۰
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۳
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت :

هیچ واکسنی ایمنی صد درصد نمی‌دهد

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه یک نوبت واکسن کرونا تا ۵۰ درصد، دو نوبت واکسن ۷۰ تا ۸۰ درصد و تزریق دُز سوم تا ۹۰ درصد از احتمال بستری کم می‌کند، گفت: در حال حاضر هیچ واکسنی ایمنی صد درصد نمی‌دهد و بنابراین باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.
هیچ واکسنی ایمنی صد درصد نمی‌دهد
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه یک نوبت واکسن کرونا تا ۵۰ درصد، دو نوبت واکسن ۷۰ تا ۸۰ درصد و تزریق دُز سوم تا ۹۰ درصد از احتمال بستری کم می‌کند، گفت: در حال حاضر هیچ واکسنی ایمنی صد درصد نمی‌دهد و بنابراین باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد افزایش مراجعه افراد مبتلا به کرونا به مراکز بهداشتی، مطب ها و بیمارستان ها به خصوص بیماران سرپایی هستیم، افزود: زمانی که تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا می کند باید تا دو هفته بعد انتظار افزایش موارد بستری را داشته باشیم.
گویا با اشاره به اینکه در حال حاضر موارد بستری نسبت به هفته گذشته افزایش چشمگیری داشته که امکان دارد تا دو هفته آینده آمار مرگ ناشی از این بیماری نیز بیشتر شود، گفت: امیدوارم با همراهی مردم این موج را با آسیب کمتر پشت سر بگذاریم.
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در همه کشورها توصیه به تزریق نوبت سوم واکسن دارند، درباره زمان اثرگذاری واکسن‌ها، افزود: زمان اثرگذاری به نوع واکسن، سیستم دفاعی بدن فرد که عامل تعیین کننده است و همچنین زمانی که در معرض ابتلا قرار می گیرد و فرد ناقل بستگی دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: میزان آنتی بادی تولید شده در بدن فرد بین سه تا ۶ ماه حتی تا ۱۰ ماه خواهد بود ولی اگر سویه جدید رخ بدهد ممکن است آنتی بادی تولید شده پاسخگو نباشد البته در حال حاضر هیچ واکسنی ایمنی صد درصد نمی‌دهد و بنابراین باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.
گویا همچنین با اشاره به این که افرادی که نوبت سوم واکسن آنها رسیده ولی علائم دارند نباید واکسن بزنند، افزود: چون نمی‌دانیم آنها در چه مرحله ای از بیماری قرار دارند بنابراین باید با پزشک برای دریافت نوبت سوم واکسن مشورت کنند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه بیش از یک ماه پیش با اطلاعاتی که از سویه امیکرون داشتیم برنامه ریزی های کشوری را انجام دادیم و هدف، مدیریت بیماران سرپایی بود، گفت: ستاد مقابله با کرونا با برنامه ریزی در کنار مراکز سرپایی، مراکز دیگری برای افرادی که نیاز به استفاده از داروی خاص دارند درنظر گرفت که این افراد به بیمارستان مراجعه نکنند، همچنین مراکز بهداشتی با تمام توان مشغول به فعالیت هستند.
گویا افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا از وزارت بهداشت و زیرمجموعه ها تشدید برنامه واکسیناسیون در کشور را خواست و وزارت بهداشت از یک ماه پیش به افزایش مراکز واکسیناسیون اقدام کرد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اینکه در کنار واکسیناسیون عمومی، واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال با استقبال خوبی مواجه شد، گفت: واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال را شروع کردیم و در یک هفته ابتدایی نزدیک به ۵۰۰ هزار مورد انجام شد و امیدواریم استقبال از واکسیناسیون ادامه پیدا کند تا از اوج بیماری بکاهد.
وی در ادامه با بیان اینکه واکسیناسیون زیر ۱۸ سال با بالای ۱۸ سال و گروه سنی زیر ۱۲ سال با ۱۲ تا ۱۸ سال تفاوت هایی دارد، افزود: واکسن ها در سازمان غذا و دارو ارزیابی می شوند و در کمیته ملی واکسن، نوع واکسن انتخاب و در اختیار گروه های سنی قرار می گیرد.
گویا ادامه داد: میزان پوشش واکسیناسیون نوبت اول ۶۱ میلیون نفر، نوبت دوم ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و برای نوبت سوم ۱۹ میلیون نفر است، البته تعداد زیادی از مردم هنوز به نوبت دُز سوم نرسیده اند و تا پایان اسفند آمار نوبت سوم واکسن به تعداد نوبت دوم می رسد.
وی با بیان اینکه یک نوبت واکسن کرونا تا ۵۰ درصد، دو نوبت واکسن ۷۰ تا ۸۰ درصد و تزریق دُز سوم واکسن تا ۹۰ درصد از احتمال بستری کم می‌کند، گفت: البته نباید این تصور را ایجاد کنیم که واکسن همه مشکلات را حل می‌کند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان به موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و  در این باره افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا اختیار تصمیم گیری درخصوص بازگشایی ها، تحصیل حضوری دانش آموزان ، دانشگاه ها و موارد دیگر را به استان ها واگذار کرده است.
کد مطلب: 160914
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *