۰
سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۸
الیزه دنبال برقراری تماس کاخ سفید با کرملین است

بازی انتخاباتی مکرون در مخمصمه اوکراین

اروپا به خواست ‌کی‌یف برای تحریم سریع مسکو تن نداد
تبادل آتش به شکل خطرناکی در شرق اوکراین ادامه دارد. بامداد دوشنبه بر اساس گزارش‌ها صدای یک انفجار در مرکز شهر دونتسک واقع در شرق اوکراین شنیده شده است.
بازی انتخاباتی مکرون در مخمصمه اوکراین
گروه بین الملل – علی ودایع: تبادل آتش به شکل خطرناکی در شرق اوکراین ادامه دارد. بامداد دوشنبه بر اساس گزارش‌ها صدای یک انفجار در مرکز شهر دونتسک واقع در شرق اوکراین شنیده شده است. از سوی دیگر، شبکه خبری سی ان ان همراه با وقوع این انفجار، از درگیری هایی در جمهوری خودخوانده لوهانسک در 120 کیلومتری دونتسک خبر داد. دنیس پوشیلین رئیس جمهوری مردمی دونتسک اعلام کرد که گلوله باران مناطق غیرنظامی این منطقه توسط نیروهای اوکراینی ادامه دارد و بر اثر این حملات غیرنظامیان کشته می شوند.
پیش از ظهر دیروز هم سازمان امنیت فدرال روسیه از تخریب یک مقر مرزبانی این کشور در منطقه مرزی با اوکراین در استان راستف خبر داد.
کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه در "کنفرانس امنیتی مونیخ" به خبرنگاران گفت: بیش از ۷۰ سال گذشته است... همانطور که اشاره کردم، صلح و امنیت وجود داشته است. ما درخصوص احتمال واقعی جنگ در اروپا صحبت می‌کنیم.
گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری روسیه و فرانسه، موافقت روسیه با برگزاری نشست سه جانبه مهم ترین خبر دیپلماتیک درباره مخمصخ اوکراین است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای این که موفق به گفت و گو با پوتین درباره مسائل اوکراین شود، از کاخ الیزه و رئیس جمهوری فرانسه خواست تا درخواست وی را با رئیس جمهوری روسیه مطرح کند.
پیشتر کاخ کرملین اعلام کرده بود که امکان تماس یا ملاقات پوتین و بایدن در هر زمانی وجود دارد اما هنوز برنامه ای برای انجام چنین تماس یا دیداری وجود ندارد. در این میان ، روزنامه گاردین نوشت که همزمان با تردیدها درباره پیشنهاد برگزاری نشست ولادیمیر پوتین و جو بایدن رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا، درخواست اوکراین برای اعمال  فوری تحریم های اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بحث قرار گرفته است.
مکرون نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که فعلا همه نظرسنجی‌ها او را پیروز نهایی انتخابات نشان می‌دهند، در روزهای اخیر تلاش دارد تا با ایفای نقشی پررنگ در مساله اوکراین، نقش میانجی اروپایی در تنش شرق و غرب را ایفا کند. اما این فعالیت و آنچه از سوی برخی از رسانه‌ها «اولویت مساله  بین‌المللی» خوانده می‌شود، اعلام رسمی نامزدی او را باز هم عقب می‌اندازد.
مکرون در تازه‌ترین اقدام در مساله اوکراین، دیروز (یکشنبه) با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفت‌گو کرد. کاخ الیزه در مورد نتیجه این مکالمه خبر داد: رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد برگزاری یک نشست بین بایدن و پوتین و سپس (یک نشست) با طرف های مربوط برای گفت وگو در مورد امنیت و ثبات در اروپا را ارائه کرد.
روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» امروز در گزارشی با عنوان «اولویت بین المللی می تواند اعلام نامزدی مکرون را به تعویق بیاندازد»، نوشت: مکرون با افزایش رایزنی ها در مورد اوکراین ممکن است موضوع اعلام رسمی نامزدی خود را تا حد امکان به مهلت تعیین شده توسط شورای قانون اساسی در ۴ مارس (۱۳ اسفند) به تعویق بیندازد، مساله‌ای که بسیاری از رقبای او را نگران می کند.
رایزنی های مکرون در روزهای یکشنبه و دوشنبه با همتایان اوکراینی، روس و آمریکایی در بحبوحه تنش در روابط مسکو- کی یف در حالی صورت گرفت که فضای سیاسی حاکم بر فرانسه کاملا انتخاباتی است. در روزهای گذشته «اریک زمور» نامزد راست افراطی یک نشست تبلیغاتی برگزار کرد و رسانه های فرانسه از حمایت یک مقام رسمی مجمع الجزایر (پلی‌نزی) از وی خبر دادند.
نمایشگاه کشاورزی پاریس نیز شنبه آینده افتتاح می شود. این رویداد به طور سنتی محل اظهارنظرهای چهره‌های سیاسی فرانسه است که این بار با توجه به قرار گرفتن این کشور در آستانه انتخابات اهمیتی مضاعف یافته است. این رویداد می توانست فرصت خوبی برای اعلام نامزدی مکرون در انتخابات باشد.
به گزارش لو فیگارو، اطرافیان مکرون اعلام می کنند که وی معتقد به اعلام نامزدی در «لحظه آخر» است. وی یادآوری کرده که عملکردش «تعیین کننده» و «چالش های فعلی بسیار زیاد» است.
به نظر می‌رسد مساله اوکراین همانقدر که می تواند با حل و فصل دیپلماتیک برگ برنده مکرون در انتخابات باشد به همان اندازه هم سرگرم شدن به رایزنی های بین المللی و باز ماندن از فضای انتخاباتی داخلی و نیز تعلل در اعلام رسمی نامزدی و کلافه کردن مردم و رقبا می‌تواند تهدیدی برای پیروزی او در انتخابات پیش رو باشد.
مکرون ۱۰ روز پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه «اوئست فرانس» اعلام رسمی نامزدی خود را به «زمان مقتضی» موکول کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید آیا این اعلام رسمی در ماه مارس (اسفند/فروردین) صورت خواهد گرفت، خندید و گفت: هیچ چیز در این باره نمی گویم.
«ژوردان باردلا» رئیس پارلمان فرانسه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ب اف ام» فرانسه گفته بود: انتظار دارم که مکرون دست از پنهان‌کاری بکشد و نامزدی خود را اعلام کند مخصوصا که او ژاندارم دنیا نیست.
با این حال به نظر می رسد که رایزنی های بین المللی مکرون به ثمر رسیده باشد؛ تازه ترین نظرسنجی که روز یکشنبه در روزنامه «ژورنال دو دیمانش» منتشر شد نشان می دهد که محبوبیت رئیس جمهوری فرانسه در یک ماه دو پله افزایش داشته و به ۳۹ درصد رسیده است.
 
بیم و امید اروپا به فشار اقتصادی
فارغ از بازی انتخاباتی مکرون ، «ارسلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا با افشای جزییاتی از طرح تحریم روسیه از سوی غرب، گفت ممکن است دسترسی این کشور به بازارهای بین المللی مالی قطع شود و این کشور از صادرات کالاهای اساسی منع شود. این مقام اروپایی در مصاحبه با تلویزیون «آ. آر. دی» آلمان گفت: در اصل ممکن است ارتباطات روسیه با بازارهای بین المللی مالی قطع شود. تحریم ها شامل همه کالاهایی می شوند که روسیه برای مدرنیزه کردن و متنوع  کردن اقتصاد خود به آنها نیاز دارد. تحریم ها شامل کالاهایی می شوند که ما در تولید آنها دست برتر را در جهان داریم و جایگزینی برای آنها وجود ندارد.
رئیس کمیسیون اروپا گفت تحریم های روسیه قبل از هر گونه حمله ای از سوی این کشور اعمال نخواهند شد و درخواست ولودیمیر زلنسکی در روز شنبه را که خواستار اجرای فوری تحریم ها شده بود، رد کرد.
در میان تهدید اقتصادی و تلاش برای کاهش تنش‌ها ، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو ضمن رد احتمال پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی در آینده ای نزدیک، اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین نسبت به سال ۲۰۱۴ آموزش دیده و قوی‌تر شده‌اند. استولتنبرگ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس آمریکا گفت: هیچ جدول زمانی برای پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو مشخص نکردیم. برای متحدان ناتو کاملاً مشخص است که اوکراین و ۳۰ عضو ناتو باید در مورد عضویت این کشور تصمیم گیری کنند نه روسیه.
شبکه سی بی اس نیوز آمریکا مدعی شد که فرماندهان روسی دستور لازم برای حمله به اوکراین را دریافت کرده‌اند.
جلسه اضطراری شورای امنیت ملی روسیه شامگاه دیروز (دوشنبه) به ریاست پوتین برگزار  شد. (تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از این جلسه مخابره نشده بود.) هر لحظه ممکن است جرقه در انبار باروت اوکراین منجر به انفجار بزرگ شود.
 
کد مطلب: 161332
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *