۰
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۰

طالبان مدعی تصرف پنجشیر شد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه کنترل کامل ولایت پنجشیر افغانستان را در دست دارد. با این حال علی میثم، سخنگوی جبهه مقاومت ملی گفته است که "این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده‌اند و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم".
طالبان مدعی تصرف پنجشیر شد
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد که این گروه کنترل کامل ولایت پنجشیر افغانستان را در دست دارد. با این حال علی میثم، سخنگوی جبهه مقاومت ملی گفته است که "این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده‌اند و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم".
به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، ذبیح‌الله مجاهد در توئیتر خود نوشت: "آخرین سنگر مزدوران دشمن، استان پنجشیر، به طور کامل تسخیر شد ... آخرین تلاش‌ها برای تأمین امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داد و استان پنجشیر تحت کنترل کامل امارت اسلامی قرار گرفت."
وی نوشته است: به یاری خداوند بزرگ و حمایت گسترده ملت آخرین تلاش‌های ما در راستای امنیت کامل کشور نتیجه داد و ولایت پنجشیر به طور کامل فتح و در کنترل امارات اسلامی در آمد. در پنجشیر تعدادی از افراد یاغی سرکوب شدند، عده‌ای فرار کردند و مردم مظلوم و با عزت پنجشیر از شر و گروگان‌گیری آنها نجات یافتند.
مجاهد تاکید کرده است: به مردم شریف پنجشیر اطمینان کامل می‌دهیم که با آنها هیچ گونه برخورد تبعیضی صورت نمی‌گیرد. همه برادران ما هستند و برای یک کشور و یک هدف مشترک خدمت خواهیم کرد.
سخنگوی طالبان تصریح کرده است: با این فتح و تلاش‌های اخیر کشور ما کاملا از گرداب جنگ بیرون آمد و مردم ما در فضای آزادی، استقلال و آبادی زندگی آرام و خرسندی خواهند داشت. ان‌شاءالله تعالی.
در همین حال تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که جنجگویان طالبان را در مقابل ساختمان استانداری ولایت پنجشیر نشان می‌دهد.
با این حال علی میثم، سخنگوی جبهه مقاومت ملی به بی بی سی گفته است که "این خبر صحت ندارد و طالبان پنجشیر را تصرف نکرده‌اند و ما ادعای آنان را رد می‌کنیم".
نظری در حساب توییتر خودش نوشت: "نیروهای جبهه مقاومت ملی در تمام مواضع استراتژیک در سراسر دره پنجشیر برای ادامه نبرد حضور دارند و ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که مبارزه با طالبان و شرکای آنها را تا زمانی‌که عدالت و آزادی حاکم نشود ادامه خواهیم داد".
احمد مسعود، رهبر مقاومت ملی پنجشیر نیز در توییتی نوشت: طالبان قدرت کافی برای رقابت با ما را ندارد. ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند. طالبان با ما نمی‌جنگد اما ارتش پاکستان و آی اس آی (اطلاعات ارتش پاکستان) آنها را هدایت می‌کند.
هم‌چنین جبهه مقاومت ملی افغانستان ادعای طالبان مبنی بر «تصرف پنجشیر» را نادرست خواند. در بیانیه جبهه مقاومت ملی آمده است که نیروهای مقاومت ملی در قرارگاه‌هایی که از پیش ایجاد شده بود، حضور دارند و از یکشنبه‌شب تا کنون جنگ در نقاط مختلف ادامه دارد. این بیانیه می‌افزاید: «مردم افغانستان مطمئن باشند که مقاومت تا رسیدن به آزادی و عدالت به نصرت خداوند ادامه می‌یابد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «برافراشتن نمایشی پرچم طالبان در برابر فرمانداری ولایت به معنی پایان مقاومت و تسلط کامل طالبان نیست.»
پیش‌تر نیروهای مقاومت ملی گفتند، پهپادهای پاکستان و نیروهای کماندوی این کشور مستقیما وارد جنگ علیه مقاومت ملی در پنجشیر شده‌اند. منابعی در جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت گفته‌اند که از بعد از ظهر یکشنبه حملات هواپیماهای بدون سرنشین بر سنگرهای مقاومت ملی آغاز شده و یکشنبه شب این حملات به اوج خود رسید. این حملات باعث شد تا ژنرال عبدالودود، یکی از فرماندهان جبهه مقاومت و فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت در اثر بمباران هواپیما های بدون سرنشین کشته شود. منابع جبهه مقاومت همچنان می‌گویند این حملات هواپیماهای بدون سرنشین، باعث شد تا آنان از مواضح خود عقب‌نشینی کنند. با این حال جبهه مقاومت ملی می‌گوید، جنگ هنوز در پنجشیر خاتمه نیافته و در اکثر مناطق همین لحظه نبرد به شدت ادامه دارد.
جنگ در پنجشیر زمانی شدت بیشتر گرفت که ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخباراتی پاکستان به کابل آمد. بسیار از کارشناسان نظامی، سفر رئیس آی‌اس‌آی و تشدید جنگ در پنجشیر را با هم مرتبط می‌دانند و برخی می‌گویند که رهبری جنگ پنجشیر به دست ژنرال‌های پاکستانی است‌.
در همین حال پیشتر گزارش شد که احمد مسعود پس از تحولات روز یکشنبه به نوعی مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در فیسبوک نوشت: جبهه مقاومت اساسا با حل مشکلات کنونی و توقف فوری جنگ و ادامه مذاکره موافق است.
او افزود: به منظور دستیابی به صلح واقعی مقاومت آماده توقف درگیری به شرط توقف حملات نظامی طالبان در پنجشیر و اندراب هستیم. اگر طالبان حملات نظامی خود در پنجشیر و اندراب را متوقف کنند، نیروهای ملی آمادگی دارند که فوراً جنگ را برای دستیابی به صلح پایدار متوقف کنند و امیدوارند که ملاقات بزرگی با علما و اصلاح طلبان انجام دهند و بحث‌ها و گفتگوها را ادامه دهند.
بر اساس گزارش‌ رسانه‌های محلی، جنبش مقاومت پنجشیر افغانستان می‌گوید که طالبان پیشنهادات تازه به احمد مسعود، رهبر این جبهه مقاومت علیه طالبان در منطقه پنجشیر افغانستان داده بود.
با این حال، احمد مسعود خواهان، تشکیل دولت فراگیر بنابه تقسیم صلاحیت‌های سیاسی از عمودی و تک‌ محور به افقی، حفظ ارزش‌های حقوق بشری زنان (تحصیل، شغل و حضور در مقامات بلند حکومتی) و همچنان خواهان حفظ حقوق بشری و تفاوت‌های فرهنگی اقوام در کشور و حفظ حقوق شهروندی افراد جامعه شده است.
پیش از این، احمد مسعود گفته بود که طالبان «پیشنهاد اختصاص دو کرسی به جبهه ملی مقاومت در دولت» را داد و ادامه داد: ما حتی در مورد این پیشنهاد فکر نکردیم.
کد مطلب: 155536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *