۰
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۳

واکنش شویگو به اعتراض واشنگتن

وزارت دفاع روسیه به اعتراضات نسبت به آزمایش موشک ضد ماهواره این کشور واکنش نشان داد.
وزارت دفاع روسیه به اعتراضات نسبت به آزمایش موشک ضد ماهواره این کشور واکنش نشان داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه در پاسخ به اعتراضات واشنگتن درخصوص آزمایش موشک ضد ماهواره مسکو گفت که اجرام باقی‌مانده از این آزمایش تهدیدی علیه ایستگاه فضایی بین‌المللی نبوده است.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: وزارت دفاع روسیه به طور موفق آزمایشی در ۱۵ نوامبر انجام داد که به ماهواره Tselina-D غیرفعال روسیه که از سال ۱۹۸۲ در مدار بود، اصابت کرد.
در این بیانیه آمده است که آمریکا، چین و هند نیز در گذشته آزمایش‌های مشابهی انجام داده بودند.
در این رابطه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز انجام آزمایش موشک ضد ماهواره مسکو را موفق ارزیابی کرد.
او در جمع خبرنگاران در سفری کاری به منطقه نظامی غربی در منطقه فورونیگ گفت: ما عملا شاهد سیستم موفقی در آینده هستیم به طوریکه ماهواره‌ای قدیمی را با مهارت هدف گرفتیم.
شویگو تاکید کرد: زباله‌های حاصل از این شلیک تهدیدی برای هیچ فعالیت فضایی نیستند.
به گزارش ایسنا، روسیه روز گذشته یک موشک ضد ماهواره را شلیک کرد. ناسا اعلام کرد که آزمایش موشک ضد ماهواره روسیه  زباله‌هایی را در مدار نزدیک به زمین تولید کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی را به خطر انداخت و برای سال‌ها خطری برای فعالیت‌های فضایی خواهد بود.
ناسا تاکید کرد: به دنبال این آزمایش روسیه، به هفت عضو ایستگاه فضایی بین‌المللی که شامل ۴ فضانورد آمریکایی، یک فضانورد آلمانی و دو فضانورد روس می‌شود، دستور داده شد تا به مدت دو ساعت در کپسول‌های سفینه فضایی خود پناه بگیرند.   
بیل نلسون، رئیس ناسا در بیانیه‌ای گفت: ناسا در روزهای آتی به نظارت بر این زباله‌ها ادامه خواهد داد تا امنیت نیروهایمان در فضا را تضمین کند.   
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با «خطرناک و غیرمسؤولانه» خواندن این اقدام مسکو گفت: «اوایل دوشنبه روسیه به طور غیرمسئولانه یک آزمایش موشکی ضد ماهواره‌ای مستقیم و مخرب علیه یکی از ماهواره‌های خود انجام داد».
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با شلیک موشک و انهدام این ماهوراه «بیش از ۱۵۰۰ قطعه زباله که قابل‌ردیابی است و نیز صدها هزار قطعه کوچکتر در مدار زمین پراکنده شد که اکنون منافع همه کشورها را تهدید می کند.»
جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که «نگرانی آنی ناشی از زباله‌هایی است که اکنون در فضا معلق و خطری از جمله برای ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند».
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که آزمایش موشک ضد ماهواره روسیه مانع انجام اکتشافات فضایی برای همه کشورها خواهد شد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز قبلا گفته بود، ناتو قصد دارد فضا را به عنوان زمینه عملیاتی جدید به رسمیت بشناسد؛ اما هرگز سلاحی در آنجا مستقر نخواهد کرد.
کد مطلب: 157853
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *