۱
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۹
بازخوانی خبرها و گمانه زنی ها در خصوص صدای مهیبی که در غرب کشور شنیده شد

صدای انفجار، مربوط به رعد و برق بود

اولین ساعات روز یکشنبه 26 دی ماه کاربران در فضای مجازی در استانهای غربی کشور از شنیده شدن صدای مهیبی خبر دادند، صدایی که در استانهای همدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان شنیده شده بود و منشای آن مشخص نبود.
صدای انفجار، مربوط به رعد و برق بود
اولین ساعات روز یکشنبه 26 دی ماه کاربران در فضای مجازی در استانهای غربی کشور از شنیده شدن صدای مهیبی خبر دادند، صدایی که در استانهای همدان، کرمانشاه، ایلام و کردستان شنیده شده بود و منشای آن مشخص نبود. کاربران شبکه های مجازی عنوان می کردند که صدا شبیه به صدای انفجار بود و عده ای هم عنوان می کردند که صدای ضدهوایی را شنیده اند. یکی از سایت ها هم نوشت که شدت صدا در برخی مناطق استان همدان به حدی بوده که در و پنجره‌های خانه هم لرزیده است و مردم را به بیرون از خانه کشانده است.
سعید کتابی فرماندار شهرستان اسدآباد همدان اولین مقام رسمی بود که در این باره در همان نیمه شب گفتگو کرد و  درباره شنیده شدن صدای مهیب در غرب کشور گفت: صدایی در حول و حوش ساعت ۲۴ شنیده شد. ابتدا گمان رفت که صدای رعد و برق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد.
وی همچنین تصریح کرد: هیچ گونه انفجاری در سطح شهرستان نداشتیم، با دستگاه‌های خدمات‌رسان در تماس هستیم و اتفاقی در حوزه گاز، اورژانس، آتش‌نشانی نبوده و در شهرستان گزارشی نداشتیم. در حال حاضر نیز دستگاه‌های خدمات رسان در حال بررسی هستند و با تمام روسای ادارات در تماس مستقیم هستم و بحثی در جایگاه‌های سوخت نیز رخ نداده است. زلزله‌نگاری هم بررسی شد، ستاد بحران در حال پیگیری است اما تا کنون هیچ گزارشی دال بر اینکه اتفاق خاصی در شهرستان رخ داده باشد، نرسیده است.
پس از آن یک سایت خبری مدعی شد صدای انفجار در کرمانشاه، سنندج و همدان، در نتیجه رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه‌های پدافند هوایی جدید است که به تازگی به زرادخانه نیروهای مسلح ایران پیوسته اند. طبق این خبر، این سامانه‌های پدافندی به تازگی تحویل یکان‌های عمل‌کننده در غرب کشور شده‌اند. این تمرین‌های ناگهانی و شبانه بخشی از راهبرد آمادگی پدافند کشور است.
شایعات در فضای مجازی از همان لحظات اول آغاز شد و علت صداهای شنیده شده را به انجام عملیات خرابکارانه و حمله خارجی نسبت می‌دادند. این موضوع البته با توجه به موارد خرابکاری در سایت های هسته ای چندان دور از ذهن نبود. با این حال نزدیک به دوازده ساعت بعد، مهدی باب‌الحوائجی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان گفت: در پی شنیده شدن صدای مهیب انفجار در یکی از شهرستانهای استان همدان در شب گذشته، همه دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی به دستور استاندار بسیج شدند تا منشاء این صدای انفجار را بیابند.
وی اضافه کرد: پیگیری‌ها نشان داد در استان همدان انفجاری رخ نداده و صدای شنیده شده مربوط به استانهای همجوار بوده است، در این راستا استاندار همدان با استانداران استانهای همجوار تماس گرفته تا اگر انفجاری در این استانها رخ داده و نیاز به کمک همدان است نیروهای استان وارد عمل شوند که خوشبختانه این استانداران نیز اعلام کردند استانهای آنها  در امنیت کامل به سر می‌برد.
با این حال معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان  تصریح کرد: احتمال ما تا کنون این است که این صدا مربوط به برخی از اقدامات آموزشی بوده که احتمال قریب به یقین این موضوع درست است و وزرات کشور در حال پیگیری و رصد بوده تا منطقه آموزشی به سمع و نظر مردم برسد.
اما ساعتی پس از آن یک منبع آگاه نیروهای مسلح در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، ا گمانه زنی‌های مختلف در فضای مجازی و سایت ها را رد کرد و گفت: صداهای شنیده شده ارتباطی با فعالیت‌های نیروهای مسلح و  تست سامانه‌های پدافندی ندارد.
این مقام آگاه همچنین برخی گمانه زنی‌ها در فضای مجازی که علت صداهای شنیده شده را به انجام عملیات خرابکارانه و حمله خارجی نسبت می‌دادند را نیز تکذیب کرده و تاکید کرد منبع اصلی صدای شنیده شده وقوع رعد و برق در منطقه غرب کشور بوده است.
 معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بلندترین مقامی بود که روز یکشنبه در این خصوص سخن گفت و به نظر می رسد که حرف رسمی و نهایی را زده است.
سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی با رد هرگونه گمانه زنی درخصوص علت صدای مهیب در شهرستان اسدآباد استان همدان، اظهار کرد: این صدا به دلیل صوت ایجاد شده احتمالا ناشی از رعد و برق بوده است. با بررسی دستگاه های امنیتی و انتظامی مشخص شد که صدای شنیده شده ناشی از رعد و برق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.
با این وصف اگرچه در اولین اظهار نظر از سوی فرماندار اسدآباد همدان، احتمال اینکه صدای مهیب مربوط به رعد و برق بوده، مطرح و رد شد، اما در نهایت همان موضوع تائید شد.
فخری سادات مسچی
کد مطلب: 160190
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *