۰
چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹
جو بایدن:

به کمک به اوکراین ادامه می‌دهیم

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین که در پی اعلام به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه به واشنگتن سفر کرده است، بر تعهد واشنگن به کی‌یف تاکید کرد.
به کمک به اوکراین ادامه می‌دهیم
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین که در پی اعلام به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه به واشنگتن سفر کرده است، بر تعهد واشنگن به کی‌یف تاکید کرد.
کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین دیدار کرد تا بر تعهد آمریکا به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کند.
به گفته کاخ سفید، بایدن به وزیر امور خارجه در مورد واکنش آمریکا از جمله فرمان اجرایی صادر شده و تحریم‌های جدید علیه روسیه در واکنش  به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک توضیح داد  و اعلام کرد که آمریکا به کمک های امنیتی و حمایت اقتصادی از اوکراین ادامه می دهد.
کاخ سفید افزود: بایدن بر آمادگی آمریکا  به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود برای پاسخ سریع و قاطع به هرگونه تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین تأکید کرد.
سخنگوی کاخ سفید درپی به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که برنامه ای برای دیدار بایدن و پوتین وجود ندارد.
سخنگوی کاخ سفید توضیح داد جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تنها به صورت اولیه برای دیدار توافق کرده بودند و هرگز برنامه‌ یا جدول زمانی خاصی برای این دیدار در دست اجرا نبود.
همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دیدار خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را که قرار بود روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار کنند، لغو کرده است.
وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین که به واشنگتن سفر کرده است، گفت: هفته گذشته، من موافقت کردم که با  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در ۲۴ فوریه، جهت گفتگو در مورد نگرانی های هر دو کشور در مورد امنیت اروپا، دیدار کنم. این دیدار  به شرطی بود که روسیه به اوکراین حمله نکند.
بلینکن افزود: اکنون که می بینیم تهاجم آغاز شده و روسیه به وضوح دیپلماسی را رد کرده است، برگزاری این دیدار منطقی به نظر نمی رسد. من با متحدان و شرکای خود مشورت کردم. امروز به لاوروف یک نامه ارسال کردم و وی را از تصمیم خود با خبر ساختم.
وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این نشست خبری گفت که اگر کی‌یف و متحدان این کشور به شیوه‌ای بسیار محتاطانه عمل کنند و به افزایش فشار بر رهبر روسیه ادامه دهند، می توان جلوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را گرفت.
دیمیترو کولبا با بیان اینکه آنچه پوتین را متوقف می کند تنها اتحاد و عزم ما است، خواستار تشدید فشار علیه روسیه شد.
وی ادامه داد که اوکراین هیچ برنامه ای برای تخلیه ماریوپل - شهری بندری واقع در منطقه دونتسک در شرق اوکراین -  ندارد.
وزیر خارجه اوکراین اظهار داشت ما دو برنامه داریم. برنامه اول استفاده از همه ابزارهای دیپلماسی برای بازدارندگی روسیه و جلوگیری از تشدید تنش ها است. اگر این برنامه شکست بخورد، برنامه دوم این است که برای هر وجب از سرزمین خود، هر شهر و هر روستا بجنگیم. البته این جنگ را تا پیروزی ادامه می دهیم.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.
پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.
هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.
منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.
کد مطلب: 161382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *