۰
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۴
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران:

نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد

استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ارایه مشوق‌ها به شرکت‌های تولیدی و صنعتی تفاوت قایل نشود
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد

استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ارایه مشوق‌ها به شرکت‌های تولیدی و صنعتی تفاوت قایل نشود.

سعید میرزا محمدی با بیان این‌كه فولاد و آهن از مهم‌ترین مواد اولیه تولید در خودروسازی است، ادامه داد: با توجه به این‌كه خرید و تامین این اقلام و سایر مواد اولیه توسط خودروساز با قیمت آزاد صورت می‌گیرد، هزینه تولید افزایش قابل توجهی یافته است.
وی در مقایسه صنعت خودرو با سایر صنایع شاخص کشور افزود: شركت‌های بزرگی مانند فولاد با كمك دولت از یارانه های پنهان مانند انرژی ارزان استفاده می كنند كه تاثیر مستقیمی بر كاهش قیمت تولید برای این شركت‌ها دارد. به‌عنوان مثال، سهم برق از قیمت تمام شده فولاد در ایران تنها چهار درصد است در صورتی که این مقدار در متوسط جهانی ۲۲ درصد گزارش می‌شود که علت پایین بودن این سهم در ایران، یارانه بالای انرژی برق در صنعت فولاد کشور است. ولی این امتیاز از سوی دولت به خودروساز داده نمی شود.
میرزا محمدی با بیان این‌كه به ازای هر تن فولاد تولیدی که با بهای حدودا ۵۵۰ دلاری در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، حدود 100 دلار یارانه انرژی از سوی دولت پرداخت می شود، گفت: در كنار این ‌كه فولاد دغدغه‌ای برای حفظ خودروساز به عنوان مشتری خود ندارد، بیش از استاندارد جهانی یارانه انرژی می گیرد.
منبع تابناک
کد مطلب: 158255
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *