۰
دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰

افراد سالم ۳برابر سرطانی‌ها کرونا می‌گیرند

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه افراد سالم سه برابر بیشتر از بیمارانی سرطانی به کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: این بیماران پروتکل های بهداشتی را بیشتر از سایر افراد رعایت می کنند و به همین دلیل کمتر از افراد عادی به این بیماری مبتلا می شوند.
افراد سالم ۳برابر سرطانی‌ها کرونا می‌گیرند
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه افراد سالم سه برابر بیشتر از بیمارانی سرطانی به کرونا مبتلا می‌شوند، گفت: این بیماران پروتکل های بهداشتی را بیشتر از سایر افراد رعایت می کنند و به همین دلیل کمتر از افراد عادی به این بیماری مبتلا می شوند.
علی قنبری مطلق روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: مطالعات انجام شده روی ۱۵۰ نفر از بیماران مبتلا به سرطان و هزار نفر از افراد سالم نشان می دهد که میزان مثبت شدن کرونا در این بیماران کمتر از افرادی عادی است و در واقع افراد سالم سه برابر بیشتر مبتلا به کرونا می شوند.
وی اظهار داشت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیماران مبتلا به سرطان مراقبت های بیشتری از خود برای عدم ابتلا به کرونا می کنند و در واقع پروتکل های بهداشتی را بیشتر از سایر افراد رعایت می کنند، در عین حال بیماران مبتلا به سرطان وقتی به بیماری کرونا دچار می شوند احتمال مرگ و میر آنها دو برابر است.  
قنبری ادامه داد: در دوران کرونایی، مراجعات غیرضروری بیماران سرطانی به مراکز درمانی کاهش یافته و با برنامه ریزی ها و هماهنگی های انجام شده در نظام شبکه بهداشتی و خدمات درمانی کشور، بسیاری از آنها بصورت آنلاین و بدون مراجعه به مراکز درمانی ویزیت می شوند البته بیمارانی که جراحی یا شیمی درمانی دارند، روند درمان آنها قطع نشده و حضوری است.
وی تصریح کرد: همچنین کارشناسان سامانه ۴۰۳۰ را آموزش دادیم تا به سووالات و نحوه درمان این بیماران پاسخ دهند تا از میزان مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی و عدم ابتلای آنها به کرونا کاسته شود و این عمل موثر بوده است.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان است که در سال ۲۰۱۵ باعث ۸.۷ میلیون مرگ شده است. بر اساس  پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، شیوع سرطان در کشورهای توسعه یافته تا سال ۲۰۲۵، ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت.
 در ایران پس از حوادث ترافیکی  و بیماری های قلبی و عروقی، سرطان به عنوان سومین علت مرگ شناخته می شود و بر اساس نتایج مطالعه جهانی «بار سرطان  در ۱۹۵ کشور جهان» در سال ۲۰۱۶،   ۵۴ هزار ایرانی بر اثر سرطان فوت کرده اند که این میزان مرگ، ۱۴.۹ درصد از کل مرگها  (۳۶۰ هزار مرگ) در این سال را شامل شده است.
 نرخ بروز سرطان در ایران ۱۴۹.۷۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، متوسط بروز سالانه سرطان در دنیا (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) بر اساس گزارش مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان»،   ۱۸۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر و حاکی از نرخ بسیار پایین تر بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط دنیاست.
افزایش فاکتورهای خطر سرطان، رشد جمعیت و پیری جمعیت در افزایش موارد بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه (شامل ۸۲ درصد جمعیت جهان)، به علت افزایش آمار کلی سرطان در ایران  است.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
آمارها نشان می دهد تاکنون بیش از یک میلیارد و ۸۷۴ میلیون دوز واکسن کرونا در نقاط مختلف جهان تزریق شده (بطور متوسط ۲۴ دوز برای هر ۱۰۰ نفر) و همچنان شکاف عظیمی میان کشورهای دارا و ندار در این زمینه وجود دارد.
در ایران نیز تاکنون بیش از سه میلیون نفر دستکم یک دوز واکسن را دریافت کرده اند.
از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۸۳ هزار و ۸۴۵ نفر از هموطنان جان باختند.
کد مطلب: 152873
برچسب ها: سرطان کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *