۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۶
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تمدید همکاری با آژانس امروز اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پایان مهلت سه ماهه ایران به آژانس برای ادامه همکاری گفت: امروز نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.
تمدید همکاری با آژانس امروز اعلام می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پایان مهلت سه ماهه ایران به آژانس برای ادامه همکاری گفت: امروز نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه (۳ خرداد ماه) با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ایثار و مقاومت، اظهار کرد: یاد و نام رزمندگان غیور و فرزندان این خاک و میهن را گرامی می‌داریم، حماسه خرمشهر نماد خواست و اراده ملی مردم ایران بود که نشان داد هرگاه اراده کنند و زر و زور و قدرت با هم جمع شوند، در دفاع از کیان اسلامی و خاک این مرز پرگهر تردیدی وجود ندارد تا ایران هست یاد و خاطرات سوم خرداد سال ۱۳۶۱ هم زنده است.
وی افزود: ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای یک سفر کوتاه به جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواهد رفت.
خطیب زاده همچنین درباره تمدید همکاری با بازرسان آژانس، گفت: گفت‌وگو درباره این موضوع در شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است و در پروسه گفت‌وگو‌های نهایی است و به محض رسیدن به نتیجه دبیرخانه اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که دسترسی فراپادمانی به بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی نمی‌دهد. بعد از این هم اگر توافقی صورت بگیرد باز هم دسترسی نمی‌دهد اگر در مذاکرات وین به نتیجه‌ای برسیم فیلم‌های ضبط شده در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، تصمیم درباره این موضوع نهایتا امروز اعلام می‌شود.
خطیب زاده درباره مذاکرات وین صریح کرد: آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام را از بین ببرد و با بی عملی تمامی امکانات و ظرفیت‌های بالقوه برای انتفاع ایران از برجام را از بین برد. این ایران بود که اقدامات موثر داشت. آمریکا باید از این پنجره فرصت استفاده لازم را ببرد چراکه این فرصت برای همیشه نخواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط تهران و ریاض گفت: عربستان باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد رفتار خود را عوض نکند یا اینکه می‌خواهد در کنار کشور‌های منطقه باشد و از اقدامات جنگ طلبانه فاصله بگیرد، لذا منتظر تغییر رفتار ریاض هستیم.
وی افزود: از حضور سعودی‌ها استقبال می‌کنیم و عربستان می‌تواند طرف سازنده‌ای باشد اگر از موضع قبل خود فاصله بگیرد.
خطیب زاده درباره موضع آمریکا در مذاکرات وین، اظهار کرد: دولت ایالات متحده آمریکا نه تنها از برجام خارج شده است، بلکه نقض کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است، لذا در موضعی است که جز بازگشت خود به تعهداتش برگردد، توصیه می‌کنیم به جای لفاظی‌ها به اقدام عملی فکر کنند، اراده و برداشتن تحریم‌ها از سوی واشنگتن راستی آزمایی خواهیم کرد و اگر اراده و راست آزمایی را ببینیم ما اقدامات جبرانی خود را انجام خواهیم داد.
وی درباره سفر ظریف به ایرلند، گفت: برای انجام سفر وزیر خارجه ایرلند به ایران و هم سفر وزیر خارجه ما به این کشور، گفت‌وگو‌هایی شروع شده و باید به نقشه راهی برسند چراکه تصمیماتی در خصوص روابط و توافق‌ها گرفته شده است.
خطیب زاده درباره اینکه آیا مذاکرات وین قفل شده است، گفت: تنها وقتی به توافق خواهیم رسید که همه آنچه مد نظر ایران است برآورده شود، فرقی نمی‌کند یک هفته، دو هفته یا یک ماه طول بکشد، گفت‌وگو‌ها قفل نشده است و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. پرانتزها و براکت‌ها در بحث رفع تحریم تا حد بسیار زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده که درباره آن گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رفع تحریم‌های بخش اقتصادی توافقاتی صورت گرفته چند موضوع باقی مانده که همچنان گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد، جز معدودی از موارد سایر موضوعات حل شده است. درباره راستی آزمایی پیشرفت‌های خوبی داشته و یک تصمیم و اراده سیاسی در آمریکا باید باشد که به جای استفاده از وقت و انرژی وین برای دفاع از میراث شکست خورده ترامپ مسیر را عوض و به بازگشت تمام و کمال به برجام فکر کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دور از مذاکرات برجام می‌تواند دور نهایی باشد، کما اینکه دور‌های قبل هم می‌توانست نهایی باشد، البته اگر مسائل قابل توجه باقی مانده که وابسته به تصمیم سیاسی واشنگتن است، حل شود، می‌تواند دور آخر مذاکرات باشد.
وی درباره گفت‌وگو تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل با یکی از سناتور‌های آمریکایی گفت: نمایندگان و سفرای ما در نیویورک در چارچوب وظایف خود این گفت‌وگو‌ها را داشته اند و این رایزنی که به صورت آنلاین انجام شده مواضع ما هم گفته شده است، در خصوص تحولات فلسطین هم صحبت شده، همچنین درباره تبادل زندانیان ایرانی در ایالات متحده مورد صحبت  شد و آزادی آن‌ها مورد تاکید قرار گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهام بحرین مبنی بر پولشویی بانک المستقبل ایران  اظهار کرد:  این اتهامات تکراری فاقد وجاهت حقوقی و قانونی است.
خطیب زاده در بخش دیگری از نشست خود تصریح کرد: آن چیزی که در برجام در خصوص تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ و ۱۸۰ روز گفته می‌شود، مربوط به کنگره است و در برجام آمده که این‌ها در پایان هشت سال باید به طور کل برداشته شود. آنچه در وین گفت‌وگو می‌شود بازگشت آمریکا به تعهداتش در برجام است. تا رفع موثر تحریم‌ها اتفاق نیفتد اقدامات جبرانی ایران هم متوقف نخواهد شد. برجام سندی است که درباره آن صحبت می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات یمن گفت: شرایط یمن خوب نیست و همچنان محاصره این کشور ادامه داد.
وی درباره سکوت مجامع حقوق بشری در قبال یمن تاکید کرد: سابقه حقوق بشری برخی از این کشور‌ها برای همه روشن است، اما جمهوری اسلامی به طور فعال اقدامات خوب و موثری انجام داده است، البته ما توقعی نداریم که این کشورهای مدعی حقوق بشر به حمایت از یمن بپیوندند، اما تعهد ایران همواره به حقوق بشر اصلی و و حقوق مظلومان بوده است.
خطیب زاده درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، تصریح کرد: در چارچوب قانون اساسی سوریه گفت‌وگو‌هایی صورت گرفته است، این انتخابات می‌تواند به ثبات و صلح این کشور کمک کند، کشور‌های دیگر هم باید از دخالت‌های بی‌جا و فتنه افکنی در سوریه اجتناب کنند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره تعویق سفر ظریف به امارات، گفت: برای این سفر تاریخی در نظر گرفته نشده بود اما همچنان در دستور کار است، البته اگر مقدمات، ابعاد و اهداف آن روشن شود.
وی درباره انتخاب سفیر ایران در لندن، بیان کرد: چند ماهی است که سفیر خود را به انگلیس معرفی کردیم و لندن هم سفیر خود را به ما معرفی کرده است و در پروسه‌های اداری خود در حال انجام است. سفیری که معرفی شده از داخل وزارت خارجه است.
خطیب زاده درباره سفر ظریف به اروپا، گفت: سفر ظریف به اروپا چند ماهی بود که در دستور کار بود و البته بسیار بزرگ‌تر از این بود که قرار بود ۱۱ کشور باشند. سفر‌هایی که به اسپانیا، ایتالیا و ایرلند انجام شد، توافقی اگر صورت بگیرد آن‌هایی که در کشور‌هایی که در طول تحریم‌ها روابط خود را با ایران حفظ کردند در اولویت هستند. در این سفر علاوه بر موضوعات اقتصادی، موضوعات دوجانبه و ... موضوعات جدی منطقه‌ای از سرزمین‌های اشغالی تا عراق و افغانستان مطرح شد. در همه این حوزه‌ها گفت‌وگو‌ها را با این کشور‌ها و دیگر کشور‌های اروپایی و غیراروپایی ادامه خواهیم داد؛ هیچ گاه اجازه ندادیم کسی ما را حذف کند و به عنوان کنشگر فعال عمل کردیم.
وی درباره دیدار عراقچی با نمایندگان مجلس، تصریح کرد: عراقچی در نشست کمیسیون امنیت ملی به تمامی سؤالات پاسخ داد و نظرات نمایندگان هم را شنیده است. همه در یک راستا در حال حرکت هستیم و آن تامین منافع نظام و مردم بزرگ ایران و با همین هم افزایی امکان رسیدن به فهم مشترک برای این تامین بیشتر حاصل خواهد شد.
خطیب زاده درباره توقیف کشتی ایران در اندونزی ادامه داد: این موضوع رویه قانونی و حقوقی خود را طی می‌کند. فردا دادگاه دیگری برای رسیدگی به برخی موضوعات مرتبط با ورود این کشتی به آب‌های اندونزی برگزار می‌شود. انتظار ما این است که زودتر این موضوع جمع بندی شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور وزرای خارجه برای نهایی شدن توافق هسته ای، گفت: آنچه در وین اعلام می‌شود و یا الان در حال انجام است کمیسیون فصلی برجام است و برای اعلام تصمیمات کمیسیون فصلی ضرورتی به حضور وزرای خارجه نیست. آنچه فعلا اعلام خواهد شد تصمیم کمیسیون مشترک است. تا هنگامی که به توافقی نرسیم  آمریکا جایی در اتاق و میز برجام نخواهد داشت.
کد مطلب: 150925
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *