۰
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۰

فرار امارات از الحدیده

ساکنان جنوب یمن نگران تکرار تجربه افغانستان در این کشور هستند. آن‌ها می گویند عربستان طی هفته‌های گذشته بیشتر پادگان‌های خود در استان‌های جنوبی به ویژه در استان المهره را تخلیه کرده است و گروهی از افسرانش در ۲۷ پادگان مانده‌اند.
فرار امارات از الحدیده
ساکنان جنوب یمن نگران تکرار تجربه افغانستان در این کشور هستند. آن‌ها می گویند عربستان طی هفته‌های گذشته بیشتر پادگان‌های خود در استان‌های جنوبی به ویژه در استان المهره را تخلیه کرده است و گروهی از افسرانش در ۲۷ پادگان مانده‌اند. همچنین حضور نیروهای اماراتی در مناطق جنوبی کمرنگ شده است و این درحالی است که ابوظبی بیشتر نگران سقوط المهره به دست انصارالله است و با این حال به مناطق ساحلی جنوبی به ویژه عدن و غرب به سمت باب المندب توجه دارد. اما نیروهای اماراتی بعد از حملات نظامی که متحمل شده‌اند، عملیات تخلیه گسترده‌ای را شروع کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، مشکل اکنون دیگر تنها به مأرب اختصاص ندارد. همگان می‌دانند که این شهر سقوط کرده است و آنچه انجام می‌شود اداره مذاکره میان صنعا و تعدادی از قبایل منطقه الوادی در مجاورت با مأرب است. مذاکرات بر یک گزینه متمرکز است و آن ممانعت از ویرانی و خونریزی در شهر است. همه قبایل می‌دانند که انصارالله به عملیات نظامی ادامه می‌دهد و ارتش و کمیته‌های مردمی پیشروی زیادی به سمت شهر داشته‌اند. برخی قبایل تسلیم شده‌اند.
عربستانی‌ها وارد مرحله جدیدی از خستگی و ناامیدی شده‌اند. تمام نیروها و قبایلی که با آن‌ها همکاری داشته‌اند هیچ گونه راهی برای توقف حمله انصارالله ندارند. دیگر از نظر عملی تنها یک گذرگاه وجود دارد و در صورت ورود انصارالله به درگیری فراگیر برای آزادی این شهر این گذرگاه نیز بسته خواهد شد. مشکل عربستان این است که حمایت اضافی که از آمریکایی‌ها دریافت کرده، فایده‌ای ندارد. جنگنده‌های اف۱۶ که با عجله به کار گرفته شدند در مقابله با حملات زمینی موفق نبودند. پهپادها نیز در توقف حملات موقف نبوده است. درنتیجه همگان می‌گویند مأرب سقوط کرده است.
عربستانی‌ها نگران این هستند که انصارالله به عملیات نظامی گسترده‌ای متوسل شود که به دنبال آن کنترل بخش شمالی حضرموت را در دست بگیرد. این جنگی است که احتمالا به سمت گذرگاه الودیعه برود و آخرین گذرگاه‌های عربستان به سمت یمن بسته شود. انصارالله علنا می‌گوید که ابتدا می‌خواهد به میادین صافر در ۶۰ کیلومتری مأرب برسد و حتی اگر با عملیات نظامی هم باشد آن را آزاد خواهد کرد.
زمانی که عربستانی‌ها تهدید کردند که تأسیسات صافر و منابع تولید انرژی در آن را هدف قرار خواهند داد انصارالله تهدید کرد که حمله به صافر به معنای این است که تمام بنادر و میادین و پالایشگاه‌های نفت در عربستان هدف قرار خواهند گرفت.
عربستانی‌ها و تمام محافل نظامی و امنیتی که در دریای سرخ و اطراف و داخل یمن فعالیت می‌کنند، می‌دانند که رهبری انصارالله به اتاق عملیات دستور آماده سازی طرح سریعی را برای بازپس‌گیری باب المندب بعد از آزادی مأرب داده است. منابع می‌گویند انصارالله برای آماده کردن نیروهای ویژه‌ای برای ورودشان از کوه‌های اطراف الحدیده تا المخا و باب المندب تلاش می‌کند و عملیات نظامی حتمی خواهد بود.
در این راستا مصری‌ها تماس‌هایی از بیروت تا تهران و صنعا برقرار کرده‌اند تا مانع گسترش دایره درگیری‌ها شوند. همچنین حسین العزی، معاون وزیر خارجه صنعا برای گفت‌وگو با اردنی‌ها به اردن رفت. رسانه‌های عربستانی و اردنی می‌گویند که مصر انصارالله را تهدید کرده که در صورت سلطه بر باب المندب قاهره وارد عمل خواهد شد؛ اما به نظر می‌رسد در نشست‌ها چنین چیزی گفته نشده است و مصری‌ها در تمام تماس‌هایشان تنها بر توقف جنگ تأکید دارند.
همچنین اسرائیل، آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و امارات می‌دانند انصارالله قادر است کشتیرانی در باب المندب را به طور کامل بدون ارسال حتی یک جنگنده تعطیل کند.
اماراتی‌ها به صورت محرمانه و علنی مذاکره را آغاز کردند. از مصری‌ها خواستند نزد انصارالله میانجیگری کنند. همچنین موضوع را با سوری‌ها در میان گذاشتند و سوری‌ها تأکید کردند که برای حل و فصل بحران یمن تنها باید به صنعا بروند. نگرانی ابوظبی به دلیل اخباری که از مأرب می‌رسد روز به روز بیشتر می‌شود. امارات نگران است انصارالله طرحی را برای پیشروی به سمت المهره آماده کند.
درست است که رهبری انصارالله نمی‌خواهد دایره درگیری‌ها را در منطقه گسترش دهد؛ اما چند ماه پیش پهپادهایی را به آسمان ابوظبی و دبی فرستاد. بعد از آن امارات از طریق ایران و دیگران با انصارالله تماس‌های محرمانه‌ای را برقرار و تأکید کرد که به دلیل خشم عربستان نمی‌تواند به صورت مستقیم با صنعا مذاکره کند. امارات اخیرا به انصارالله ابلاغ کرد که به زودی الحدیده را ترک خواهد کرد و نیروهای جنوبی را مجبور به بازگشت به المخا خواهد کرد و شهر را بدون درگیری تحویل حواهد داد و این چیزی است که طی دو روز گذشته اتفاق افتاد بدون اینکه کسی از ماجرا خبر داشته باشد. حتی فرستاده‌های بین‌المللی که رهبری مذاکرات را برعهده دارند و حتی ساکنان جنوبی از این موضوع اطلاع نداشتند. ابوظبی به روش‌های مستقیم اطلاع یافت که باید به صورت نهایی از یمن خارج شده و همکاری با اسرائیل در دریای سرخ یا بحرالعرب را متوقف کند و به همراه عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس غرامت کافی برای بازسازی یمن بدهند.
امارات می‌خواهد با این اقدامات انصارالله را قانع کند تا از حمله به باب المندب دست بردارد؛ اما این مساله هنوز نهایی نشده است.
یمن وارد مرحله جدیدی از درگیری می‌شود که هدف آن پایان دادن به ائتلاف متجاوز عربستان-امارات و آمریکا است. تمام وقایع میدانی و سیاسی به این مساله اشاره دارند که تغییر توازن قدرت محال است حتی اگر نیروهای آمریکایی و اسرائیلی نیز وارد جنگ شوند. همگان می‌دانند که تمام منطقه در مقابل واقعیت جدیدی طی مدت باقیمانده سال میلادی کنونی قرار می‌گیرند. اکنون لبنانی‌ها می‌توانند دلیل خشم آل سعود را بفهمند و درک کنند که ریاض دیگر مساحت یا مکانی غیر از لبنان برای ایجاد برگ برنده‌هایی که با طرف مقابل با آن مذاکره کند، ندارد؛ اما مشکل این است که عربستانی‌ها هنوز نمی‌دانند که اعلام توقف جنگ و لغو محاصره و پرداخت غرامت برای بازسازی یمن در را به روی دور جدیدی از درگیری‌های میدانی باز خواهد کرد که این بار در قلب اراضی عربستان خواهد بود.
کد مطلب: 157810
برچسب ها: امارات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *