۰
شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۴

افزایش ناباروری ثانویه در ایران

یک کارشناس حوزه جمعیت درباره وضعیت ناباروری در ایران توضیحاتی داد.
افزایش ناباروری ثانویه در ایران
یک کارشناس حوزه جمعیت درباره وضعیت ناباروری در ایران توضیحاتی داد.
صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات دیروز سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مبحث بحران ناباروری و کاهش جمعیت در رادیو فرهنگ، گفت: ناباروری یکی از شاخص‌هایی است که بر روی متغیرهای جمعیتی تأثیرات بسیار زیادی می‌گذارد و با کاهش میزان تولدها و رشد جمعیتی کشورمان حتماً متأثر از گزینه‌ای مانند ناباروری است.
وی با بیان اینکه آخرین آمار ناباروری حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود، ادامه داد: البته باید بگویم آمارهای متعددی در این باره داده می‌شود که بخش قابل توجهی از آن ها را زوج‌های نابارور تشکیل می‌دهند. شاید بتوان این‌گونه تعریف کرد که یک‌پنجم زوج های ایرانی به طور طبیعی فرزنددار نمی‌شوند.
قاسمی با بیان اینکه ناباروری به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه در ایران، ناباروری ثانویه نیز در حال افزایش است و در دنیا از زوج‌های نابارور، حمایت‌های زیادی می‌شود، به این دلیل که زوج‌های نابارور میل به فرزندخواهی بیشتری نسبت به سایر زوج‌ها دارند.
این پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: این دسته از افراد اگر فعال شوند می‌توانند شاخص‌های جمعیت را تکان دهند، اما متأسفانه در کشور ما این موضوع مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت قرار نگرفته است و از دو مشکل نشأت می‌گیرد، یکی از دلایل آن گران ‌بودن هزینه درمان است و  دلیل دیگر این مسئله، روش‌های پیشرفته‌ای هستند که شاید در کشور وجود ندارند.
قاسمی با بیان اینکه متأسفانه تاکنون دولت هیچ گونه حمایتی از زوج‌ها نداشته است، عنوان کرد: بودجه‌ای که مجلس تصویب کرده نیست و در بسته تحول سلامت به دست زوج‌ها نرسیده است.
وی افزود: اولین کار رئیس دولت سیزدهم این باید باشد که زیرساخت‌ها را فراهم و مراکز ناباروری را در تمام شهرها راه اندازی کند، زیرا در شهرهای کوچک اصلاً چنین مراکزی وجود ندارند.
این کارشناس حوزه جمعیت ادامه داد: بعد از زیرساخت سخت‌افزاری، وجود فلوشیب‌های ناباروری نیز در شهرها نیاز است و باید جزء اولویت‌های وزارت بهداشت و درمان آینده باید باشد و حمایت از درمان‌های ناباروری مانند متدهای جدید دنیا امری ضروری است.
کد مطلب: 151841
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *