۱
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۵
ارزیابی انتخابات فدراسیون فوتبال در گفت و گو با امیر عابدینی:

رییس فدراسیون موفق، باید رای مردم را هم داشته باشد

کی روش زیاد ناز می کند؛ اما ناز او را باید بخریم
امیر عابدینی از جمله مدیران خوشنام فوتبال ایران است که در سال های 72 تا 79 به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، نام خود را بیش از پیش در فوتبال مطرح کرد. او جدا از سوابق سیاسی و اجرایی اش، سابقه بازی کردن در پرسپولیس را داشته، اما خوشنامی و شهرت او، بیش از هر چیزی، به دوره ای بازمی گردد که همراه با علی پروین باشگاه محبوب پایتخت را مدیریت می کرد و سال ها بعد از آن روزها، همچنان از مدیریت باشگاهی او، به عنوان بهترین دوره بعد از انقلاب این باشگاه یاد می شود، دوره ای غیرقابل تکرار.
رییس فدراسیون موفق، باید رای مردم را هم داشته باشد

امیر عابدینی از جمله مدیران خوشنام فوتبال ایران است که در سال های 72 تا 79 به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، نام خود را بیش از پیش در فوتبال مطرح کرد.

او جدا از سوابق سیاسی و اجرایی اش، سابقه بازی کردن در پرسپولیس را داشته، اما خوشنامی و شهرت او، بیش از هر چیزی، به دوره ای بازمی گردد که همراه با علی پروین باشگاه محبوب پایتخت را مدیریت می کرد و سال ها بعد از آن روزها، همچنان از مدیریت باشگاهی او، به عنوان بهترین دوره بعد از انقلاب این باشگاه یاد می شود، دوره ای غیرقابل تکرار.

در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال با امیر عابدینی گفت و گو کردیم. صحبت های رئیس اسبق فدراسیون فوتبال را دراین رابطه در گفت و گو با "مردم سالاری" می خوانید.

 

* آقای عابدینی، سرانجام روز شنبه انتخابات فدراسیون فوتبال برگزار شد و طبق معمول حواشی نسبتا زیادی نیز قبل و بعد از مجمع پیش آمد. انتخابات را چطور دیدید؟

ما اصلا انتخابات بدون حرف و حدیث نداریم. همیشه همینطور بوده، من اصلا به یاد ندارم و سابقه نداشته که مجمع انتخاباتی برگزار شود و حرف و حدیثی به میان نیاید. در این انتخابات هم طبیعی بود حرف هایی مطرح شود چون سه نفر برای ریاست، نزدیک به 12 نفر برای نواب رئیسی و اعضای هیات رئیسه کاندیدا شده بودند. کار هم کار سنگینی بود که به هر حال مجمع برگزار شد که به نظر من خوب هم برگزار شد. حالا اینکه این انتخابات چقدر از نظر کیفی می تواند برای فوتبال ما مفید باشد، نیاز به تجزیه و تحلیل وقایع، در هفته های آینده دارد.

 

* ارزیابی کلی تان را که می توانید مطرح کنید؟

باید یک مقدار دیگر صبور بود تا لیگ بگذرد و بعد از آن دید که آقایان چطور می توانند وعده و وعیدهای شان را اجرایی کنند. به هر حال وقتی فردی می خواهد رئیس فدراسیون شود، برنامه ای را ارائه می دهد بدون اینکه بداند هیات رئیسه اش را چه کسانی تشکیل می دهند. ممکن است وقتی هیات رئیسه انتخاب شدند، با برنامه های رئیس مخالفت کنند و باید دید در ادامه چه اتفاقی می افتد. مثل یک نماینده مردم که می خواهد به مجلس برود، او پیش از ورود به مجلس، وعده هایی می دهد اما وقتی به مجلس رسید، می شود یکی از ارکان قانونگذاری و باید براساس مصوبات عمل کند، نه به وعده و وعیدها؛ حالا اگر خیلی پیگیر باشد، می تواند تغییراتی را به نفع مردم در منطقه ای که از آن برخاسته، ایجاد کند. فدراسیون فوتبال هم 8 عضو دیگر دارد که نواب اول و دوم و نایب رئیس بانوان را خود رئیس انتخاب می کند اما پنج عضو دیگر متعلق به او نیستند و همان پنج نفر هم می توانند عنان کار را در اختیار بگیرند. این مورد هم نه تنها به مهدی تاج، بلکه هر رئیس دیگری را نیز شامل می شود. اما با اتفاقاتی که در یک ماه آینده رقم خواهد خورد، می توان بررسی کرد که کار فوتبال رو به جلو بوده و یا نه.

 

* معتقدید شرایط فوتبال با حضور تاج تغییر می کند یا همان روال قبلی پیگیری خواهد شد؟

من معتقدم که با هیات رئیسه جدید ممکن است تغییراتی ایجاد شود.

 

* اما خیلی ها نظرشان این است که فقط جای کفاشیان و تاج عوض شده.

نه، شما ببینید تاج و کفاشیان و خانم عرب عامری فقط سه رای هستند. نایب رئیس دوم هم که هنوز انتخاب نشده، اسلامیان هم یک فرد باتجربه هست، همین طور بهاروند، اما باقی دوستان برای اولی بار است که به عضویت هیات رئیسه درآمده اند و زمان می برد که نسبت به اوضاع و جایگاه جدیدشان اشراف پیدا کنند. ممکن است با انتخاب تاج، تغییرات اساسی در شکل کار به وجود نیاید اما به هر شکل تغییراتی را شاهد خواهیم بود.

 

* فکر می کنید چرا آجورلو نتوانست نظر مثبت مجمع را جلب کند؟

اقبال در بین اعضای مجمع خیلی اهمیت داشت. عزیزمحمدی هم باور نمی کرد اینقدر رای بیاورد، ما همه می دانستیم اما چیزی که نمی دانستیم این بود که آجورلو اینقدر مورد بی مهری قرار بگیرد. رای نیاورن اسلامیان هم دردآور بود. او فرد فرهیخته و کارآمدی است و البته یک آدم مخلص، به نظر من او یک وزنه بود برای فدراسیون فوتبال. اینها آدم را نگران می کند که آیا مجمع درست عمل کرده و یا بد.

 

* یعنی معتقد بودید که آجورلو می توانست رای بیشتری داشته باشد؟

من فکر می کردم او به دور بعد برود. برنامه هایش خوب بود و بضاعت لازم را هم داشت.

 

* ممکن است در فدراسیون تاج، روزی شاهد همکاری آجورلو با تیم جدید باشیم؟

او دیگر نمی آید در فوتبال کار کند.

 

* ایشان مصاحبه جنجالی ای هم بعد از انتخابات داشتند.

خب دوستانی که گفته بودند به آجورلو رای می دهند، ندادند. البته من تحقیق کردم و دیدم بخشی از صحبت های آجورلو که در مورد یاسر رفسنجانی و تماس ایشان با برخی، بود، صحت نداشته و من از نزدیکان ایشان شنیدم که چنین چیزی درست نیست.

 

* در مجموع این انتخاب را مثبت می بینید؟

باز هم تاکید می کنم که به زمان نیاز است. معلوم است که جابجایی مهره ها را داریم اما شما وقتی انتخاباتی را برگزار می کنید، معلوم است که به صورت ظاهری، اعضایی می روند و افراد جدیدی می آیند اما از نظر ماهیتی هم چیزهایی تغییر می کند و آن زمان است که باید دید این جابجایی تاثیرگذار بوده یا نه، شش ماه دیگر است که یا روی دست خود می زنیم و می گوییم کاش همان کفاشیان می ماند، یا از تغییری که ایجاد شده ابراز رضایت می کنیم.

 

* مدیریت خنده را می گویید؟! آقای کفاشیان که همچنان در سیستم هستند.

او هست اما اکنون وظیفه اش فرق کرده است. کفاشیان خنده، اخم، شوخی و البته منطق را تواما داشت اما درنهایت خودش تصمیم آخر را می گرفت و این یک پوئن مثبت بود. او در تعامل، منافع فوتبال را به صورت عموم می دید. اینکه ما نزدیک به 17-18 کرسی در کنفدراسیون آسیا داریم و در فیفا هم حرف برای  گفتن داریم، کار کوچکی نبوده است. اینکه فوتسال زنان و مردان ما مدعی هستند و رنکینگ خوبی داریم، اینکه در تیم های پایه خوب کار شده، لیگ منظمی داریم و فوتبال را به طرف درآمدزایی سوق داده اند، کار ساده ای نبود. نزدیک به 10 درصد جمعیت کشور به دنبال فوتبال هستند و از بین آنها، 5 درصد در قالب آموزشگاه ها، تیم های پایه و ساختارسازی، فوتبال استانی و ... بازی می کنند که این تعداد اصلا کم نیست. یعنی نزدیک به دو و نیم میلیون نفر تعقیب کننده فوتبال به صورت آماتور و حرفه ای هستند که ببینید این تعداد، چقدر آدم را در قالب، مربی، سرمربی، داوری، باشگاه، بخش اداری، تیم های رده های مختلف، لیگ ها و ... درگیر خود می کند. از آن طرف یک اهتمام ملی را می طلبد که پشت این ورزش فراگیر و پرطرفدار قرار بگیرد و مشکلات را تنها نمی توان گردن یک فدراسیون انداخت. نمی شود در کرسی شریک بود اما در مشکلات نه، نمی شود گفت فقط خودت لابی کن و امتیاز بگیر. در این بین باید وفاق و تعامل باشد تا بضاعت فوتبال ما خودش را خوب به رخ بکشاند. اینطور بشود، همه راضی می شوند.

 

* صحبت از همکاری شما با فدراسیون جدید تحت عنوان دبیرکل یا سخنگو هست. موضوع چقدر جدی است؟

قبل از انتخابات صحبت هایی بود که همان شعارهاست، وقتی به اینجا می رسیم دیگر پای بینش و مدیریت به میان می آید. دیگر از زیر بار مجمع بیرون آمده ایم و حالا حتما تلاش می شود از آن کسی که استحقاق بیشتری دارد استفاده شود.

 

* شما یکی از مدیران خوشنام فوتبال ایران هستید.

دو تا بحث هست، یکی مدیریت انفرادی است که عزم می خواهد. مدیریت انفرادی قائم به این است که مسئولیت با وظیفه. نمی شود به یک نفر حکم داد و بگوییم حالا که در این پست قرار گرفته ای، وظیفه ات این است ولی او را مورد سوال قرار ندهیم. مسئولیت یعنی اینکه کسی را مورد سوال قرار داد بابت وظیفه اش. تاج در بخش تعامل و مشورت خوب است، آنجا که باید عزم راسخ داشته باشد و خودش تصمیم بگیرد، فوتبال را عاطفه ها پیش می برد نه دستورات اجرایی صرف. برای رسیدن به این شناخت و معرفت، باید ابزار قوی و مدیریت جانبی قوی ای در اختیار داشته باشی. «از تو به یک اشاره، از من به سر دویدن» حکایت فوتبال ماست، حالا اشاره که چه عرض کنم، مشکلات و کاستی ها دارند بالا و پایین می پرند، باید به آنها توجه کرد. من یک مقداری دلم از این بابت قرص نیست که آیا آقای تاج، از ابزار و نیروی قوی و کارآمد می خواهد استفاده کند یا اینکه در همان قالب تعامل بماند.

 

* این نگرانی از چه بابت است؟

دوره انتخابات دیگر گذشته و حالا باید منتظر نگاه مردم بود. تا حالا شما کارنامه نداشتی و فقط برنامه داشتی و 74 نفر می خواستند به این برنامه رای بدهند، اما بعد از این یک ملت بسیار هوشمند که بیش از 70 میلیون نفر هستند، می خواهند به عملکرد و کارنامه فدراسیون رای بدهند. شما می توانی رای مردم را داشته باشی اما چهار سال بعد در مجمع رای نیاوری، اگر رای مردم را داشتی، دیگر اهمیتی ندارد که رای مجمع را نگیری. مثلا دادکان همیشه نامش در تاریخ فدراسیون فوتبال ایران می ماند چون خوب و کارآمد عمل کرد. یا صفایی فراهانی که همیشه در این خصوص نامش مطرح می شود، یا فلان مدیری که در خصوص مدیریت باشگاهی از اسمش به نیکی یاد می شود و مردم همیشه مثال مدیریت باشگاهی را با نام او می زنند. در نظام جمهوری اسلامی، کسانی که باورشان از خدمت، نوکری مردم است، همیشه نام شان در اذهان باقی مانده و دیگر رای مجمع ها برای شان اهمیتی ندارد.

 

* در بحث ملی و کی روش فکر می کنید برنامه فدراسیون تغییری می کند؟

کی روش فردی است که زیاد ناز می کند اما نازش را باید خرید. چون ما هم گرفتاری ای داریم و شاید به دستان او این گرفتاری برطرف شود. کی روش تاکنون کفاشیان را دوست داشت و می گفت اگر او باشد و یا به خاطر او، می ماند و کار می کند، نظر من این است که مدیریت جدید هم حداقل باید کاری کند که کی روش دوستش داشته باشد. اگر نمی توانیم امکانات درخور نظر کی روش و تیم ملی را مهیا کنیم، حداقل می توانیم با سرمربی تیم ملی طوری عمل کنیم که با همین بضاعت هم بماند و کار کند.

 

* برای حسن ختام، از نظر شما اولویت های کار فدراسیون مهدی تاج چه باید باشد؟

اولویت اصلی باید سازماندهی سیستم فدراسیون فوتبال باشد براساس اساسنامه جدید فیفا، در مرتبه های بعدی هم ایجاد تغییرات اساسی در ساختار و تطابق آن با کار سازمانی، به کارگیری نیروهای کارآمد و مورد اقبال عمومی، تامین منابع مالی از طرق مختلف قانونی و مشروع، حفاظت از باشگاه ها و درادامه نظم و انضباط و برگزاری مسابقات، حمایت و حفاظت بی چون و چرا از تیم ملی بزرگسالان و تیم های زیرمجموعه در دو بخش زنان و مردان، نظارت کامل بر امور استان ها و هدایت عمومی فوتبال براساس دیدگاه های مجمع.

 

* و بحث فساد در فوتبال چطور؟!

فساد را در همان قالب انضباط باید پیگیری کرد. در واقع نباید به دنبال تقابل با فساد بود، باید بستری که فساد ایجاد می کند را از بین برد چون وقتی فساد ایجاد شد، برای از بین بردن آن، پای خودمان هم بیشتر در این مرداب فرو می رود.
گفت و گو : مرضیه دارابی

کد مطلب: 55670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *