۰
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۲

صرفه‌جویی در مصرف آب ضرورت است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در حالی که جمعیت استان در حال رشد است و به دنبال آن نیاز آبی افزایش می‌یابد، میزان آب در دسترس ما تغییری نمی‌کند و این مسئله اهمیت توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب را نشان می‌دهد.
صرفه‌جویی در مصرف آب ضرورت است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در حالی که جمعیت استان در حال رشد است و به دنبال آن نیاز آبی افزایش می‌یابد، میزان آب در دسترس ما تغییری نمی‌کند و این مسئله اهمیت توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب را نشان می‌دهد.
سیدمحسن حسینی ظهر چهارشنبه دوم تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق اظهار کرد: میزان آب تجدیدپذیر در استان دو و نیم میلیارد مترمکعب است که البته از این میزان، ۱.۷ میلیارد مترمکعب قابل استحصال است. البته در برخی سالها با توجه به شرایط خشکسالی، آب در دسترس کمتر از این مقدار است.
وی با اشاره به اینکه این میزان آب تجدید پذیر برای مصارف شرب، بهداشت، محیط زیست، صنعت، غذا، تفریحی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: در استان گلستان با حدود ۲ نفر میلیون جمعیت، در طول سال برای هر فرد ۱۲۵۰ مترمکعب آب برای مصارف مختلف وجود دارد که این میزان از میانگین کشوری پایین‌تر است.
حسینی با اشاره به اینکه بیشترین آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: الگوی کشت در استان باید بر اساس شرایط حاضر باشد. گلستان کم آب است و باید به سمت کشت گیاهان کم آب طلب رفت. توجه به زمان کشت محصول، زمان آبیاری، آتش نزدن بقایای گیاهان در زمین، ایجاد پوشش در کانال‌های انتقال آب یا لوله‌گذاری مسیر، استفاده از سیستم‌های مدرن و نیمه مدرن آبیاری، استفاده چند منظوره از آب در آب‌بندان‌ها و افزایش بهره وری را از جمله راهکارهای صرفه‌جویی در بخش آب است. 
وی به اهمیت جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی، گفت: بر اساس آمارها، یک سوم محصولات کشاورزی تولید شده در استان قبل از مصرف پِرت می‌شود. اگر میزان هدر رفت محصولات را کاهش دهیم، نیاز ما با تولید مقدار محصول کمتری برطرف و در نتیجه میزان مصرف آب نیز کاهش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: در این شرایط کم‌آبی یکی دیگر از مواردی که اهمیت دارد، توجه به الگوی مصرف غذایی است. برای تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی ۲۵۰ لیتر، ذرت ۷۶۰ لیتر، گندم ۱۷۰۰ لیتر، برنج ۴۰۰۰ لیتر، گوشت مرغ ۳۷۰۰ تا ۴۳۰۰ لیتر، گوشت گوسفند ۱۰ هزار و ۴۰۰ لیتر و گوشت گاو ۱۵ هزار و ۴۰۰ لیتر آب نیاز است. با توجه به این موضوع می‌توان از رژیم های غذایی استفاده کرد که میزان آب کمتری مصرف می‌کنند. 
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ سدی برای تامین آب شرب در استان نداریم، خاطرنشان کرد: امسال برای سد میرداماد گرگان، انجام مطالعات فاز ۲، تملک اراضی برای ایجاد کارگاه و ایجاد راه دسترسی را دنبال می‌کنیم. در اواخر امسال یا اوایل سال آینده، این سد کلنگ زنی می‌شود. گرگان سالانه ۳۲ تا ۳۵ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب دارد که با ساخت سد میرداماد، یک‌چهارم آن می‌تواند از طریق این سد تامین شود. در مورد زمان استفاده از این آب که چه فصلی از سال باشد، بعدا تصمیم‌گیری می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه موضوع نشست زمین در استان در حال بررسی است، گفت: نشست زمین نقاط مسکونی، شریان های اساسی مانند خطوط آب، برق، گاز و مخابرات و شریان های ترابری مانند جاده، ریل راه‌آهن و باند فرودگاه‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. مهمتر از همه این موارد، در صورت نشست زمین، آبخوان‌های زیرزمینی از بین می‌روند و دیگر قابل احیا نیستند. دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در حال بررسی موضوع نشست زمین در استان است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در ادامه درخصوص تدابیر این شرکت در صرفه‌جویی بخش کشاورزی، گفت: ما در این راه در اولین گام به دنبال ترویج و آموزش عمومی، بعد از آن هماهنگی بین دستگاهی و در مرحله آخر برخورد سلبی با کسانی که هیچ توجهی به موضوع اضافه برداشت ندارند، هستیم.
وی تصریح کرد: از سال آینده استفاده از تکنولوژی های نوین از جمله پهپاد را برای مبارزه با چاه‌های غیرمجاز و برداشت بیش از اندازه در دستور کار قرار می‌دهیم تا با این کار شناسایی متخلفان با سرعت بیشتری صورت گیرد.
حسینی خاطرنشان کرد: به مناسبت هفته صرفه‌جویی مراسمی برگزار خواهد شد و در آن از افراد و دستگاه‌هایی که همکاری‌های مناسبی در بحث صرفه‌جویی در مصرف آب داشتند، تقدیر می‌شود. همچنین در این هفته دو تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل شهری و روستایی استانداری گلستان در جهت آگاهی بخشی مسائل آب، سیل، منابع آب و صرفه‌جویی در روستاها منعقد خواهد شد.
جواد تیموری_معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این نشست خبری گفت: در استان حدود ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم که از این تعداد ۶۰۰ حلقه برای شرب، ۱۴۰۰ حلقه برای بخش صنعت و مابقی برای بخش کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد ۷۷۰۰ حلقه چاه عمیق و ۱۲ هزار و ۲۴۰ حلقه کم عمق در استان داریم که سالانه به ترتیب ۹۵۰ میلیون متر مکعب و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند. 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی به کشاورزان توصیه کردیم در کشت های تابستانه، اراضی وابسته به آب چاه ۲۰ درصد سطح زیر کشت و اراضی وابسته به آب سطحی ۵۰ درصد سطح زیر کشت خود را کاهش دهند.
تیموری با اشاره به فعالیت ۳۲ اکیپ گشت‌های بازرسی شرکت آب منطقه‌ای در سطح استان، بیان کرد: از ابتدای امسال ۱۸۷ حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شد. ۴ دستگاه حفاری غیر مجاز توقیف و ۵۷ حلقه چاه پر و مسلوب‌المنفعه شد. طی این مدت ۱۶۵ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها نصب شد.
کد مطلب: 152695
برچسب ها: صرفه‌جویی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *