۱
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۲

بحث و نظر درباره نامزدهای نهایی

داده کاوی ایرنا از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که موضوع معرفی و حمایت از گزینه نهایی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از موضوعات بحث‌برانگیز در میان احزاب، رسانه‌ها و کاربران مجازی بوده است.
بحث و نظر درباره نامزدهای نهایی
داده کاوی ایرنا از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که موضوع معرفی و حمایت از گزینه نهایی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان از موضوعات بحث‌برانگیز در میان احزاب، رسانه‌ها و کاربران مجازی بوده است.
به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می‌پردازند و چهره‌های مختلف جریان‌های سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند.
گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله ۱۶ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می‌دهد. این گزارش بر اساس رصد پست‌های پر بازدید تلگرامی و توییت‌های پرلایک در بازه زمانی ۱۱ صبح  سه شنبه یازدهم خرداد تا ۱۱ صبح چهارشنبه دوازدهم خرداد ماه جمع بندی شده است.
موضوع مذاکرات هسته‌ای و انتخابات در تلگرام
سخنان علی ربیعی سخنگوی دولت در خصوص بی‌ارتباط بودن مذاکرات برجامی با انتخابات بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در این باره به نقل از سخنگوی دولت نوشت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وجود ندارد. امیدواریم احیای برجام تا پایان این دولت انجام شود. مذاکرات وین هیچ ربطی به انتخابات ندارد و امیدواریم دیوار تحریم‌ها به زودی برچیده شود. نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود و عجله‌ای هم نداریم.
یک کانال تلگرامی اصولگرا به نقل از ایرنا به بازنشر سخنان حجت الاسلام مصباحی مقدم در خصوص «گمانه زنی اصولگرایان درباره انصراف کاندیداهای اصولگرا به نفع ابراهیم رئیسی» پرداخت و به نقل از سخنگوی جامعه روحانیت مبارز آورد: اینکه نامزدهای اصولگرا به نفع نامزد انحصاری شورای وحدت کنار بروند تابع نظر شخصی آنهاست و ممکن است کناره‌گیری نکنند. هدف جامعه روحانیت برای رسیدن به نامزد واحد در انتخابات ریاست جمهوری محقق شد و آیت الله ابراهیم رییسی نامزد شورای وحدت اصولگرایان است.
در پی طرح برخی ادعاها در فضای مجازی در ارتباط با تاثیر عملکرد شورای نگهبان در میزان مشارکت مردم، یک کانال تلگرامی اصلاح طلب به نقل از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نوشت: براساس نظرسنجی‌هایی که مؤسسات دولتی داشته‌اند تأثیر آرای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت بسیار اندک است. در شورای نگهبان وضعیت افراد برای هر دوره‌ای به صورت مجزا سنجیده می‌شود. در شورای نگهبان هم بعد از بررسی پرونده‌ها، نیاز به حداقل ۷ رأی است.  اگر این ۷ رأی نباشد نمی‌توان اعلام کرد که فلان فرد احراز صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده است. ملاک نهایی تعداد آرایی است که اعضای شورای نگهبان اعلام می‌کنند.  
یکی از کانال های تلگرامی منتسب به اصولگرایان در پستی با طرح این پرسش که «چرا مستند همتی پخش نشد؟» به نقل از  کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: نوبت پخش مستند عبدالناصر همتی به مدت سی دقیقه می‌باشد که این نوبت بر اساس قرعه‌کشی و به نماینده قانونی ایشان ابلاغ شده بود. از آنجا که ستاد ایشان در فرصت قانونی قادر به ارائه مستند نشده است لذا این برنامه پخش نشده است. مستند انتخاباتی همتی که قرار بود ساعت ۲۰ امشب(سه شنبه ۱۱ خرداد) روی آنتن برود پخش نشد.  
عبدالناصر همتی در حساب توییتری خود به پخش نشدن مستند تبلیغاتی خود از صدا و سیما واکنش نشان داد و از احتمال پخش آن در پلتفرم های مجازی خبر داد.
طرح ارائه شده از سوی سیدابراهیم رئیسی در خصوص «ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر و زمین رایگان» مورد توجه برخی کانال های تلگرامی قرار گرفت. یک کانال تلگرامی اصولگرا درباره جزییات این طرح به نقل از افشین پروین‌پور عضو سابق شورای عالی مسکن نوشت:یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود ۷ ماه است روی طرحی کار می‌کند که ارتقا یافته و تقویت شده طرح مسکن مهر است و هم اکنون به عنوان یکی از برنامه های اصلی دولت مردمی آیت الله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد. در طرح جدید قرار است طی ۴ سال آینده ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود؛ برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی خیلی قوی اقدام خواهد شد. یکی از مزیت‌های این طرح آن است که متقاضی هیچ آورده اولیه ندارد.  
به نوشته بک کانال تلگرامی، محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گویی در باره گمانه زنی های صورت گرفته در خصوص حمایت جبهه اصلاحات از مهر علیزاده و همتی ابراز داشت: جبهه اصلاحات برای دریافت برنامه مهرعلیزاده هنوز تصمیمی نگرفته است.  تا جایی که من می‌دانم مهرعلیزاده مستقیم به بهزاد نبوی نامه ننوشته و نامه او در فضای عمومی رسانه‌ها منتشر شده است.  نظر بعضی از اعضاء این است که اگر مهرعلیزاده و همتی تمایل دارند، برنامه‌های خود را به جبهه ارائه کنند، ولی اختلاف‌نظر میان اعضا وجود دارد.
«از انتخابات چه خبر؟» عنوان پست پربازدیدی است یک کانال تلگرامی برای بازتاب سخنان نامزدهای ریاست جمهوری به کار برده است. این کانال در بازنشر سخنان کوتاه و گزیده این نامزدها نوشت:
*سعید جلیلی: رییس جمهور نباید با هیچ کسی تعارف داشته باشد.
*رضایی: قیمت ارز را تثبیت می‌کنیم.
*زاکانی: با مذاکره مخالف نیستیم، بلکه با مفت فروشی مخالفیم.
*وعده قاضی زاده هاشمی: دو ماهه کرونا را جمع می کنم.
* مهرعلیزاده: کنکور را حذف خواهم کرد.
کد مطلب: 151718
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *