و گزارش نهایی خود را در باره نحوه سرمایه‌گذاری ایمیدرو به ما اعلام کند.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ادامه داد: البته در بخش گوهرسنگ و سنگ‌های زینتی نیز طرح توسعه گوهرسنگ‌ها را داریم و حتی شورای عالی راهبردی هم تشکیل شده و سعی داریم هم معادن را تقویت کنیم، هم در بخش فراوری و هم در بخش بازار آنها را برای فعال سازی تقویت کنیم.
وی گفت: در زمینه جاده نیز تنها مسیر ورود ما از راه احیا می‌باشد و در این بخش نیز باید معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با کمک اداره راهداری تربت‌حیدریه وضعیت ترافیکی را بررسی و گزارش نهایی خود را به ما ارسال کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صبح امروز (چهارشنبه) به دعوت محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی با هدف بازدید از  جاده حصار یزدان و تلخ بخش در منطقه کدکن، مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه و معدن طلای زرمهر وارد این شهرستان شد.
عملیات اجرایی مجتمع فولاد رخ تربت‌حیدریه سال ۹۷ با اعتبار یک میلیارد یورو در زمینی به مساحت ۵۵۰ هکتار آغاز شد.
بر اساس طرح اولیه، ظرفیت این کارخانه تولید سالانه ۲ میلیون تن آهن اسفنجی، ۱.۵ میلیون تن ورق فولادی با تامین مواد اولیه از معادن سنگان خواف و یک میلیون و ۶۰۰ تن ذوب و ریخته‌گری است و برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۲ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
این پروژه صنعتی بر اساس استانداردهای مورد نظر ایمیدرو ساخته می‌شود و بخشی از اعتبارات این پروژه از محل منابع صندوق توسعه ملی و بخشی نیز از طریق فاینانس چین تامین می‌گردد.
مجتمع معدنی و صنعتی طلای زرمهر گروه صنعتی، معدنی زرمهر نیز در سال ۱۳۸۷ با هدف انجام فعالیت های معدنی و به خصوص با اکتشاف مواد معدنی فلزی (طلا، نقره و مس) و غیرفلزی (کائولین، خاک‌های صنعتی، فلدسپار، سیلیس) کار خود را در کیلومتر ۹ جاده بایگ، در مسیر روستای فدیهه آغاز کرد.
طی این سال‌ها عمده فعالیت‌های معدنی، در کمربند زمین شناسی خواف و در محدوده ای به وسعت بیش از ۶ هزار کیلومترمربع متمرکز بوده و با در اختیار گرفتن متخصصان و کارشناسان مجرب، مشاوران زبده داخلی و خارجی موفق به پیشبرد اهداف معدنی خود با دریافت پروانه‌های متعدد اکتشاف فلزی و غیر فلزی و پروانه‌های بهره‌برداری کانسنگ طلا، کائولن، سیلیس و خاک صنعتی شده‌ است.
همچنین فعالیت‌های شرکت دانش بنیان زرمهر باعث شد گروه صنعتی، معدنی زرمهر طی ۱۰ دوره به عنوان مکتشف، معدنکار و تولید کننده نمونه استان و کشور انتخاب شود.
در قالب طرح‌های تحقیقاتی و همکاری متقابل با دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی، هفت پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای داخل و ۲ مورد نیز در موسسه ITC هلند در پروژه‌های معدنی این شرکت انجام شده است و مقالات آکادمیک و حرفه‌ای پژوهشی متعدد توسط کارشناسان و مشاوران این گروه به رشته تحریر درآمده‌ است.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب‌ غربی مشهد قرار دارد.
کد مطلب: 150616
برچسب ها: ایمیدرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *