۰
يکشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۷
علیرضا زالی:

کشور در برابر کرونا باید آرایش جنگی به خود بگیرد!

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با ابراز نارضایتی از وضعیت واکسیناسیون در کشور تاکید کرد: واردات واکسن باید دغدغه و مساله روی میز تمام مسئولان کشور باشد.
کشور در برابر کرونا باید آرایش جنگی به خود بگیرد!
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با ابراز نارضایتی از وضعیت واکسیناسیون در کشور تاکید کرد: واردات واکسن باید دغدغه و مساله روی میز تمام مسئولان کشور باشد.
به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی کشور گفت: پروفایل کشور در برابر این بیماری مطلوب نیست. کشور در برابر ویروس کرونا باید آرایش جنگی به خود بگیرد و در تمام سازمان‌ها باید اقداماتی فراتر از آنچه تاکنون انجام شده است، صورت گیرد.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، تصریح کرد: اگر واکسیناسیون به موقع انجام نشود، شاهد خیزهای مجدد کرونا خواهیم بود. 
زالی با اشاره به اختلال حدود ۱۰ تا ۱۴ روزه در تامین واکسن، یادآور شد: هم اکنون حدود دو هفته از برنامه واکسیناسیون کشور عقب هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی حدود ۹۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون بخشی از این تاخیر دو هفته ای جبران شود.
زالی آخرین آمار ثبت شده از واکسیناسیون در استان تهران را یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: از مجموع این افراد ۴۸۰ هزار نفر نیز دز دوم را دریافت کرده اند که با توجه با جمعیت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان تهران، این عدد مطلوب نیست و باید به سرعت شتاب پیدا کند.
وی نسبت به آثار منفی تاخیر در فرآیند واکسیناسیون همگانی هشدار داد و گفت: هرچه زمان واکسیناسیون طولانی تر شود آثار واکسن برای ایجاد اختلال در گردش ویروس تحت تاثیر قرار می گیرد و در کاهش میزان  مرگ و میرها اثر کمتری خواهد داشت.
زالی با بیان اینکه واکسیناسیون یکی از سهل الوصول ترین، سریعترین و نسبتا کاراترین روش های پیشگیری از کووید ۱۹ است که اثربخشی نسبی آن در عرصه جهانی به اثبات رسیده است و می تواند نقش موثری در کاهش مرگ و میر داشته باشد، گفت: واکسیناسیون متناسب با جمعیت کشور انجام نشده است.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با بیان اینکه هم اکنون در موج اول و خیز پنجم کرونا هستیم، گفت: دامنه، شتاب و سرعت درگیری در خیز پنجم کرونا نسبت به چهار خیز قبلی بسیار نگران کننده است.
زالی ضمن اشاره به تلاش های مدافعان سلامت برای جلوگیری از ماندن بیماران کرونایی در پشت درهای بیمارستان، افزود: با همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران و بیمارستان بقیه الله با راه اندازی سامانه ۶۰۷۰ برای جایابی بیماران در بیمارستان ها تلاش های زیادی صورت گرفت.
وی تجمعات را فاکتور بسیار مهمی برای انتشار بیماری کرونا دانست و تاکید کرد: در مراسم هایی مانند جشن عروسی به دلیل نزدیکی افراد به یکدیگر، برداشتن ماسک ها هنگام تناول غذا، رفت و آمدها، تهویه نامناسب و مسائلی از این دست شانس بروز بیماری افزایش می یابد.
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه فرد مبتلا به کرونا توان تولید و پخش ۳ ضرب در ۱۰ به توان ۶ تعداد ویروس کرونا را دارد، تاکید کرد: در تجمعات ماسک ایمنی کامل ایجاد نمی کند.
زالی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از مراجعان بیمارستان ها متعلق به یک خانواده اند، شرکت در مراسم هایی همچون جشن عروسی را یکی از عوامل موثر در گسترش این ویروس عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط اجرایی، اعتباری و مداخله ای در سطوح خرد، ارشد، میانی و کلان کشور در تناسب با برخورد با این بیماری نیست، گفت: آثار این موضوع در حوزه های مختلفی همچون واکسیناسیون تبلور یافته است.
زالی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی و  بیمارستان های تابعه در وضعیت فعلی از لحاظ اعتباری در وضعیت نامطلوبی به سر می برند، کاهش درآمدهای اختصاصی و افزایش هزینه های ناشی از تامین دارو و تجهیزات مربوط به کرونا را مهمترین عامل این وضعیت دانست.
وی با بیان اینکه هزینه ها و درآمد بیمارستان ها با یکدیگر تناسب ندارد، گفت: در دوران شیوع کرونا حتی هزینه هتلینگ بیمارستان ها بین ۱.۵ تا دو برابر افزایش یافته است.
زالی خواستار تامین اعتبارات دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا شد و گفت: کرونا بیماری گران و سنگینی است.
وی همچنین با بیان اینکه به رغم واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان ابتلای برخی از این افراد در خیز پنجم کرونا مشاهده شده است، تاکید کرد: فشار سنگینی روی تیم بهداشت و درمان است.
زالی با بیان اینکه کرونا صرفا یک بیماری بیولوژیک نیست، گفت: این بیماری اقتصاد، اجتماع و امنیت را هم تحت تاثیر قرار می دهد و باید بیش از گذشته منابع جدیدی به بیمارستان ها به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا تزریق شود.
کد مطلب: 153761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *