۰
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵

انتشار اسناد حادثه ۱۱ سپتامبر

رئیس‌جمهوری آمریکا به وزارت دادگستری این کشور دستور داد تا اسناد مربوط به تحقیقات اف بی آی در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را مورد بازبینی قرار دهد و به صورت عمومی منتشر کند.
انتشار اسناد حادثه ۱۱ سپتامبر
رئیس‌جمهوری آمریکا به وزارت دادگستری این کشور دستور داد تا اسناد مربوط به تحقیقات اف بی آی در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را مورد بازبینی قرار دهد و به صورت عمومی منتشر کند.
به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای گفت: زمانی که برای سمت ریاست جمهوری امریکا نامزد شدم، متعهد شدم که شفافیت در مورد از طبقه بندی محرمانه خارج کردن اسناد مربوط به حادثه ۱۱ سپتامبر را تضمین کنم. همزمان با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد این روز غم انگیز، من به این وعده ام جامه عمل می پوشانم.
اجرای این دستور به این نیاز دارد که "مریک گارلند" دادستان کل آمریکا شرایط را برای انتشار عمومی این اسناد محرمانه طی شش ماه آینده فراهم کند.
اعضای خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ دو روز پیش، از یک دیده بان دولتی آمریکا درخواست کرده بودند تا در مورد یکسری ابهامات آنها تحقیقاتی انجام دهد. از جمله این ابهامات این بوده که اف بی آی در مورد مدارکی که نشان می دهد عربستان با ربایندگان هواپیماها در روز حادثه ۱۱ سپتامبر داشته دروغ گفته و یا این اسناد را از بین برده است.
این در حالی است که عربستان پیشتر اعلام کرده هیچ نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر نداشته است.
وابستگان قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر سالهاست به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این هستند که اف بی آی چه چیزی در این تحقیقات کشف کرده است.
ماه گذشته نیز بیشتر این خانواده ها از بایدن خواسته بودند در مراسم گرامیداشت این حادثه حاضر نشود مگر اینکه اسناد محرمانه مربوط به آن را منتشر کند.
در این میان "آدام شف" رئیس کمیته منتخب دائمی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز از این اقدام بایدن در دستور برای بازبینی در مساله اسناد مرتبط با حادثه ۱۱ سپتامبر حمایت کرد.
وی افزود: همزمان با نزدیک شدن به سالگرد این روز وحشتناک، خانواده آنهایی که جانشان را در این حادثه از دست دادند، این حق را دارند تا در جریان کامل این حادثه قرار بگیرند.
تارنمای شبکه سی بی اس نیز طی گزارشی عنوان کرد: از جمله تحقیقات همچنان مخفیانه در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر بر دو رباینده هواپیما بوده که در سن دیه گو زندگی می کردند و اینکه چه کسی به آنها کمک کرده است.
"دتی گونزالس" یک مامور سابق اف بی آی که در این تحقیقات فعالیت داشته به سی بی اس گفت که وی مطمئن است دو نفر از ربایندگان هواپیماها در حادثه ۱۱ سپتامبر از یک شبکه حمایتی مستقر در آمریکا بهره برده اند.
وی در اولین مصاحبه تلویویونی خود در مورد این تحقیقات گفت: ۱۹ رباینده هواپیما نمی توانند خودشان به تنهایی مرتکب حادثه ای با مرگ سه هزار نفر شوند.
این مامور سابق اف بی ای عنوان کرد که دو نفر از ربایندگان هواپیما در روز حادثه ۱۱ سپتامبر  از سوی شماری از عربستانی ها از جمله فردی با نام عمر البیومی مورد حمایت و کمک قرار گرفته بودند.
کد مطلب: 155458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *