۰
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۲

بیانیه دادگستری آمریکا درباره وب‌سایت‌های ایرانی

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای، اقدام غیرقانونی توقیف وب‌سایت‌های ایران و کتائب حزب‌الله عراق را توجیه کرد.
بیانیه دادگستری آمریکا درباره وب‌سایت‌های ایرانی
وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای، اقدام غیرقانونی توقیف وب‌سایت‌های ایران و کتائب حزب‌الله عراق را توجیه کرد.
به گزارش فارس، وزارت دادگستری ایالات متحده شامگاه گذشته (سه شنبه) با صدور بیانیه‌ای به بهانه «نقض تحریم‌های آمریکا»، دامنه اینترنتی ۳۳ وب‌سایت مورد استفاده اتحادیه رادیوها و تلویزیون اسلامی و سه وب‌سایت متعلق به کتائب حزب‌الله عراق را توقیف کرد.
وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا که سابقه اقدامات مشابه را دارد، در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی خود قرار داده، این اقدام غیرقانونی را که از نظر بسیاری زیر سؤال بردن آزادی بیان است، توجیه کرد.
متن بیانیه وزارت دادگستری آمریکا به شرح زیر است:
وزارت دادگستری
دفتر امور عمومی
امروز، طبق دستورات دادگاه، ایالات متحده ۳۳ وب‌سایت مورد استفاده اتحادیه رادیوها و تلویزیون اسلامی ایران (IRTVU) و سه وب‌سایت تحت مدیریت «کتائب حزب‌الله» (KH) را به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا توقیف کرد.
در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC)، IRTVU را به دلیل آن که تحت مالکیت یا کنترل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به عنوان یک نهاد طبقه بندی شده ویژه (SDN) تعیین کرد.
اگر نهادی به عنوان «SDN» شناسایی شود، بدون دریافت مجوز اوفک در ایالات متحده آمریکا، از دریافت خدماتی در زمینه راه‌اندازی وب‌سایت و خدمات دامنه‌ اینترنتی محروم می‌شود.
بیانیه اوفک توضیح می‌دهد که عناصر دولت ایران، که شامل IRTVU و دیگر  مواردی از این دست که در نهادهای خبری و رسانه‌ها مبدل شده‌اند، با  کارزار جعل اطلاعات و عملیات‌های بدخواهانه نفوذ، ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند.
سی و سه وب‌سایتی که امروز توقیف شده‌ است، تحت مدیریت IRTVU بوده است. این ۳۳ دامنه متعلق به یک شرکت آمریکایی است. IRTVU قبل از استفاده از نام دامنه‌ها از اوفک مجوز دریافت نکرده بود.
سه وب‌سایت دیگری که امروز توقیف شد تحت مدیریت KH بود. در دوم ژوئیه ۲۰۰۹، اوفک KH را به عنوان یک SDN شناسایی کرد و وزارت خارجه، KH را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناسایی کرد.
در این اطلاعیه‌ها، KH به عنوان یک سازمان تروریستی عراقی توصیف شده است که یک خطر قابل توجه ارتکاب اقدامات خشونت‌بار علیه ائتلاف و نیروهای امنیتی عراق را مرتکب، هدایت، پشتیبانی یا ایجاد کرده‌اند.
اوفک همچنین توضیح می‌دهد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از KH و دیگر گروههای شبه‌نظامی شیعه که ائتلاف و نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار می‌دهند و می‌کشند، پشتیبانی کشنده‌ای می‌کند.
سه دامنه‌ای که تحت مدیریت KH است متعلق به یک شرکت آمریکایی است و KH قبل از استفاده از نام‌های این دامنه‌ها، از اوفک مجوز دریافت نکرده است.
توقیف این وب‌سایت‌ها مورد بررسی اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده، اداره اجرای صادرات و «اف بی آی» قرار گرفته است. بخش ضداطلاعات و کنترل صادرات واحد امنیت ملی، این توقیف‌ها را مور پیگرد قانونی قرار داده است.  
«جان سی دیمرز» دستیار دادستان کل کشور برای بخش امنیت ملی وزارت دادگستری، «کریس هکر» نماینده ویژه مسئول دفتر امور میدانی اف بی آی در آتلانتا و «آریل جاشوا لینوند» نماینده ویژه مسئول دفتر صنعت و امنیت، اداره اجرای صادرات در دفتر آتلانتا این خبر را اعلام کرد.
بخش ضداطلاعات و کنترل صادرات واحد امنیت ملی آمریکا با هماهنگی واحد ضداطلاعات اف بی آی و دفتر میدانی آتلانتا در حال بررسی این موضوع است.
جدیدترین اقدام وزارت دادگستری آمریکا واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و برخی از کاربران فضای مجازی بعد از توقیف وب‌سایت‌های پرس‌تی‌وی و رسانه‌های دیگر ادعاهای آمریکا درباره آزادی بیان را زیر سوال برده‌اند و آن را شعار دانسته‌اند.
از طرف دیگر، «شاهرخ ناظمی»، رایزن مطبوعاتی نمایندگی دائمی ایران در سازمان‌ ملل در نیویورک، با اشاره به این که ایالات متحده تلاش می‌کند با توقیف وب‌سایت‌ها و شبکه‌های ایران و مقاومت، صدای آزادی بیان را خفه کند، گفت که از طریق کانال‌های قانونی، این مسئله را پیگیری خواهند کرد.
کد مطلب: 152661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *