۱
۰
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۷
جوابیه سازمان برنامه و بودجه به گزارش مردم‌سالاری

افزایش سن بازنشستگی اختیاری است

هشت سال ناکارآمدی، وضع صندوق‌های بازنشستگی را بحرانی کرده است
در پی درج گزارشی با عنوان «افزایش بیکاری و تبعیض، پیامد عجیب دولت» در سایت مردم سالاری آنلاین و روزنامه مردم‌سالاری 24 آذر، سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی ارائه کرد که متن آن بدین شرح است:
افزایش سن بازنشستگی اختیاری است
در پی درج گزارشی با عنوان «افزایش بیکاری و تبعیض، پیامد عجیب دولت» در سایت مردم سالاری آنلاین و روزنامه مردم‌سالاری 24 آذر، سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی ارائه کرد که متن آن بدین شرح است:
اجرای سیاست‌های غلط در دولت‌های گذشته منجر به بحران در صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری شده و صندوق تامین اجتماعی هم مشکلات زیادی دارد. عملکرد نامناسب دولت قبل باعث شده تنها از سال 96 تا سال 1400 کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری بیش از 4 برابر شود. این در حالی است که ضریب جینی که نشان‌دهنده رشد فاصله طبقاتی است از مرز 40 واحد عبور کرده، به عبارت دیگر عملکرد نامناسب هم باعث ایجاد بحران برای صندوق‌های بازنشستگی شده هم وضعیت معیشتی بازنشستگان بدتر شده است.
اجرای غلط سیاست‌های همسان‌سازی حقوق هم مشکلات این صندوق‌ها را چند برابر کرده است. اما در دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه ظرفیت قانونی پرداخت 89 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی در حال پیگیری است و از سوی دیگر در بودجه سال 1401 هم 200 هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها در نظر گرفته شده است.
افزایش سن بازنشستگی در لایحه بودجه 1401 اختیاری است و افرادی که در سن بازنشستگی هستند می‌توانند بنابر شرایط شخصی خود از این فرصت استفاده یا بازنشسته شوند. در مورد اشتغال هم باید گفت سیاست‌های عمدتا غلط بازنشستگی پیش از موعد در کنار سیاسی اداره کردن صندوق‌ها و حیاط خلوت شدن شرکت‌های اقتصادی آنها ریشه مشکلات فعلی است. راه حل ایجاد اشتغال بازنشستگی پیش از موعد یا عدم به‌کارگیری نیروهای باتجربه و کارآمد نیست؛ راه حل اشتغال ایجاد رشد اقتصادی پایدار است که محور اصلی بودجه 1401 می‌باشد.
بانیان وضع موجود که مدیریت غلطشان بر منابع اقتصادی کشور برای همه مردم روشن است از تغییر ریل بودجه و ایجاد شفافیت و کارآمدی خرسند نخواهند بود؛ اما رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر اسناد بالادستی و دستورات مقام معظم رهبری در تغییر ساختار بودجه با همکاری مجلس محترم به پیش خواهد رفت.
مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل
 
کد مطلب: 158897
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد رضا حق بین
Iran, Islamic Republic of
بیشتر ار سی سال توانایی نداریم کار کنیم. نه نور چشم داریم نه شنوایی نه پای سالم نه اعصاب و روان درست و حسابی. لطفا افزایش سنوات و سن باز نشستگی را حذف کنید. خدا خیرتان دهد.