۰
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۷
وال استریت ژورنال:

ایران می‌خواهد آمریکا را پایبند به سازمان‌ ملل کند

روزنامه آمریکایی مدعی شده جدیدترین خواسته ایران از آمریکا این است که ایالات متحده با بندی موافقت کند که خروج واشنگتن از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند.
ایران می‌خواهد آمریکا را پایبند به سازمان‌ ملل کند
روزنامه آمریکایی مدعی شده جدیدترین خواسته ایران از آمریکا این است که ایالات متحده با بندی موافقت کند که خروج واشنگتن از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند.
به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی با این مقدمه که ایران و ایالات متحده ماه گذشته بعد از شش دور مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم در وین، در مذاکرات وقفه ایجاد کردند، مدعی شده تاکنون واشنگتن برای کنار گذاشتن قدرتمندترین اهرم تحریم‌های خود به منظور احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ابراز تمایل کرده، اما مذاکره‌کنندگان ایرانی برای چیزهای بیشتر تلاش می‌کنند. 
به ادعای این گزارش، جدیدترین خواسته ایران این است که ایالات متحده با بندی موافقت کند که خروج آمریکا از توافق را منوط به موافقت سازمان ملل می‌کند زیرا ایران می‌گوید که این اقدام با توجه به خروج آمریکا از توافق در دولت ترامپ ضروری است. 
وال استریت ژورنال در ادامه این ادعا، افزوده برای ایران اهمیتی ندارد، اما چنین بندی مغایر قانون اساسی آمریکاست و یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند مانع تغییر سیاست به دست کنگره یا یک رئیس‌جمهور آینده شود، بخصوص وقتی که توافق هسته‌ای هرگز به سنا برای تصویب به عنوان معاهده ارائه نشده است.
طبق این گزارش، اغلب معاهده‌ها دارای اصولی هستند که تحت شرایطی خاص خروج را ممکن می‌کنند. 
به نوشته این نشریه آمریکایی، اما بایدن هم مانند اوباما توافق را برای رای‌گیری در سنا ارائه نخواهد داد زیرا می‌داند بعید است اکثریت ساده را به دست بیاورد، خیلی کمتر از دو سوم آرا که برای تصویب معاهده نیاز است. 
وال استریت ژورنال در ادامه مدعی شده دادن کنترل بیشتر به سازمان ملل نسبت به کنگره در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا، انحراف فاحش از سوگند ریاست‌جمهوری است. 
به نوشته این نشریه، مقام‌های ایرانی اشاره کرده‌اند که دور بعدی گفت‌وگوها می‌تواند بعد از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در ماه آینده میلادی (اواسط مرداد) برگزار شود. 
اخیراً هم نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی مدعی شده بود آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است. 
به نوشته این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد آگاه، به دلیل متزلزل شدن این گفت‌وگوها برای احیای برجام، آمریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آن‌ها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات و یا تنبیه آن در غیر این صورت است. 
این مقام‌ها افزودند گام‌های جدید در صورتی عملی خواهد شد که گفت‌وگوهای وین با شکست مواجه شود. 
بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین، مقام‌های آمریکایی در اظهاراتی متعدد مدعی شده‌اند که برای دور جدید مذاکرات آماده‌اند و با این ادعا توپ را در زمین ایران انداخته‌اند. 
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.
مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.
مقامات جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دور جدید مذاکرات در وین بارها اعلام کرده‌اند که بایستی همه تحریم‌های اعمال شده آمریکا لغو شود و پس از راستی آزمایی، ایران نیز تعهداتش را اجرایی خواهد کرد.
در همین زمینه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهروی اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرد: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و  با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود، زیرا برخلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.
واشنگتن اما می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.
کد مطلب: 154082
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *