۰
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۱

کاهش نرخ لیر ازسر گرفته شد

لیر ترکیه پس از رشد کم سابقه‌ای که هفته گذشته تحت تاثیر تدابیر دولت تجربه کرد، در معاملات روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا کاهش داشت.
لیر ترکیه پس از رشد کم سابقه‌ای که هفته گذشته تحت تاثیر تدابیر دولت تجربه کرد، در معاملات روز دوشنبه در برابر دلار آمریکا کاهش داشت.
به گزارش ایسنا، لیر ساعت ۱۰ و ۱۳ دقیقه صبح به وقت محلی در استانبول با ۵.۳ درصد کاهش معامله شد و نرخ برابری آن در برابر دلار آمریکا به ۱۱.۳۳۶۶ لیر رسید.
این ارز هفته گذشته رشد هفتگی تاریخی را به ثبت رسانده و روند نزولی هفت هفته‌ای خود را متوقف کرده بود. تحت مکانیزمی که هفته گذشته اعلام شد، دولت ترکیه ضرر صاحبان سپرده‌هایی که از ریزش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی آسیب می بینند را علاوه بر نرخ بهره، جبران خواهد کرد. اگرچه تدابیر مذکور هفته گذشته ارزش لیر را تقویت کرد اما پرسش‌ها درباره تاثیر احتمالی این سیاست روی تورم و بودجه به قوت خود باقی ماند.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز جمعه در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها اعلام کرده بود بانک مرکزی در تثبیت نرخ مبادله عجله نخواهد کرد.
ابراهیم آکسوی، اقتصاددان ارشد واحد  شرکت اچ اس بی سی هولدینگ در ترکیه اظهار کرد: این اظهارات ممکن است نشان دهنده آن باشد که دولت ترکیه به دنبال پایین بردن نرخ مبادله به پایین ۹ لیر در برابر دلار است. با این حال شهروندان ترکیه همچنان تلاش می کنند ارز خارجی خریداری کنند. اگر از فروش ارز خارجی توسط بانک مرکزی خبری نباشد، احتمال افزایش دوباره نرخ مبادله دلار در برابر لیر وجود دارد.
شاخص اعتماد تولیدکنندگان بانک مرکزی ترکیه در دسامبر نزول کرد که بیانگر پیامدهای نوسان شدید در این ماه بوده است. استفاده ظرفیت از ۷۸.۱ درصد در نوامبر به ۷۸.۷ درصد در دسامبر افزایش یافت.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در این بین وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرد موارد ابتلا به واریانت اُمیکرون بیش از ۱۰ درصد از همه موارد شناسایی شده در شهرهای بزرگ را تشکیل می دهد اما هیچ محدودیتی اعمال نخواهد شد زیرا نرخ بستری شدن در بیمارستان‌ها چندان بالا نیست.
کد مطلب: 159211
برچسب ها: ترکیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *