; ?>; ?> پیام مشترک مصر، یونان و قبرس به ترکیه - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۰

پیام مشترک مصر، یونان و قبرس به ترکیه

رئیس جمهوری مصر در نشست سه جانبه آتن گفت که با طرف‌های یونانی و قبرسی بر سر لزوم خروج نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی و برگزاری به موقع انتخابات توافق شده است.
پیام مشترک مصر، یونان و قبرس به ترکیه
رئیس جمهوری مصر در نشست سه جانبه آتن گفت که با طرف‌های یونانی و قبرسی بر سر لزوم خروج نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی و برگزاری به موقع انتخابات توافق شده است.
به گزارش ایسنا، «عبدالفتاح سیسی» رئیس‌جمهوری مصر در سخنرانی خود در نشست سه‌جانبه با نخست‌وزیر یونان و رئیس‌جمهوری قبرس که روز سه شنبه در آتن برگزار شد، به چندین موضوع پرداخت که با همتای قبرسی خود و نخست وزیر یونان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس‌جمهوری مصر در سخنان خود بر حمایت قاهره از یافتن راه‌حلی جامع برای حل موضوع قبرس بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید و از امضای قرارداد اتصال برق بین مصر، یونان و قبرس تمجید کرد.
وی در ادامه به مساله درگیری‌های اسرائیل و فلسطین اشاره و بر حمایت مصر از حل مشکلات مربوط به فلسطینیان و صهیونیست‌ها بر اساس راهکار دو دولتی تأکید کرد.
نخست وزیر یونان هم در سخنانی در نشست سه جانبه آتن عنوان کرد که کشورش در محکومیت نقض ترکیه در شرق مدیترانه با مصر و قبرس اتفاق نظر دارد.
میتسوتاکیس در ادامه بر حمایت کشورش از گذار دموکراتیک در لیبی تاکید کرد و افزود: برگزاری انتخابات در لیبی بدون تاخیر گامی بزرگ در جهت برقراری امنیت و ثبات در این کشور است.
وی همچنین بر حمایت یونان، مصر و قبرس از ثبات در افغانستان تأکید و در عین حال از نقش مصر در جلوگیری از بحران مهاجران تقدیر کرد.
نخست وزیر یونان همچنین به توانایی مصر برای ایفای نقش محوری در پرونده امنیت انرژی در اروپا اشاره کرد و گفت که مصر می‌تواند منبع انرژی دریای مدیترانه باشد.
نیکوس آناستاسیادس رئیس جمهوری قبرس در سخنانی در این نشست سه جانبه گفت که ترکیه به نقض کنوانسیون دریاها و به تحریکات خود در دریای مدیترانه ادامه می‌دهد. گفت‌وگو با ترکیه تنها در صورتی امکان پذیر است که این کشور حقوق قبرس را به رسمیت بشناسد.
رئیس جمهوری قبرس از ترکیه خواست به قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشورهای همسایه احترام بگذارد. ما با مصر و یونان در زمینه مقابله با چالش‌های مشترک و مبارزه با تروریسم توافق داریم.
نشست مصر، یونان و قبرس در راستای تقویت مکانیزم همکاری سه جانبه است که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.
کد مطلب: 156943
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *