۰
شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۴
فرماندار بم:

بزرگ‌ترین تمدنها در حاشیه کویر

فرماندار بم گفت: شهرستان کویری بم به پیشینه تاریخی که دارد افتخار می‌کند زیرا بزرگ ترین تمدن ها در حاشیه کویر شکل گرفته است.
بزرگ‌ترین تمدنها در حاشیه کویر
فرماندار بم گفت: شهرستان کویری بم به پیشینه تاریخی که دارد افتخار می‌کند زیرا بزرگ ترین تمدن ها در حاشیه کویر شکل گرفته است.
به گزارش ایرنا،  هادی شهسوارپور روز شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی ثبت ملی تمدن قناتی باغ شهر جهانی بم افزود: ارگ قدیم با تمدن ۶ هزار ساله و دارستان با تمدن هفت هزار و ۳۰۰ ساله در حاشیه کویر و بدون آب شکل گرفتند و آب این تمدن ها فقط به وسیله قنوات تامین می شد در حالی که تمدن های دیگر مانند تمدن هلیل و بین النهرین در حاشیه آب بودند .
او اظهار داشت:قامت، قدمت و قنات یکی از شعارهای ما برای ثبت قنوات باید باشد،زیرا قنات همزیستی کویر ، انسان و عمران آبادانی را بوجود آورده است و باعث ایجاد یک تمدن در حاشیه کویر شده است.
شهسوارپور بیان کرد: باید ثبت ملی کوچه باغ های بم و بروات هم همزمان در برنامه ثبت ملی تمدن قنوات قرار گیرد و شهرستان بم با توجه به جایگاهی که در گردشگری دارد از این ظرفیت استفاده کند .
به گفته شهسوارپور باغ شهر بم و ارگ قدیم ثبت جهانی و دو قنات اکبرآباد و قاسم آباد بروات ثبت جهانی هستند .
فرماندار بم ادامه داد: ما بکرترین نقاط کویری را در بم داریم و به زودی نیز یک منطقه ویژه گردشگری در کویر به مساحت پنج هزار هکتار احداث خواهد شد.
 شهسوارپور خاطرنشان کرد: شهرستان بم می تواند به یکی از خاستگاه های گردشگری در دنیا تبدیل شود چرا که پرآب ترین قنات های دنیا در این شهرستان  وجود دارد.
فرماندار بم گفت: بیش از ۴۶ قنات فعال در شهرستان بم داریم که حدود ۸۵ درصد سطح زیرکشت اراضی از طریق آنان آبیاری می شود درحالی که در کشور این رقم حدود ۱۵ درصد است.
کد مطلب: 151360
برچسب ها: کویر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *