۰
يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۲

جزئیات طرح ملی "توسعه مشاغل خانگی"

رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با اشاره به آغاز فاز اجرایی توسعه مشاغل خانگی در این استان، ظرفیت پیش بینی شده برای این طرح در فارس را ۳ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در قالب این طرح خدماتی به متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی در حوزه‌های مختلف، به شکل رایگان ارائه می‌شود.
جزئیات طرح ملی "توسعه مشاغل خانگی"
رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با اشاره به آغاز فاز اجرایی توسعه مشاغل خانگی در این استان، ظرفیت پیش بینی شده برای این طرح در فارس را ۳ هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در قالب این طرح خدماتی به متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی در حوزه‌های مختلف، به شکل رایگان ارائه می‌شود.
دکتر مظاهر بابایی، یکشنبه ۶ تیرماه در جمع خبرنگاران و در تشریح جزئیات اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی و با یادآوری اینکه این طرح در مجموعه جهاد دانشگاهی و در ۹ استان به صورت پایلوت اجرا و امسال سراسری شده است، گفت: این طرح در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب شده و جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه محور، مجری آن است.
رئیس جهاددانشگاهی استان فارس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه «طرح ملی مشاغل خانگی» مصوبه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، اصناف و اتحادیه ها، صمت، وزارت ارشاد، بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیته امداد امام خمینی(ره) از سازمان‌های دخیل در این طرح خواهند بود.
بابایی با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد شغل وجود دارد، اضافه کرد: مشاغل بر اساس ظرفیت‌ها و  اسناد بالادستی استان‌ها تعریف شده که ظرفیت طرح ملی مشاغل خانگی در استان فارس ۳ هزار نفر است لذا در عرصه‌های تولیدی و صنایع دستی خدمات به صورت رایگان ارائه خواهد شد.
او با یادآوری اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز اجرا می‌شود، فاز اول را شناسایی مزیت‌ها و عرصه‌ها معرفی و خاطرنشان کرد: در این طرح، علاوه بر تولید اشتغال در موضوع ارزش افزوده و عدالت اجتماعی، ارائه خدمات به اقشار آسیب‌پذیر در دستورکار قرار گرفته که ۳۲۰ رشته مشاغل خانگی در سطح کشور وجود دارد لذا بر اساس ظرفیت استانی مشاغل تعریف شده و افراد مشغول به کار می‌شوند.
رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با بیان اینکه برای حصول توفیق در یک کسب و کار، عوامل مختلفی را باید مد نظر قرار داد، گفت: نوع شغل، تولیدات و خدمات، آموزش مناسب، عرضه تولیدات و محصولات به عنوان عوامل تاثیرگذار در رشد مشاغل و کسب و کارهای مختلف مطرح شده است. 
بابایی اضافه کرد: فاز دوم طرح ملی مشاغل خانگی توانمندسازی متقاضیان است که در دو بخش عمومی و تخصصی خواهد بود و مباحثی چون کارآفرینی و مشاوره در بخش عمومی به متقاضیان آموزش داده می‌شود؛ در بخش تخصصی با کمک پیشران‌ها، افراد نخبه و سرآمد در عرصه کارآفرینی کار آموزش، تامین مواد اولیه و فروش برای متقاضیان انجام می‌شود.
وی سوم فاز طرح ملی مشاغل خانگی را ورود محصولات به بازار کار اعلام کرد و افزود: چرخه کامل یک کسب و کار می‌تواند باعث موفقیت شود و در مشاغل خانگی این چرخه به صورت کامل دیده شده لذا از استعدادیابی تا کسب مهارت توسط فرد و فروش محصولات در طرح مشاغل خانگی پیش‌بینی شده است؛ یکی از وظایف در این طرح برندسازی و ارتباط با بازار کار است که در قالب بازارچه‌های محلی، منطقه‌ای و استانی قابل اجرا است.
رئیس جهاددانشگاهی فارس، با اشاره به اینکه مجموعه سایت‌های فروش برای محصولات تولید شده در قالب مشاغل خانگی پیش بینی شده است که به صورت پشتیبان کار عرضه را انجام می‌دهد، اولین قدم در حمایت از ایجاد و توسعه این دست از کسب و کارها را، آموزش و توانمندسازی دانست و گفت: در ادامه ایجاد شبکه کسب و کار، حمایت از پیشران‌ها، توجه به فروش و اعطا تسهیلات مورد توجه خواهد بود که اکنون بر آموزش و توانمندسازی تمرکز کرده‌ایم.
وی در خصوص مشکلات و معضلات پیش روی مشاغل خانگی نیز گفت: بروکراسی اداری بعضاً باعث می‌شود که شغل و کسب و کار نتواند جایگاه حقیقی خودش را پیدا کند لذا در طرح ملی مشاغل خانگی سعی شده تا به نحو مطلوب موانع برطرف و ساماندهی در زمینه مشاغل خانگی انجام شود.
رئیس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، نیازسنجی و احصا شغل را از دیگر نکات مهم بیان و اضافه کرد: در استان فارس صنایع دستی و تولیدی بیشترین متقاضی را داشته‌اند؛ شورای راهبری این طرح در استان با حضور معاون استاندار و نماینده سایر دستگاه‌های همکار تشکیل شده که مسائل استان رصد شود و یک کار علمی در راستا جهش اشتغال صورت گیرد.
این مقام مسئول در استان فارس خاطرنشان کرد: امروز اشتغال دغدغه کل کشور است لذا در این طرح حمایت همه سازمان‌ها و ادارات را می‌طلبد و امیدواریم که ثمرات مثبتی را برای متقاضیان و کشورمان داشته باشد.
بابایی گفت: درصد موفقیت مشاغل خانگی بستگی به شخص متقاضی دارد چراکه چرخه تولید به آموزش تنها ختم نمی‌شود و کسانی که کل چرخه و فرآیند را طی کنند، موفق خواهد شد؛ در حوزه مختلف کشاورزی، دامداری و شیلات دوره‌ها مشخص شده است لذا افراد با تحصیلات دانشگاهی مرتبط نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
رئیس جهاددانشگاهی استان فارس با بیان اینکه افراد بالای ۱۸ سال که هیچگونه شغلی و بیمه‌ای ندارند شامل طرح ملی مشاغل خانگی می‌شوند، گفت: جهت ثبت‌نام متقاضیان می‌توانند به سامانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مراجعه کنند و دبیرخانه این طرح در استان آمادگی مشاوره حضوری برای متقاضیان را دارد.
کد مطلب: 152855
برچسب ها: مشاغل خانگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *