۰
جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۲

سیستان و بلوچستان با وضع مطلوب فاصله دارد

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: کارهای زیادی در سیستان و بلوچستان انجام شده که قابل مقایسه با گذشته نیست اما با این وجود این استان با وضع مطلوب فاصله دارد که باید این فاصله کم شود.
سیستان و بلوچستان با وضع مطلوب فاصله دارد
رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: کارهای زیادی در سیستان و بلوچستان انجام شده که قابل مقایسه با گذشته نیست اما با این وجود این استان با وضع مطلوب فاصله دارد که باید این فاصله کم شود.
به گزارش ایرنا، آیت الله ابراهیم رئیسی روز جمعه در نشست ایثارگران، سران طوایف، نخبگان و نمایندگان قشرهای مختلف مردم با تسلیت ایام شهادت امام سجاد (ع) اظهار داشت: کسی که عاشورا را زنده نگه داشت امام سجاد علیه السلام بود که امیدوارم خداوند متعال به ما توفیق معرفت و پیروی از این امام بزرگوار رحمت کند و به ما توفیق فهم و درک معارف بلند اسلامی را از زبان امام سجاد عنایت کند.
وی افزود: برای من حضور در سیستان و بلوچستان و در جمع علما و فرهیختگان و نمایندگان قشرهای مردمی توفیق بزرگی است، باید از همین طریق از مردم عزیز که به دلیل شرایط کرونایی و پرهیز از شرکت در اجتماعات امکان دیدار فراهم نشد عذر خواهی کنم اما اکنون دیدار با نخبگان و بسیجیان و ایثارگران برای من محترم است.
رییس جمهوری گفت: شرایط استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های مورد توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی و کارها و تلاش‌های بسیار انجام شده در این استان قابل مقایسه با وضعیت قبل از انقلاب نیست بطوریکه  چهره شهرها و روستاهای آن بسیار متفاوت شده است اما وضع موجود با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد و باید فاصله ها را کم کرد و این نیاز به تلاش زیاد دارد.
وی با تجلیل از مقام شامخ شهدا گفت: امنیت امروز مرهون خون پاک شهداییست که در راه و طریق رسول خدا (ص) گام نهادند، مردم ما هیچ گاه نام و یاد شهید شوشتری و سایر شهدا را از یاد نمی برند.
وی ادامه داد: مردم عزیز باید شکرگزار نعمت امنیت و امنیت سازان باشند، شهدا، جانبازان و ایثارگران سنی و شیعه در این راستا ایفای نقش کردند و استان از امنیت لازم برخوردار شد، مردم استان در مقابل همه توطئه های دشمنان ایستادند.
رئیسی بیان کرد: تهدیدات دشمنان ادامه دارد اما سرمایه وحدت و انسجام مردمی نمی گذارد توطئه های بیگانگان موثر واقع شود.
وی تصریح کرد: مسوولان باید اعتماد آفرینی کنند زیرا افزایش اعتماد مردم موجب افزایش مولفه امنیت ملی خواهد شد.
رییس جمهوری بیان کرد: این اعتماد باعث بیشتر شدن سرمایه اجتماعی و مشارکت اجتماعی و ملی خواهد شد.
رییسی ادامه داد: اگر در هر حوزه‌ای مردم وارد شوند آن زمینه موفقیت ماست افزایش مشارکت عمومی در نتیجه افزایش سرمایه اجتماعی و امری مهم است.
وی افزود: این اعتماد باید افزون شود در این مدت مردم دچار مشکل و آسیب شده بودند که علل مختلفی دارد یکی از نکاتی که دچار آسیب شدید شد اعتماد مردم بوده که بازسازی این اعتماد در گرو خدمت صادقانه است.
رییس جمهور تصریح کرد: در مقابل همه تحریم‌های ظالمانه مهمترین ابزار مقابله با آن مردم دلداده و ایمان به خدا بوده و این مولفه قدرت در نظام مستقر است.
وی ادامه داد: مردم آماده خطر کردن هستند و این خیلی مهم است یعنی گروه های خرابکارانه وقتی می‌بینند مردم در صحنه هستند می دانند که توطئه آنها نقش بر آب خواهد شد.

رییسی بیان کرد: هیچ گاه اجازه ندادیم کشور ما زمینه‌ای برای ناامنی باشد و هیچ یک از مرزهای مشترک ما بستری برای ناامنی شود، همیشه خاکمان، نیروهایمان و حضورمان امنیت ساز بوده و بعد از این نیز امنیت‌ساز خواهد بود و این حتمی است.
وی افزود: نیروهای مردمی نهادهای انقلابی تلاش‌های زیاد و کارهای بسیاری کردند اما یک اراده جدی نیازمند است و باید یک تلاشی متفاوت صورت گیرد.
رییس جمهوری ادامه داد: نسبت به هر آنچه که انجام شده باید تشکر کرد اما باید طرحی نو در انداخت که در امتداد کارهای خوبی که انجام شده به نحوی حرکت کنیم که مردم احساس کنند محرومیت، فقر و بیکاری و آنچه که مردم از آن گله‌مندند، مرتفع شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت سواحل مکران از دیگر امتیازات این استان است و باید در این زمینه حتماً اقدامات لازم انجام شود.
رییسی خاطرنشان کرد: در اسرع وقت سازمان عمران مکران فعال خواهد شد تا آبادانی هر چه بیشتر و اقتصاد دریا و گردشگری را فعال کند.
وی افزود: ظرفیت عظیم دیگر استان نیروی انسانی بوده که می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و ما گفتیم در همه حوزه‌ها و همه بخش‌ها در اولویت قرار گیرد که با فعال کردن حوزه‌های مختلف اقتصادی می‌توان این ظرفیت را به کار گرفت و باید حتماً از آن استفاده کرد.
رییس جمهوری تصریح کرد: ما گرفتار حضور استکباری آمریکایی‌ها هستیم از وقتی که آمریکایی‌ها آمدند مواد مخدر سنتی به صنعتی تبدیل شده و انواع موادی که بسیار مخرب هستند از وقتی به این منطقه آمدند هم مواد مخدر بیشتر شده و هم این مواد بسیار کشنده تر شده است و این نقششان امنیت ساز نیست.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم کارنامه امریکایی ها را ارائه دهیم باید اعلام کنیم که این آمریکا حضورش در هیچ جا امنیت ساز نیست و امروز کشور ما میزبان عزیزان افغانستانی‌ است، مردمان مسلمانی که دچار آسیب شدند و خانه آنها ویران شده و هر روز دلشان می خواهد کشورشان آباد شود، که البته شرایط و وضعیت آنها اینطور باقی نخواهد ماند.
رییسی افزود: نکته مهم این است که در این سفر برنامه‌ریزی خواهد شد با یک اقدام سریع کپرنشینان در چابهار صاحبخانه شوند و این راستا این افراد در سیستان و بلوچستان شناسایی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: حق آبه حق مسلم مردم سیستان و بلوچستان است و باید ضمن احترام به حق مردم افغانستان در مورد این مساله رفتار شود.
رییس جمهوری تصریح کرد: باید آب را در چاه نیمه‌ها ذخیره کرده و لایروبی از مسیرها باید به سرعت انجام شود.
وی ادامه داد: آب ژرف که به همین زودی راه اندازی می شود و در ارتباط با مساله مرزها باید گفت یک فرصت است و مرزبانی هم یک فرصت است.
ریسی خاطر نشان کرد: باید داد و ستد به صورت قانونی باشد، از کسانی که غیر قانونی کار می‌کنند خواسته می شود کار غیر قانونی خود را متوقف و داد و ستد باید قانونمند داشته باشند.
وی افزود: فعال شدن بازارچه‌های مرزی را در الویت داریم زیرا باعث افزایش صادرات می شود و در کشور همسایه نسبت به کالای ایرانی رغبت زیادی وجود دارد.
رییس جمهوری بیان کرد: باید معیشت مرزنشینان تامین شود زیرا حضور آنان در نقطه مرزی برای کشور امنیت ساز است.
کد مطلب: 155447
برچسب ها: رئیسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *