۰
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۰

تخلف گل‌گهر، سپر بلای گاف فدراسیون

فدراسیون فوتبال در حالی باشگاه گل‌گهر را در پرونده بازیکن گابنی نقره داغ کرد که مقصر نیمی از اتفاقات رخ داده در این ماجرای جنجالی، عوامل این فدراسیون بوده‌اند.
فدراسیون فوتبال در حالی باشگاه گل‌گهر را در پرونده بازیکن گابنی نقره داغ کرد که مقصر نیمی از اتفاقات رخ داده در این ماجرای جنجالی، عوامل این فدراسیون بوده‌اند.
به گزارش ایسنا، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران دیشب (پنج‌شنبه) رای مربوط به پرونده جنجالی اریک بانیاما بوکوم، بازیکن گابنی گل‌گهر سیرجان را اعلام کرد. طبق این رای، گل‌گهر ۷ میلیارد ریال جریمه و نتیجه دیدارهایش مقابل استقلال، پیکان و سپاهان ۳ بر صفر به سود رقیبان اعلام شد. هم‌چنین اریک بوکوم سه ماه محروم و ۳ میلیارد ریال جریمه شد.
در نگاه اول می‌توان گفت که رای پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر با توضیحات کامل و جامعی منتشر شده و گل‌گهر به عنوان خاطی پرونده، جریمه سنگینی شده است اما پس از فروکش کردن هیجان ابتدایی ناشی از صدور این رای، به یک ابهام بزرگ می‌رسیم. آن ابهام چیزی نیست جز نقش فدراسیون فوتبال در وقوع چنین پرونده‌ای!
تکلیف باشگاه گل‌گهر سیرجان مشخص است و این باشگاه به دلیل این که نامه‌های فدراسیون گابن را جعل کرده است باید با شدیدترین جرائم مواجه شود. البته باشگاه گل‌گهر به جای عذرخواهی از جامعه فوتبال به دلیل تخلفی که مرتکب شده، با ارجاع این پرونده به پرونده‌هایی از قبیل پرونده پاتوسی، در فکر فرار رو به جلو و گرفتن چهره حق به جانب است؛ اما ذکر این نکته لازم است که حداقل در پرونده‌های گذشته، جعل صورت نگرفته بود.
با این حال همه تقصیرها را نباید گردن گل‌گهر انداخت چرا که نیمی از این ماجرا تقصیر فدراسیون فوتبال و به طور ویژه دپارتمان بین‌الملل این فدراسیون است زیرا اشتباه غیرعمد یا عمدی آن‌ها باعث وقوع چنین جنجالی در لیگ برتر فوتبال شد. طبق آن چه استعلام از فدراسیون فوتبال گابن مشخص کرده، دو نامه مهم به شماره N۳۴/FEGAFOOT/JPT/OCT۲۱ و N۰۳۷/FEGAFOOT/SGIYPT/NOV۱۶ جعلی بوده‌اند.
نامه N۳۴/FEGAFOOT/JPT/OCT۲۱ همان نامه‌ای است که پس از انتشار نخستین گزارش ایسنا درباره حضور غیرقانونی اریک بوکوم (لینک گزارش) توسط باشگاه گل‌گهر رسانه‌ای شد که طبق آن، بوکوم چهار بازی دوستانه برای تیم A گابن انجام داده بود. نامه دوم هم تکمیل‌کننده نامه نخست بود که اسامی چهار بازی دوستانه خیالی بوکوم برای تیم‌ملی گابن (لیبریا، توگو، بنین، رواندا) را نام برده بود. در آن زمان – پیش از دیدار با استقلال – دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال تاییدیه این دو نامه را به سازمان لیگ اعلام کرد و کارت بازی بازیکن گابنی برای بازی با استقلال صادر شد.

سوال اما اینجاست که، دپارتمان بین‌الملل با چه استدلال یا استعلامی در آن زمان این دو نامه جعلی را تایید کرد؟ چرا تحقیقات گسترده و استعلام‌هایی که برای صدور رای کمیته انضباطی گرفته شده در ابتدا صورت نگرفت که اکنون شاهد وقوع چنین جنجالی در لیگ برتر نباشیم؟ و بدتر از همه این‌ که چرا فدراسیون فوتبال با سکوت مقابل اشتباه و کم‌کاری بزرگ حمیرا اسدی، مدیر دپارتمان بین‌الملل، همه کاسه‌، کوزه‌ها را سر گل‌گهر خرد کرد؟
دوباره تکرار می‌کنیم در این که باشگاه گل‌گهر تخلف بزرگی مرتکب شده و باید شدیدترین جرائم برایش در نظر گرفته شود، شکی نیست اما این باشگاه با انجام یک کار غیرقانونی و کم‌کاری عوامل فدراسیون فوتبال، کارت بازی اریک بوکوم را دریافت کرده بود. به همین دلیل شاید بتوان این‌طور ماجرا را دید که این بازیکن غیر قانونی توسط فدراسیون فوتبال تایید شده و باشگاه گل‌گهر پس از صدور کارت بازی‌اش، از این بازیکن غیرقانونی به صورت قانونی استفاده کرده بود. پس شاید بتوان از نظر قانونی این حق را به باشگاه گل‌گهر داد که به ۳ بر صفر شدن بازی‌هایش معترض باشد.
در هر صورت به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال قصد داشته تا با ۳ بر صفر اعلام کردن نتایج سه بازی گل‌گهر مقابل استقلال، پیکان و سپاهان ماجرا را به شکلی مدیریت کند که کسی به کم‌کاری این فدراسیون در تایید مدارک ابتدایی بازیکن گابنی کاری نداشته باشد؛ کم‌کاری‌ای که پایه‌ریز این جنجال بزرگ بوده است.
به همین دلیل انتظار می‌رود که فدراسیون فوتبال به جای سوق دادن تمام هجمه‌ها به سمت گل‌گهر در رابطه با اشتباه، کم‌کاری یا هر اسمی که می‌توان روی اقدامات دپارتمان بین‌الملل در پرونده بازیکن گابنی گذاشت، موضع رسمی‌اش را اعلام و برخوردهای لازم را انجام دهد.
کد مطلب: 158774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *