۰
جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۱

کاهش مرگ و میر کرونایی با ویتامین D

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با انجام پژوهشی دریافتند : میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با تنظیم سطح نرمال ویتامین D کاهش می‌یابد.
کاهش مرگ و میر کرونایی با ویتامین D
محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با انجام پژوهشی دریافتند : میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با تنظیم سطح نرمال ویتامین D کاهش می‌یابد.
به گزارش ایسنا، پاندمی کووید-۱۹ تاثیر قابل توجهی بر زندگی بشر در زمینه‌های مختلف داشته است که در این بین، میزان بالای ابتلا و میزان قابل توجه موارد منجر به مرگ، اهمیت توجه به آن را دو چندان کرده است. بلاشک شناخت موارد منجر به مرگ و میر بالا و پیشگیری از آن تاثیر بسزایی در کنترل شرایط موجود خواهد داشت.
هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین مرگ و میر ناشی از  کووید-۱۹ با سطح سرمی ویتامینD در افراد بستری شده در بیمارستان بهارلو بوده و محققان پروژه جهت استخراج موارد مرگ و میر به بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان مراجعه نمودند.
 در بین این پرونده‌ها،افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای مستعد به مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بودند، از مطالعه خارج شدند. این مشکلات شامل هرگونه بیماری مزمن از جمله بیماری مزمن ریوی، بیماری مزمن کلیوی، بیماری مزمن کبدی، دیابت، BMI>=۴۰، بیماری قلبی و شرایط ایجاد کننده ضعف ایمنی بود.
محققان، سپس میزان ویتامین D ثبت شده در پرونده را استخراج کردند. جهت پیدا کردن ارتباط بین مرگ و میر ناشی از  کووید-۱۹ بر اساس سطح ویتامین D توسط t-test آنالیز شد.
در این مطالعه که توسط مریم سرایی و با همکاری کریم فروغی وند، سمانه اکبرپور و فاطمه تقی زاده انجام شده است، ۶۶۲ نفر تحت بررسی قرار گرفتند که ۵۲.۹% مرد و ۴۷.۱درصد  زن بودند. بین کاهش سطح سرمی ویتامین D و افزایش مرگ و میر ارتباطی مشاهده نشد. اما وقتی افزایش مرگ و میر با کاهش سطح سرمی ویتامین D برای سن، شاخص توده بدنی و داشتن/نداشتن بیماری زمینه‌ای بررسی، شد ارتباط معنی دار گردید.
به این ترتیب، با توجه به یافته‌های مطرح شده، جهت پیشگیری از موارد شدید بیماری کووید ۱۹ و به تبع آن کاهش موارد مرگ و میر تجویز ویتامین دی در افرادی که سطح پایین ویتامین دی (کمتر از ۳۰) دارند منطقی و ضروری به نظر میرسد. 
کد مطلب: 153374
برچسب ها: ویتامین D کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *