۰
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶

شرایط اعزام ۳۰ هزار زائر اربعین اعلام شد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به موافقت دولت عراق برای اعزام ۳۰ هزار زائر ایرانی به مراسم اربعین امسال گفت: تمامی ۳۰ هزار نفر اعزامی از طریق مرز هوایی به عراق خواهند رسید و تمامی مرزهای زمینی بسته است.
شرایط اعزام ۳۰ هزار زائر اربعین اعلام شد
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به موافقت دولت عراق برای اعزام ۳۰ هزار زائر ایرانی به مراسم اربعین امسال گفت: تمامی ۳۰ هزار نفر اعزامی از طریق مرز هوایی به عراق خواهند رسید و تمامی مرزهای زمینی بسته است.
به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران درباره شرایط پیاده روی اربعین امسال اظهار کرد: موضوع برگزاری اربعین با توجه به روند بیماری کرونا در دستور کار مسئولین ایران و عراق قرار گرفت. وزارت بهداشت هر دو کشور باید اعلام نظر می‌کردند و در کمیته امنیتی اجتماعی و ستاد اربعین با حضور مسئولین وزارت بهداشت بررسی شد و از سمت ایران پیشنهاد شد کسانی که دو دز واکسن دریافت کرده اند و فاقد بیماری زمینه ای هستند در صورت موافقت عراق، امسال در مراسم اربعین شرکت کنند.
وی ادامه داد: ابتدا وزارت کشور عراق با حضور مسئولین سفارت ایران جلسه گذاشتند و قرار شد نظر نهایی خود را اعلام کنند و تا روز گذشته بر اساس اعلام سفارت ما در عراق دولت عراق موافقت کرده که حداکثر ۳۰ هزار نفر در مراسم اربعین شرکت کنند و شرط این است که از ۷۲ ساعت قبل از سفر، زائران تست pcr داشته باشند.
وی تاکید کرد: این ۳۰ هزار نفر را در قالب موکب داران و کمیته هایی که وظیفه ای داخل عراق دارند ساماندهی خواهیم کرد؛ چرا که این عدد قابل توزیع در کل کشور نیست. هر چند امسال تصمیم بر این بود که فقط ۱۰۰ هزار نفر از خدام شرکت کنند و اکنون باید از آن ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ هزار نفر را اعزام کنیم.
ذوالفقاری در پاسخ به سوالی درباره امکان افزایش تعداد زائرین از طریق رایزنی ها خاطرنشان کرد: بعید می‌دانیم امکان رایزنی برای افرایش این تعداد باشد و این در حالیست که برای سایر کشورها ۱۰ هزار نفر سهمیه داده اند.
وی مجدد تاکید کرد: شرط وزارت بهداشت ایران زدن واکسن و نداشتن بیماری زمینه ای است. شرط وزارت بهداشت عراق داشتن pcr منفی ۷۲ ساعت ‌پیش از اعزام است.
ذوالفقاری با بیان اینکه تمامی ۳۰ هزار نفر اعزامی از طریق مرز هوایی به عراق خواهند رسید به مردم ایران تاکید کرد تمامی مرزهای زمینی بسته است و هیچ خدماتی در مرزهای زمینی داده نمی‌شود.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه دستورالعمل کاملی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهیه شد و مواردی را که در کشور عراق باید مورد توجه قرار بگیرد هم در قالب دستورالعملی مشخص شده است.
وی ادامه داد: هیچ خدماتی در مرزهای زمینی داده نمی شود. همکاران ما با تعدادی از کسانی که در خوزستان راهپیمایی کرده بودند صحبت داشتند. دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده است. چنانچه هموطنان ما به هر نحوی وارد کشور عراق شوند، عراق مجازات خودش را دارد.
وی سپس گفت: کمیته اسکان و تغذیه یکسری موکب داران دارای شناسنامه را سهمیه می دهد که بتوانند به عراق بروند. این ها افرادی  هستند که همه ساله در خدمت زوار بودند و وسایل و امکاناتی در عراق دارند که می توانند به زائران ما کمک کنند.
کد مطلب: 155544
برچسب ها: اربعین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *