۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۰

راه اندازی ۵ موزه صنعت نفت

سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت گفت: تاکنون پنج موزه با عنوان «موزه‌های صنعت نفت» در شهرهای تهران (دو موزه)، آبادان، سبزوار و کرمان راه انداری شده و ظرفیت احداث بیش از۲۰ موزه دیگر در شهرهای مختلف کشور در دست بررسی است.
راه اندازی ۵ موزه صنعت نفت
سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت گفت: تاکنون پنج موزه با عنوان «موزه‌های صنعت نفت» در شهرهای تهران (دو موزه)، آبادان، سبزوار و کرمان راه انداری شده و ظرفیت احداث بیش از۲۰ موزه دیگر در شهرهای مختلف کشور در دست بررسی است.
به گزارش عصر دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، وزارت میراث میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت نفت با تازگی تفاهم نام همکاری امضا کردند؛ بر مبنای این سند زمینه‌های مناسب برای هم‌افزایی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اقتصادی دو طرف برای احیا و معرفی ارزش‌های فرهنگی تاریخی صنعت نفت کشور، اسفاده بهینه از نتایج بدست آمده در ارتقای گردشگری صنعتی کشور و گردشگری در مناطق نفت‌خیز جنوب، گسترش می یابد.
از جمله محورهای همکاری این تفاهم‌نامه، پژوهش‌های مشترک تاریخی و باستان‌شناسی به منظور روشن ساختن پیشینه کشف نفت و مشتقات آن به ویژه هزاره هفتم قبل از میلاد در مناطق مختلف کشور، مستندسازی موضوع پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی پیش از تولید انبوه، اکتشاف و استخراج صنعتی آن، ثبت آثار منقول و غیرمنقول، شناسایی میراث ملموس و ناملموس و میراث طبیعی مرتبط با صنعت نفت به منظور حفاظت و حمایت از این میراث است.
حفاظت و پاسداری از میراث‌فرهنگی و تاریخی نواحی مختلف نفت و گاز از طریق الزام به اخذ استعلام‌های لازم قبل از اجرای طرح‌های نفتی، شناسایی و معرفی آثار واجد شرایط ثبت ملی و جهانی میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه صنعت نفت، همکاری در مکان‌یابی برای ایجاد موزه‌های صنعت نفت از طریق مطالعه و پژوهش در مورد سایت‌ها، پالایشگاه‌ها، خطوط لوله سراسری انتقال نفت و گاز، انبارها، کارخانه‌ها، تأسیسات، پایانه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها، بنادر و دیگر مراکز مربوط تاریخی یا حائز شأن ملی به منظور معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی صنعت نفت ایران و شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های این صنعت برای افزایش بازدید گردشگران صنعتی از این مناطق از دیگر بندهای محور همکاری میان دو وزارتخانه است.
تلاش در توسعه زیرساخت‌های گردشگری، محلی، ملی و بین‌المللی در مناطق نفت‌خیز جنوب و مرتبط با صنعت نفت کشور و ایجاد قطب‌های گردشگری با محوریت صنعت نفت، ارتقای بازاریابی گردشگری از طریق معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در حوزه صنعت نفت و سایر حوزه‌ها در کشورهای هدف مانند کشورهای عضو اوپک و کشورهای توسعه یافته در امر گردشگری، برگزاری جشنواره‌های گردشگری در حوزه صنعت نفت به منظور جلب حمایت متخصصان و ایده‌پردازان در توسعه و ترویج این بخش از گردشگری در جامعه و ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر در این حوزه نیز از جمله محورهای این سند همکاری در بخش گردشگری است.
در همین چارچوب و به مناسبات روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی با رضا خلج که اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به سمت سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت منصوب شده، گفت و گو کردیم.
تاریخ ایران با نفت عجین شده است
رضا خلج در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: تاریخ نفت، در سرزمین ما و در جهان به دو دوره کلی پیش از صنعتی شدن و دوره صنعتی، تقسیم می ­شود؛ این ماده بدبو هزاران سال پیش در ایران و بخش هایی از جهان شناخته شده بود و فراوانی آن در ایران و آشنایی ایرانیان با آن سبب شده بود در زمینه های مختلف از این ماده استفاده شود.
سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت توضیح داد: با آغاز کشف نفت صنعتی در دنیا و ایران، جوامع نفتی به شدت از تحولات ناشی از آن متاثر شدند، و می توان گفت تحولات تاریخ ایران از دیر باز با نفت مرتبط بوده ولی با کشف نفت به صورت صنعتی، تاریخ ایران با نفت عجین شده است.
جمع آوری اسناد تاریخی ۱۱۳ ساله نفت در موزه ها
سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت بیان کرد: تاریخ پر فراز و نشیب کشور در صد ساله گذشته بیشترین اثر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم از وجود نفت گرفته است، هرچند اثر  اقتصادی و سیاسی آن بیشتر مورد توجه و موثر به نظر می رسد، اما با مطالعه و توجه بیشتر، آثار آن از ابعاد دیگر مانند آثار فرهنگی، اجتماعی، علمی و... هم نمایان می شود. طبیعی است که تا جایی که ممکن به جمع آوری مستندات است تاریخ ۱۱۳ ساله نفت در کشور ما در موزه­ ها و آرشیوهای علمی گردآوری و حتما در اختیار علاقه­مندان قرار گیرد.
کد مطلب: 150986
برچسب ها: صنعت نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *