۰
جمعه ۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۱

گزارش کامل بیستمین کنگره حزب مردم سالاری

بیستمین کنگره حزب مردم سالاری صبح روز پنجشنبه 5 اسفند ماه با  با پیام سیدمحمد خاتمی‌‌و با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی و همچنین منتخبان حزب مردم‌سالاری از سراسر کشور در تالار سناتور تهران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
عکس:میثم دهرویه
عکس:میثم دهرویه
بیستمین کنگره حزب مردم سالاری صبح روز پنجشنبه 5 اسفند ماه با  با پیام سیدمحمد خاتمی‌‌و با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی و همچنین منتخبان حزب مردم‌سالاری از سراسر کشور در تالار سناتور تهران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
این کنگره با شعار «احیای اعتماد عمومی، لازمه مشارکت حداکثری» با استقرار هیات رئیسه شامل داریوش قنبری و علی ابراهیمی‌نمایندگان پیشین مجلس و مرجان بزرگیان عضو شورای مرکزی حزب آغاز شد و سپس با قرائت پیام سیدمحمد خاتمی‌توسط احمد مازنی، نماینده پیشین مجلس ادامه یافت.
در ادامه مراسم افتتاحیه، داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری، احمد مازنی نماینده پیشین مجلس، محسن رنانی فرشاد مومنی و همچنین مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری سخنرانی کردند و سپس از کتاب عیار اصلاح طلبی رونمایی شد. در نشست بعدازظهر نیز انتخابات هیات بازرسی حزب برگزار شد.

*در پیام سید محمد خاتمی‌مطرح شد
 6 کار مهم اصلاح طلبان در شرایط فعلی

سیدمحمد خاتمی‌رئیس دولت اصلاحات در پیام خود به بیستمین کنگره حزب مردم سالاری که توسط احمد مازنی نماینده پیشین مجلس قرائت شد 6 کار مهم اصلاح طلبان در شرایط فعلی کشور را برشمرد. متن کامل پیام خاتمی‌به این شرح است:
به اعضاء محترم حزب مردم‌سالاری و شرکت‌کنندگان در همایش سراسری این حزب درود می‌فرستم و توفیق عزیزان را در فرجامِ نیک این نشست از خداوند منان می‌طلبم.
جامعه ما در عرصه حیات اجتماعی درگیر بحران‌های بزرگی است که بخشی از آن ناشی از فشارهای ظالمانه‌ ای است که از بیرون به ملت ما تحمیل شده است و بخش دیگر نتیجه اشکالات ساختاری و رویکردی است و این بخش از جمله در کارگر افتادن مشکلات بیرونی مؤثر بوده است.
به نظر می‌رسد که در موقعیت کنونی نهادهای بنیادین حیات اجتماعی دچار بحران (اگر نگوییم فروپاشی) است و بپذیریم که نگرانی از فروپاشی نهادهایی چون خانواده، اقتصاد، علم، اخلاق و حتی نهاد دین بسی افزون ‌تر از نگرانی از فروپاشی نظام حکمرانی است. و اگر در ساختارهای راهبردی جامعه و رویکردهای راهبردی اصلاح صورت نگیرد باید منتظر عواقب بسیار وخیم بود.
ساختار و رویکردها باید هرچه بیشتر معطوف به تأمین حقوق و حرمت شهروندان و تسهیل کننده حرکت به سوی استقرار نظام اقتصادی پویا و سالم و توأم با عدالت و زمینه ‌ساز تلاش برای از بین بردن فقر و فساد و تبعیض و حاکمیت اخلاق نیکو به ‌عنوان اساس رابطه افراد با یکدیگر و فرد با حکومت و به خصوص حکومت با افراد، یعنی شهروندان باشد. و آیا روح اصلاح‌ طلبی غیر از مطالبه واقعی این امر است؟ و فکر می‌کنم زمینه تفاهم در بخش‌‌های مهمی‌از جامعه و گرایش‌‌های گوناگونی که در عرصه حضور دارند (یا باید داشته باشند) و نخبگان و حتی بخش‌های مهمی‌از مسئولان فراهم آمده است و از قضا بازتر شدن باب گفت و گوی تفاهم آمیز میان نخبگان و همه گرایش‌های سیاسی و اجتماعی می‌‌تواند ما را به اجماع نزدیک ‌تر کند.
اگر جامعه (که بخش مهم آن گرفتار فقر، بی ‌حرمتی و نومیدی است) احساس کند که حرمت آن و همه اجزاء آن با سلایق و گرایش‌‌های مختلف نگه داشته می‌شود و مصالح ملی و در رأس آن امنیت همه جانبه جامعه در برابر تعدیات خارجی و تجاوزهای درونی به حقوق، آزادی‌‌ها و برخورداری جامعه و احترام به مهمترین حق یعنی حق حاکمیت بر سرنوشت مورد اهتمام همگان، به ‌ویژه حکمرانان است و اگر دریابد که حاکمیت جامعه نه تنها مشروعیت که موجودیت خود را ناشی از رأی و رضایت مردم می‌داند و در برابر ملت پاسخگو است و همه تلاش خود را برای دفع توطئه‌های بیرونی و تقویت بنیه اقتصادی و سیاسی و رفع فقر و محرومیت و مبارزه بنیادین با فسادهای گسترده به ‌کار می‌‌گیرد طبیعی است که:
1- جامعه زودتر به صلاح واقعی خواهد رسید.
2- امید به آینده به عنوان اساس سرمایه اجتماعی و مهمترین عامل اقتدار ملی افزون خواهد شد و در سایه آن پیوند میان دولت و ملت مستحکم ‌تر خواهد گردید و به سوی جامعه قوی با دولت قوی به پیش خواهیم رفت.
3- آنان که بدخواهانه یا متوهمانه از برون و درون عظمت ملت و اقتدار کشور و تمامیت ارضی میهن را هدف تخریب قرار داده‌ اند بیش از پیش مأیوس و ناکارآمد خواهند شد.
اینک که بخش‌هایی از جامعه چون اصلاح طلبان احساس می‌کنند که از حوزه قدرت رسمی‌بیرون رانده شده ‌اند و مهمترین ابزار بروز و استقرار حاکمیت ملی یعنی صندوق رأی از کار افتاده یا از آنان (یعنی از ملت) گرفته شده است چند کار مهم پیش رو دارند:
1- بازنگری در اوضاع و احوال خود، شناخت و بررسی مشکلات و نارسایی‌‌هایی که داشته ‌اند و موانعی که پیش رویشان بوده است
2- تلاش برای احیای نقش صندوق [رأی] و بازگرداندن آن به جایگاه واقعی‌ اش با همه روش‌‌های مسالمت آمیز
3- تلاش گسترده برای روشن کردن افکار عمومی‌که یکی از پایه‌‌های مهم قدرت و اقتدار واقعی است و تقویت نقش نمایندگی خود از جامعه و افکار عمومی‌با درک درست مطالبات آن و البته همسو کردن آن با واقعیت‌ها و امکانات کشور و دفاع از مطالبه‌ گری جامعه
4- حرکت به سوی ایجاد یک تفاهم ملی بر مبنای مصالح عمومی‌و امنیت جامعه از همه جهات
5- شناخت دقیق آسیب‌ها فارغ از دید جناحی و تلاش برای دستیابی به راهکارهایی برای دفع و درمان آنها و تنظیم برنامه‌‌هایی که تأمین کننده مصالح ملی است و آسانتر و ارزانتر به نتیجه می‌‌رسد و عرضه آن به دست ‌اندرکاران  اداره امور و کمک به اجرای درست آنها و نیز قرار دادن آن در اختیار افکار عمومی
6-در وضعیت و موقعیت کنونی دلبستگان به اصل نظام و خواستاران عزت ملت و سربلندی کشور که داعیه اصلاح‌ طلبی دارند با توجه به تنگناها و مشکلات و موانع راهی جز حرکت متحدِ جبهه‌ ای در عین تقویت فعالیت‌‌های حزبی و اصلاحات تشکیلاتی ندارند.

*دبیر کنگره حزب مردم سالاری:
باید ذهنیت‌های مردم را به سمت تقویت اعتماد عمومی هدایت کرد

محمدرضا حقی دبیر اجرایی کنگره در گزارشی روند اجرایی کنگره را تشریح کرد. متن سخنان دبیر اجرایی کنگره بدین شرح است:
حضور میهمانان عزیز، نمایندگان محترم ادوار مجلس، اصحاب رسانه، دبیران کل احزاب، مسئولان اجرایی و فعالان سیاسی را در بیستمین کنگره حزب مردم‌سالاری که امسال به صورت مجازی و حضوری برگزار می گردد  گرامی داشته و خیر مقدم عرض می‌کنم.
شعار امسال کنگره احیای اعتماد عمومی لازمه مشارکت حداکثری می باشد. اعتماد عمومی به دولت یکی از عوامل حیاتی و ضروری برای موفقیت‌های فردی، سازمانی و اجتماعی است که به مثابه منبع اصلی تولید قدرت نرم و موثر در ضریب نفوذ قدرت سخت ارزیابی می‌شود.
افول اعتماد عمومی، مشارکت عموم مردم در فرایندهای سیاسی رابه شدت کاهش می دهد. با این رویکرد اگر عامه مردم هم به نهادهای دولتی و افراد منتخب و منصوب دولتی اعتماد نداشته باشند، در اجرای تصمیمات دشوار، خصوصاً مواردی که مستلزم ایثار و فداکاری است همکاری کمتری خواهند داشت. البته این موضوع در حالیست که بایستی این نکته را هم در نظر داشت که کاهش اعتماد شهروندان به دولت و نهادهای دولتی از بحران‌های جهان امروز بوده و یکی از اساسی ترین چالش‌ های فراروی مدیریت دولتی است که چگونگی حفظ و ارتقای  اعتماد عمومی نسبت به سازمان‌های دولتی را با فراز و نشیب های گسترده‌ای روبرو می‌کند. اعتماد عمومی به سازمان‌های دولتی همواره برای دولت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در صورت عدم توجه به آن، یکی از اصیل‌ترین سرمایه‌های اجتماعی جامعه یعنی اعتماد عمومی با خسران زیادی روبرو خواهد بود.
شکی نیست که یکی از مباحث مهم در زمینه مشارکت سیاسی افراد در انتخابات رقابتی، همان اعتماد اجتماعی است که آن هم در پرتو احقاق حقوق اجتماعی امکان ‌پذیر است. بنابر نظر استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه، افراد بشر از لحاظ حقوق اجتماعی غیر خانوادگی یعنی از لحاظ حقوقی که دراجتماع بزرگ، خارج از محیط خانواده نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند، هم وضع مساوی دارند و هم وضع مشابه؛ یعنی حقوق اولیه طبیعی آنها برابر یکدیگر و مانند یکدیگر است؛ همه مثل هم حق دارند از مواهب خلقت استفاده کنند، مثل هم حق دارند کار کنند، مثل هم حق دارند در مسابقه زندگی شرکت کنند، همه مثل هم حق دارند خود را نامزد هر پست از پستهای اجتماعی بکنند و برای تحصیل و به دست آوردن آن از طریق مشروع کوشش نمایند، همه مثل هم حق دارند استعدادهای علمی و عملی وجود خود را ظاهر کنند.
اما باید در نظر داشت که همین تساوی در حقوق اولیه طبیعی تدریجاً آنها را از لحاظ حقوق اکتسابی در وضع نامساوی قرار می‌دهد؛ یعنی همه به طور مساوی حق دارند کار کنند و در مسابقه زندگی شرکت نمایند اما چون پای انجام وظیفه و شرکت در مسابقه به میان می‌آید، همه در این مسابقه یک جور از آب در نمی‌آیند. بعضی پر استعدادترند و بعضی کم استعدادتر، بعضی پرکارترند و بعضی کم کارتر، بالاخره بعضی عالمتر، با کمال تر، باهنرتر، کارآمدتر و لایق‌تر از بعضی دیگر از کار در می‌آیند. از دیدگاه شهید مطهری قهراً حقوق اکتسابی افراد صورت نامتساوی به خود می‌گیرد و اگر بخواهیم حقوق اکتسابی آنها را نیز مانند حقوق اولی و طبیعی آنها مساوی قرار دهیم، عمل ما جز ظلم و تجاوز نامی نخواهد داشت.
بنابراین مردم نباید احساس کنند که در امور کشور فقط از اقشار خاص استفاده می‌شود، باید از همه متخصصان و آن‌هایی که در چهارچوب نظام حرکت می‌کنند و دلسوز نظام هستند، هرچند با اختلاف نظر‌های کم و بیش، در امور کشور استفاده شود؛ مشارکت گسترده مردم در امور کشور، اعتماد ساز است
تصویر ذهنی شهروندان از سازمان‌های دولتی بر اعتماد عمومی نسبت به سازمان‌های دولتی بسیار موثر است چرا که ادراک شهروندان از میزان پاسخگویی عمومی، امکان مشارکت عموم در تصمیمات، کیفیت خدمات، سلامت اداری، شفافیت، رعایت اخلاقیات و عدالت، تصویر ذهنی آن‌ها از یک سازمان دولتی را شکل می‌دهد و بدیهی است که ارتقا  این موارد موجب بهبود تصویر ذهنی شهروندان و در نتیجه اعتماد بیشتر آن‌ها به سازمان‌های دولتی خواهد بود. و یا به عبارتی  اعتماد عمومی تعیین کننده بخش عظیمی از تفاوتها در پیشرفت اقتصادی بین کشورهاست. دولت باید کمک کند تا بار اقتصادی مردم کاهش پیدا کند؛ مردم اگر حرکت اقتصادی خوبی را از سوی دولت ببینند، که موثر و کارآمد باشد، اعتمادشان به دولت جلب خواهد شد.
مشروعیت نظام نیز وابسته به مقبولیت مردم و تقویت اعتماد عمومی است و باید زیرساخت های لازم فراهم و عواملی که موجب کاهش حضور پرشور مردم در صحنه بویژه در انتخابات می شود، عارضه یابی و آسیب شناسی شده و برای برطرف کردن آن چاره اندیشی کرد. باید ذهنیت های مردم را به سمت تقویت اعتماد عمومی هدایت کرده و بستر مشارکت حداکثری را فراهم کرد.
در هشتادمین نشست همایش فصلی حزب مردم‌سالاری که شهریورماه و با حضور دبیرکل، اعضای شورای مرکزی دفتر سیاسی، دبیران استانی و مسئولین کمیته‌ها و شاخه‌های مرکزی حزب در تهران برگزار شد، از جمله مصوبات مهم این نشست برگزاری کنگره در اواخر بهمن ماه بود که بعد از این تصمیم در جلسات کمیته سیاسی موضوع بررسی و نتیجه بررسی‌ها به شورای مرکزی حزب گزارش شد و بلافاصله کمیته اجرایی تشکل گردید. ستاد اجرایی با حمایت دبیرکل به فعالیت خود ادامه داد تا این که در پیش کنگره بیستم در تاریخ چهارم آذرماه سال جاری نیز برنامه های اجرایی این کنگره به تصویب رسید.
وظیفه خود می‌دانم از مسئولین محترم واحدها و دبیران محترم حزبی در استان‌ها و شهرستان‌ها و کمیته‌ها و اعضای شورای مرکزی به ویژه دبیرکل محترم حزب سپاسگزاری نموده و به استحضار برسانم که این کنگره بعد از مراسم افتتاحیه و رونمایی از کتاب عیار اصلاح طلبی با 5 دستور اصلی ادامه خواهد یافت:
1- برگزاری انتخابات جهت انتخاب هیات داوران و بازرسین حزب
2-  تصویب اولویت‌های برنامه یکساله‌ی آینده حزب
3- تصویب محور‌های اصلی و رئوس مواد قطعنامه کنگره بیستم
4-جمع بندی دیدگاههای دبیران استانی در مورد نحوه همکاری با جبهه اصلاحات در استانها
5-بحث و بررسی در مورد ارتقای برخی شاخه های حزب به سازمان در کنار دو سازمان جوانان و زنان
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار»

*داریوش قنبری:
مشکلات اقتصادی تنها با رفع تحریم حل نمی‌شود

داریوش قنبری نماینده ادوار مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در ابتدای این کنگره با اشاره به تصویب عجولانه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس، گفت: این طرح که توسط معاونت قوانین مجلس باطل شد و 160 نماینده مجلس در نامه‌ ای به رئیس مجلس خواستار بررسی علنی آن در صحن مجلس شورای اسلامی‌شدند، باعث نگرانی مردم شده است. زیرا مشکل مردم در حال حاضر محدود شدن فضای مجازی نیست. مجلسی‌ها بدانند که نماینده مردم هستند و باید در مصوبات خود افکار عمومی‌را دنبال و خلاف رأی مردم عمل نکنند.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی، افزود: در یک مقایسه اقتصادی بین ایران و ترکیه متوجه توسعه ترکیه طی 40 سال گذشته می‌شویم چون درآمدهای توریستی آنها بسیار افزایش داشته که در مقایسه با ایران حدود پنج‌ برابر است و عقب ماندن ایران از رقبا در سال‌های گذشته شایسته ملت ایران نیست. ما در افق 20 ساله، به مردم قول دادیم قدرت اول منطقه شویم، آیا موفق شده ایم؟! شایسته جوان ایرانی نیست که سراغ دیگر کشورهای منطقه برای یافتن شغل برود لذا باید اقداماتی اساسی برای حل این مشکلات
صورت گیرد.
وی یادآور شد: مسأله تحریم‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که البته خبرهای خوشی از احیای برجام به‌ گوش می‌‌رسد اما اقتصاد کشور مشکلات ساختاری دارد که تنها با رفع‌ تحریم‌ها قابل بازیابی نیست. لذا ادامه سیاست‌های کنونی پس از تحریم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و موانع پیش ‌پای بخش خصوصی باید از میان برود. در سال‌‌های گذشته، تصمیماتی اخذ شد که سرمایه‌‌ها را فراری داده‌ اند. باید با بخش خصوصی به شکل واقعی آشتی کرد و امیدواریم موتور سرمایه‌ گذاری و محوریت یافتن بخش خصوصی در کشور
 روشن شود.

*احمد مازنی:
جبهه اصلاحات به گفت ‌و گوهای درون‌ جبهه‌‌ای نیاز دارد

 حجت ‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی نماینده پیشین مجلس گفت: بر اساس آموزه‌‌های دینی، اخلاقی و وظیفه ایثارگرانه مدعیان اصلاحات، اقتضا دارد که بیش از دیگران در حوزه اعتماد عمومی‌خود را مورد سؤال قرار دهیم. نهادهای واسط، دولت و مردم، اضلاع مثلث اعتماد هستند که با شعارهای پوپولیستی و کشاندن مردم به دنبال خود، چه از سوی افرادی که خود را اصلاح‌ طلب می‌دانند و چه جناح مقابل، نمی‌‌توان مردم را نمایندگی کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تأکید کرد: احزاب و سازمان‌های مردم نهاد به ‌عنوان نهادهای واسط بین مردم و حاکمیت باید برای آحاد جامعه تولید فکر کنند که مردم و حاکمیت چگونه با یکدیگر سخن بگویند. در این میان هرکس صدای بلندتری دارد خود را مدعی اصلاحات می‌‌داند و جامعه را در فضایی سر در گم قرار می‌‌دهد. نهاد مجلس به‌ دلیل تنگ ‌نظری‌ها در زمان تشکیل و سوء تدبیرهای جریان اصلاحات، در عرض 10 دقیقه، دیوار صیانت را دور مردم می‌کشد.
وی افزود: جبهه اصلاحات به گفت ‌و گوهای درون‌ جبهه‌ ای نیاز دارد که به مانیفستی برای یافتن راه‌ حل‌‌های مشکلات کشور بپردازد؛ آنچه به جامعه جهت داده و مردم را در مسیر درست قرار می‌دهد، تصمیمات درست نهادهای حاکمیتی و دوری اصلاح‌طلبان از رفتارهای پوپولیستی است.

*محسن رنانی:
در شرایط کنونی اعتماد پایه از بین رفته است
 

 محسن رنانی استاد دانشگاه نیز در سخنانی گفت: کارآفرین سیاسی باید ریسک پذیر باشد. کارآفرین کسی است که خلاقیت و ریسک پذیری او خیلی بیشتر است و باید ایده‌ها را از جامعه بگیرد و در نظام سیاسی پیاده کند. آقای‌هاشمی‌رفسنجانی یک نمونه کارآفرین سیاسی بود. آقای موسوی واقعا این توانایی را داشت اما نظام سیاسی آقای احمدی نژاد را به عنوان نسخه بدل کارآفرین سیاسی روی کار آورد که خلاقیت‌های مخرب انجام داد. به گمان من سردار سلیمانی می‌توانست تبدیل به یک کارآفرین سیاسی شود که متأسفانه این فرصت از کشور ما گرفته شد و الآن تنها کسی که می‌تواند نقش کارآفرین سیاسی را بازی کند، شخص مقام معظم رهبری است که می‌تواند یک گفت و گوی جدی را با ذی نفعان و جامعه مدنی باز کند.
عضو هیأت علمی‌دانشگاه اصفهان افزود: در شرایط کنونی اعتماد پایه از بین رفته و تنها کسی که قدرت احیای آن را دارد یک کارآفرین سیاسی است که بتواند دست به افق گشایی بزند. اما کارآفرینی سیاسی و افق گشایی نیازمند زمان است. شاه از یک جایی تلاش کرد کارآفرینان سیاسی وارد کند ولی وقتی شروع کرد که فرصت افق گشایی از بین رفته بود و دیگر جامعه صدای شاه را نمی‌شنید. ما نباید اجازه بدهیم این تاریخ تکرار شود چون تکرار آن برای جامعه ما زیان دارد.
وی اظهار داشت: احزاب اصلاح طلب اول باید با خودشان گفت و گو و آسیب شناسی کنند. شرایط الآن مناسب نیست و به نظرم احزاب باید تصمیم بگیرند که کنشگری اجتماعی و یا سیاسی کنند. هنوز ما احزاب توانمندی نیستیم و در مناسبات ساده و ابتدایی هم ساماندهی‌های ما ضعیف است. اگر می‌خواهند کنشگری سیاسی کنند باید از تشتت بیرون بیایند و چند حزب بزرگ با در انداختن گفت و گوهای افق گشایانه شکل بدهند و گفت و گویی با نظام سیاسی شکل بدهند که اگر دست به افق گشایی زد ما تخریب نمی‌کنیم.

فرشاد مؤمنی:
لایحه بودجه 1401 نابرابری‌های اجتماعی را دامن می‌زند

فرشاد مؤمنی اقتصاددان نیز در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: در انقلاب مشروطیت ارزیابی کنندگان منصف مهمترین مسأله را «حس ملی» می‌دانند. دلیل اینکه انگیزه داریم و در مورد این مسائل صحبت می‌کنیم هم این است که گرفتاری جامعه ما این است که زور فساد و رانت از زور علم بیشتر است و اگر می‌بینید که آشفتگی و سرگردانی بیداد می‌کند، کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که اگر حس ملی را تقویت کنیم.
عضو هیأت علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به واسطه سلطه مناسبات رانتی، اساس و آرایش قوا، چه در ساحت سیاست و چه در ساحت اقتصاد، ستیز و حذف است. برای اینکه حکومتگران گرامی‌بفهمند که از لحاظ حس ملی چه جایگاهی داریم کافی است کارنامه نظام را در دهه 90 بررسی کنیم که درآمد نفتی ما کمتر از دهه قبل آن نبود. بنابر این باید این پرسش شود که چرا برآیند آن رشد اقتصادی نزدیک به صفر و توزیع همین رشد نزدیک به صفر به نازلترین سطح ناعادلانه بودن رسیده است.
وی تأکید کرد: اساس این مناسبات رانتی بر پنهان کاری است. بنابر این وقتی ما به شواهد اقتصادی استناد می‌کنیم، منظور نادیده گرفتن حیطه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیست. شما می‌خواهید ببینید که حس ملی از جنبه اجتماعی چه وضعیتی دارد، لازم نیست وضعیت احزاب رادیکال را مطالعه کنید. گزارش وزارت کشور می‌گوید که سقوط اعتماد اجتماعی به بی سابقه ترین حد خود در 50 سال گذشته رسیده است. اهمیت این مسأله در این است که منطقه ما همچنان یکی از ناامن ترین مناطق دنیا تا 10 سال آینده باقی خواهند ماند و بنابر این بقای ما به حس ملی گره خورده است.
مؤمنی ادامه داد: بنابر این کسانی که قصد قربت می‌کنند و دروغ می‌کنند و دزدی می‌کنند باید بدانند، وقتی فقط آدم‌های بی کیفیت را می‌توانید نصب کنید در بزنگاه‌های تاریخ دست ما خالی است. بسیار تأسف برانگیز است که نهادهای نظارتی ما حتی قائل نیستند مسائل مدیریتی و فساد را ببینند. در دهه 90 نسبت 15 درصدی بودجه عمومی‌نسبت به تولید ناخالص داخلی یعنی دیگر حکومت آرام آرام مسأله امنیت را هم به نحو بایسته در حیطه مسئولیت خودش نمی‌بیند مگر اینکه منافع ذی نفعان رانتی را تأمین کند.
وی اظهار داشت: الآن در بسیاری از عرصه‌های حیاتی حکومت قادر به اعمال حاکمیت نیست و اگر گوش‌هایی برای شنیدن و چشم‌هایی برای دیدن وجود داشت کافی بود به اتفاقاتی که در دهه 90 نگاه کنند. الآن حکومت تمایلاتی اعلام می‌کند که قادر به اعمال آنها نیست. شما از منظر سیاسی می‌بینید که در چهارچوب چنین مناسباتی که حکومت به مسأله حس ملی اهمیت نمی‌دهد و حس بی اعتباری رأی مردم را شکل می‌دهد. آیا حکومت گران گرامی‌ما می‌دانند که طی سه دهه نزدیک به دو سوم جمعیت فعال هیچ نقشی در تولید ملی ندارند؟! یعنی مشارکت زدایی از مردم چه در بازار سیاست و چه در بازار اقتصاد به فاجعه بارترین سطح تاریخ رسیده است.
عضو هیأت علمی‌دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه وقتی حس ملی تضعیف شود امنیت ملی و تمامیت ارضی به خطر می‌افتد، گفت: همه افراد و گروه‌هایی که دل در گرو تمامیت ارضی و آینده کشور دارند باید از دریچه حس ملی به مناسبات نگاه کنند. من با اطمینان عرض می‌کنم که در همه جای دنیا وقتی حس ملی تضعیف می‌شود، نابرابری‌های ناموجه و فساد از حدود متعارف بیشتر می‌شود و تقویت تولید جای خودش را به تقویت مافیا می‌دهد. اگر واقعا به گفت و گوهای ملی درباره مسائل حیاتی کشور دامن زده شود راه نجات کشور است؛ زور علم را باید بیشتر کنیم و این یک مسئولیت خطیر ملی است.
وی تأکید کرد: وقتی اختلال‌های معنی دار در فرآیندهای آگاهی بخش مردم را تحت عنوان صیانت دنبال می‌کنید یعنی دنبال این هستید که مناسبات غیر شفاف ادامه داشته باشد. شهید مطهری در گفتاری درباره جمهوری اسلامی‌می‌گوید مطالعات من حکایت از این دارد که در طول تاریخ اسلام هرگاه به اسم صیانت از مشروعیت دینی آزادی‌های مردم سلب شد، بزرگترین بازنده دین است. اختلال در دسترسی مردم به آگاهی، یعنی دامن زدن به مناسبات فاسد رانتی و ضد توسعه ای که تمامیت ارضی کشور را تهدید می‌کند. بنابر این باید آگاهی را بسط بدهیم. مؤمنی با اشاره به گزارش مهر 92 مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: اگر به دامان علم برگردیم راه نجات وجود دارد. سیاست‌های تورم زا اسم رمز غارت مردم و متزلزل کردن ارکان نظام ملی است. حکومتگران گرامی‌و به ویژه نمایندگان مجلس باید هوشیار باشند که مهمترین مشخصه لایحه بودجه 1401 این است که این سند نابرابری‌های اجتماعی را دامن می‌زند. کافی است به اصابت‌های مالیات ستانی در این سند نگاه کنید. گام نخست طراحی برنامه پیشگیری از فساد است. در چهارچوب این مناسبات تخصیص‌ها زمانی به هدف اصابت می‌کند که فساد در کمترین سطح باشد.
وی افزود: دولت حسن روحانی تن به برنامه نداد و شما دیدید که چه بر سر کشور آورد. به ویژه چیزی که ما خیلی مطالبه کنیم و با بی اعتنایی مواجه شد اینکه گفتیم بعد از برجام باید ذخایر ارزی کشور را به عنوان ذخایر استراتژیک اعلام کنید. ولی در طی سال‌های 96 تا امروز شخصا از سه رئیس بانک مرکزی دعوت به مناظره کرده ام راجع به اینکه چرا داده‌های تخصیص ارز از سال 96 را از سایت بانک مرکزی برداشته اند. آیا دوباره قرار است پول‌های آزاد شده صرف خاصه خرجی‌های فاسد شود یا عزیزان شرایط کشور را درک می‌کنند و تن به یک برنامه شفاف با مشارکت اهل نظر می‌دهند؟ اگر چنین شد اعتماد هم بازسازی خواهد شد.

*دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بیستمین کنگره این حزب تاکید کرد
10 شاخـص مهـم بـرای احیـا و تقـویت اعتمـاد عمومی‌
دبیر کل حزب مردم‌سالاری در پایان این مراسم به 10 نکته مهم جهت احیا و تقویت اعتماد عمومی که لازمه مشارکت حداکثری مردم است تاکید کرد.
متن کامل سخنرانی ایشان به شرح زیر می‌باشد؛
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله الذی هدانا لهذا و ماکنا لنهتدی لولا ان هدانا الله
یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر اعطنا  بمسالتنا ایاک جمیع خیرالدنیا و جمیع خیرالاخره و اصرف عنا بمسالتنا ایاک جمیع شرالدنیا و شرالاخره
 خدا را شاکر هستم که تضمین فرمود که عمری داشته باشیم تا بتوانیم بیستمین کنگره حزب مردم‌سالاری را هم برگزار نماییم.
در ابتدای صحبتم جا دارد تشکر کنم از همه کسانی که برای برپایی این کنگره زحمت کشیدند و در این جلسه حضوری و نشست مجازی شرکت کردند.
نمایندگان محترم ادوار مجلس، دبیران کل احزاب، اعضای محترم حزب در سراسر کشور، مسئولان محترم اجرایی، مدیران مسئول رسانه‌ها و مطبوعات و همچنین تشکر می‌کنم از سخنرانان خوب این کنگره، از جناب دکتر محسن رنانی که گفتند در هیچ کنگره حزبی شرکت نکرده بودند اما در این کنگره شرکت فرمودند و سخنان بسیار خوبی را هم مطرح کردند. از جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین مازنی تشکر می‌کنم که هم صحبت‌هایی ارزنده فرمودند و هم پیام سردار اصلاحات سیدمحمد خاتمی را خواندند. و از جناب سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور محترم دوره اصلاحات تشکر ویژه دارم. پیام ارزشمندی را صادر فرمودند که امیدواریم مدنظر همه ملت و اصلاح‌طلبان قرار گیرد.
در اینجا به دلیل ضیق وقت خیلی مختصر مواردی را که شعار این کنگره است بیان می‌کنم.
اعتماد عمومی که در قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره بقره به آن اشاره شده است، اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی‌الارض خلیفه خداوند مقام خلیفة اللهی را به انسان داده است خداوند سبحان در ادامه می‌فرماید و علم آدم الاسماء کلها وقتی خداوند انسان را در مقام خلافت خود مطرح می‌کند پس چگونه کسی که حکومت دستش هست می‌تواند به اکثريت آرای عمومی بی‌اعتنایی داشته باشد.
همه می‌دانیم وجود مقدس حضرت علی (ع) مخاطب پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) قرار گرفتند که آن حضرت فرمودند: فرزند ابی طالب تو ولایت بر مردم داری، به شرط اینکه مردم با رضایت، تو را برای ولایت بپذیرند.
 لذا بحث اعتماد عمومی در مسئله مشروعیت نظام بسیار مهم است، همانطور که امام راحل فرمودند: «میزان رای ملت است» البته ایشان صرفا یک سخن سیاسی نگفته‌اند بلکه یک فتوای شرعی را مطرح کردند که میزان رای ملت است و ملت هم یعنی اکثریت مردم، نمی‌توان گفت میزان رای ملت است با ۲۰ یا ۳۰ درصد، خیر، میزان رای اکثریت ملت است، حتی در فرمایشات مقام معظم رهبری هم در تاریخ 1/1/1389 آمده است که ما علاوه بر مشروعیت الهی مشروعیت مردمی نیز داریم، یعنی از لحاظ شرعی نیز باید گفت حکومت اقلیت در جامعه دینی مشروعیت ندارد.
ضمنا اگر بخواهیم حکومتی با نفوذ داشته باشیم باید به مردم تکیه کنیم و رضایت اکثریت مردم را داشته باشیم کما این که دولت با اعتماد عمومی می‌تواند کارآمدی خود را هم افزایش دهد.
در بحث توسعه نیز برای پیشرفت کشور، دانشمندان علم توسعه مطرح کرده‌اند که پیشرفت بدون مردم معنا پیدا نمی‌کند و اساسا پیشرفتی بدون مردم حاصل نمی‌شود، لذا این که گفتیم اعتماد عمومی لازمه مشارکت حداکثری است از لحاظ مبانی دینی و فقهی و سیاسی و علمی بحثی در آن نیست و هیچکس نمی‌تواند آن را انکار نماید.
من در اینجا 10 تا شاخص را برای احیا و تقویت اعتماد عمومی خدمت شما عرض می‌کنم
اولین شاخص نظام؛ پاسخگویی است؛ بدین معنی که نظامی که حاکم است باید پاسخگو باشد و ما معتقدیم این پاسخگویی به همه جا برمی‌گردد و در همه سطوح باید باشد، از جمله شورای محترم نگهبان، همانطور که بنده هنوز هم نفهمیدم چرا من را رد صلاحیت کردند. چون براساس همان نامه ابلاغی شورای نگهبان به وزارت کشور بنده جزو مواردی بودم که واجد شرایط بودم اما هیچ کس دلایل عدم احراز صلاحیت ما را نگفت و با آقای طحان نظیف و آقای ره پیک صحبت کردم گفتند شما در موعد قانونی اعتراض نکردید و در پاسخ گفتم بنده اولین نفر بودم که توئیت زدم و در روزنامه منتشر کردم که دلایل رد صلاحیتم را اعلام کنید که آقایان گفتند برای ما توئیت ملاک نیست؛ گفتم بالاخره می‌شود لطف کنید به من بگویید چرا احراز صلاحیت نشدم؟ تا ضعف‌هایم را بدانم و دیگر در این عرصه وارد نشوم که آقایان گفتند در دستور کار قرار می‌دهیم و به شما خواهیم گفت که تا این لحظه ظاهرا در دستور کار قرار ندادند به خصوص آنکه بنده مدعی هستم هیچ یک از افراد تائید شده از من بالاتر نبودند نه از لحاظ سوابق مبارزاتی و انقلابی و نه از لحاظ سوابق جانبازی و ایثارگری و خانواده شهید بودن و نه از لحاظ مراتب علمی و دانشگاهی و عضویت در هیات علمی و سواد حوزوی و نه از لحاظ سوابق تقنینی و مجلسی و نه از لحاظ سواد رسانه‌ای و مطبوعاتی و... من در اینجا به قول آقایان علما تحدی می‌کنم و حاضرم مناظره داشته باشیم حال بگذریم.
مورد دیگر در مورد محصوران است که کسی پاسخگو نیست؛ ۲۵ بهمن 1400، ۴۰۰۰ روز از حصر جناب آقای میرحسین موسوی و حاج آقای کروبی و سرکار خانم رهنورد گذشت، ما در روزنامه هم نوشتیم در این خصوص جوابی بدهید، این افراد که در هیچ نهاد قضایی محکوم نشدند و شورای عالی امنیت ملی می‌تواند هر لحظه در مصوبه خودش تجدیدنظر کند.
یا هنوز هم در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی هیچ جوابی داده نشده است و چیزی مشخص نشده و چه کسی باید محاکمه شود؛ یا هنوز درباره حوادث آبان ۹۸ پاسخی داده نشده است؛ بحث تعداد کشته‌شدگان هم مطرح نیست یا دلایل بروز حوادث دی ماه ۹۶ چه بود و در مورد آنان که کشته شدند؛ پاسخی داده نشده است یا همچنین بحث طرح صیانت که باید اسم آن را خیانت به ملت گذاشت، اگر قرار باشد پاسخگویی‌ها اینگونه باشد که برای طرح صیانت دیگر همین اندک پاسخگویی هم وجود نخواهد داشت، سرعت اینترنت را هم که خودتان می‌بینید؛ جناب آقای رئیسی می‌فرمایند که سرعت اینترنت باید زیاد شود، اما با دستور که حل نمی‌شود، باید عمل شود. بالاخره با این کارها مردم از اساس حکومت منزجر می‌شوند، یا درباره فایل صوتی که پخش شد من از آقای محسنی‌اژه‌ای یک خواهش کردم که ما نه تهمت می‌زنیم نه لجن‌پراکنی می‌کنیم، گفتم ما نتوانستیم در مجلس دهم املاک نجومی را به نتیجه برسانیم، شما به عنوان قاضی القضات یک بار هم که شده به این امور رسیدگی کنید، یا مثلا آقای رئیسی ۱ ماه پیش در تلویزیون اعلام کرد آمار کرونا در سطح کشور در دوره قبل از ما ۷۰۰ نفر بوده است و الان به بیست نفر رسیده است اما حال خودشان بیایند و پاسخگو باشند آمار کرونا در حال حاضر بالای ۲۰۰ نفر می‌باشد علت چیست؟
شاخص دوم این است که ما؛ مردم‌سالاری را جدی نمی‌گیریم؛ اگر واقعاً اراده اکثریت باید حاکم باشد این ترجیح اراده اکثریت مهم است، چرا انتخابات مجلس با ۶۰ درصد غیبت مردم انجام شد، حتی همان کسانی که الان در مجلس هستند حدود یک سوم آرا را آورده‌اند و نماینده ۱۵ درصد مردم هستند، خب این می‌شود مجلس حداقلی چرا نباید یکبار آسیب‌شناسی کنیم و علت را پیدا کنیم، یا همین انتخابات ریاست جمهوری سال جاری براساس آمار رسمی ۵۲ درصد شرکت نکردند و جالبه که نفر دوم آقای آرای باطله شد، یعنی انتخابات ما رقابتی نبود. اگر اراده اکثریت باشد؛ باید فکر دیگری کرد. وضعیت شوراها هم که بسیار وخیم‌تر بود یعنی اعضای شورای تهران فقط نماینده 5 درصد هستند.
شاخص سوم درباره شفافیت است؛ در این مجلس که بیست ماه از آن گذشته هیچ گاه شفافیت‌سازی انجام نشده است، البته بحث شفافیت فقط مختص مجلس نیست بلکه شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خود دولت، مجلس خبرگان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و امثال اینها هم باید شفافیت داشته باشند. عزیزان بدانند که بنده در مجلس دهم پرچم‌دار طرح شفافیت بوده‌ام و به شدت به آن اعتقاد دارم.
شاخص چهارم فسادستیزی است که برای افزایش اعتماد عمومی باید انجام شود که متاسفانه در کشور این را نیز نمی‌بینیم، این موضوع هم فقط مربوط به این دولت نیست.
فساد در دستگاه‌های دولتی سیستماتیک شده است، البته مفهوم سیستماتیک بودن این نیست که از بالا تا پایین همه فاسدن بلکه مفهوم این است به طور مثال اگر در ادارات پارتی نداشته باشید و یا رشوه ندهید و یا حتی شما رانت نداشته باشید کار شما پیش نمی‌رود یا موضوع فرارهای مالیاتی، یا معافیت‌های مالیاتی که عده‌ای شامل آن می‌شوند و یا موضوع حل تعارض منافع و یا دولت الکترونیک اینها همه در بحث فسادستیزی مهم است.
 شاخص پنجم عدالت محوری است؛ فاصله طبقاتی زیادی ایجاد شده و روز به روز هم که بیشتر می‌شود، پس در این بین عدالت اقتصادی چطور معنا پیدا می‌کند، عدالت اجتماعی و عدالت قضایی چطور معنا پیدا می‌کند، مثلا همین موضوع آزادسازی حریم و سواحل دریاها که در حال حاضر درحال انجام شدن است؛ عمل بسیار خوبی است اما جناب آقای رئیسی و جناب آقای محسنی‌اژه‌ای شما در گذشته نیز در دستگاه قضا حضور داشته‌اید، چرا آن زمان جلوی این موضوع را نگرفته‌اید و الان که کلی سرمایه بیت‌المال استفاده شده است به این فکر افتاده‌اید، بنابراین می‌توانستید قبلا جلوی این موضوع را بگیرید، و یا درباره عدالت سیاسی که گفته می‌شود انتصابات فامیلی نداریم، در صورتیکه من آمار دارم ۲۰۰ نفر از انتصابات فامیلی در شش ماه اخیر در سطح وزارتخانه‌ها انجام شده است که این تنها مختص آقازاده‌ها یا دامادها نیست بلکه بحث باجناق‌ها و پسرخاله‌ها را هم شامل می‌شود.
شاخص ششم حاکمیت قانون می‌باشد؛ اگر ما بخواهیم اعتماد عمومی احیا شود باید به آن توجه نماییم، من همین جا یک سوال مطرح می‌کنم؛ مگر دیوان عدالت اداری نگفته است آن رای که سازمان امور اداری استخدامی درباره شهردار تهران داده است؛ باطل است، آیا شهردار تهران استعفا می‌دهد؟؟!! زیرا باید یکی از آن تخصص‌ها که در آیین نامه بوده است را می‌داشته تا بتواند شهردار شود.
شاخص هفتم درباره معیشت مردم است‌؛ گرانی‌های سرسام‌آور، بحث دارو و... و در بحث بودجه چه ‌کاری را می‌خواهند به نفع معیشت مردم انجام دهند؟ موضوع حذف ارز ترجیحی چه می‌شود؟ و یا درباره بورس که رئیس‌جمهور در مناظره‌ها اعلام نمود چند روزه آن را حل می‌نماییم در صورتی که هشت ماه از آن گذشته و هیچ اتفاقی نیفتاده است. میزان دریافتی‌ها، دستمزدها، حقوق کارگران و امثال اینها بیشترین لطمه را به اعتماد عمومی می‌زند.
شاخص هشتم شیوه تعامل مثبت با جهان که می‌تواند اعتماد عمومی را بدست بیاورد؛ اگر امشب اعلام کنند که توافق انجام شده است ما همه خوشحال می‌شویم، هرچند که با تیم مذاکره‌کننده فعلی موافق نباشیم، قطعا منافع ملی برای ما اهمیت بیشتری دارد و ما به خاطر یک دستمال که نباید قیصریه را به آتش بکشیم، ما لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و توافق پایدار را باید تضمین داشته باشیم، این همه به دکتر ظریف حمله کردند، در صورتی که من به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم کاملا خبر دارم که ایشان جز نظر مقام معظم رهبری هیچ کار دیگری را انجام نمی‌دادند، مقام رهبری در دیدار مردم قم اجازه دادند که ما تعامل مثبت داشته باشیم و با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشیم، نمی‌شود که چینی‌ها و روس‌ها بیایند حرف ما را به گوش آنها برسانند بلکه می‌بایست ما مذاکره مستقیم داشته باشیم و پول‌های بلوکه شده را در توافقی با آنان به کشور برگردانیم و اگر آنها نیز می‌گویند باید زندانیانمان آزاد شوند، در یک زمان مشخص این کار صورت گیرد.
خلاصه بحث من در این خصوص است که رابطه سیاسی ایران و آمریکا باید به غیر از مذاکره درباره موضوع افغانستان؛ عراق و... به شکلی در یک بازه زمانی مشخص حل شود، کمااینکه درباره ۱۵ کشور همسایه بسیار بحث وجود دارد.
به خصوص درباره عربستان که اخیرا شنیدم حتی ترامپ از برجام بعد از اینکه عده‌ای سفارت عربستان را در تهران اشغال کردند خارج شد و این نشانه‌ای بود که سعودی‌ها به آنها دادند، چرا ما سفارت عربستان را اشغال کردیم و چه کسی دستور آن را داده بود! حال امید است بعد از آنکه ما پنج باری است که با عربستان مذاکره نمودیم این رابطه برقرار شود. درباره طالبان نیز باید بگویم ما باید آخرین کشوری باشیم که آنها را به رسمیت بشناسیم.
 شاخص نهم بحث توسعه و پیشرفت در همه زمینه‌ها مطرح است و باید عقب ماندگی‌های خودمان را که در بخش‌های مختلف وجود دارد برطرف سازیم.
و نکته آخر در مورد تحول‌خواهی و تغییرپذیری است؛ ما اگر بخواهیم فقط حرکت ایستایی داشته باشیم و هیچ تحول و تغییری نداشته باشیم، در بحث سیاست‌ خارجی این منافع ملی ماست که مهم است، هرجا منافع ملی اقتضا کند باید همان را انجام دهیم، ما قرار بود در ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشیم و جزو ۱۰ کشور بزرگ و مطرح دنیا از لحاظ قدرت اقتصادی و سیاسی باشیم، آیا این اتفاق صورت گرفته است؟ خیر؛ و بعید است که در این دو سه سال آینده هم‌ چنین اتفاقی رقم بخورد، باید فکری کرد که چه کاری را باید انجام داد. این 10 شاخص همه می‌تواند اعتماد عمومی را برگرداند البته به شرط آنکه بخواهیم صادقانه مشارکت حداکثری مردم را داشته باشیم و باید همه اینها را رعایت کنیم.
در پایان این نکته را باید عرض کنم که جبهه اصلاحات می‌تواند بیاید چهار حزب شود زیرا سلایق مختلفی در احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد. گفته می‌شود بعضی‌ها قدرت محورند، بعضی‌ها جامعه محورند و بعضی‌ها هم قانون و یا اصول و البته بعضی‌ها هم باری به هرجهتند بنابراین حزب مردم‌سالاری این آمادگی را دارد که همکاری لازم را داشته باشد. اگر نظام حزبی بخواهد حاکم شود این موضوع راهکار خوبی است که 31 حزب جبهه اصلاحات در 3 یا 4 حزب خلاصه شود و حزب مردم‌سالاری آمادگی خودش را هم اعلام می‌کند البته راه‌حل نهایی برای اینکه شعار کنگره بیستم تحقق یابد همان چیزی است که قبلا نیز اعلام نموده‌ایم، یعنی بازنگری قانون اساسی و تحقق طرح جمهوریت سوم است.
 
*رونمایی از کتاب «عیار اصلاح طلبی در خانه ملت»
در جریان بیستمین کنگره حزب مردم سالاری، از کتاب «عیار اصلاح طلبی در خانه ملت» که شامل عملکرد مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در طول دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی‌در دوره دهم است رونمایی شد.
این کتاب که در 517 صفحه منتشر شده از چهار فصل تشکیل شده که شامل ملاقات‌های مردمی، نطق‌ها، نظارت، و دیدارها و ملاقات‌ها است.  این کتاب گزارش مختصری است از اقدامات، نطق‌های میان دستور، تذکرات و سوالات شفاهی از وزرا و پرسشهای مکتوب، ارائه طرح‌های متعدد قانونی و اظهارنظر برای تصویب آنها و همچنین موافقتها و مخالفتها با لوایح دولت و ارائه طرح‌های تحقیق و تفحص و استیضاح وزرا، برپایی جلسات مردمی‌در مناطق 22 گانه تهران و شهرستان ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس، فعالیتهای مربوط به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، ملاقات با مقامات داخلی و شخصیتهای خارجی، فعال سازی و هدایت فراکسیون‌های مختلف تخصصی و فراکسیون امید، گروههای دوستی پارلمانی، شورای اجرایی مجلس ایران در بین المجالس، شورای ساماندهی امور پایتخت، دبیرخانه حمایت از فلسطین، حضور در شوراهای اداری فرمانداری شهرستانها و استانداری تهران، حضور و سخنرانی در مراسم نماز جمعه و یادواره شهدا و، دانشگاههای شهرهای مختلف و دهها عناوین دیگر که توسط حزب مردم سالاری و نشر پازینه منتشر شده است.
 
*انتخابات بازرسان حزب مردم سالاری برگزار شد
 
انتخابات بازرسان حزب مردم سالاری در کنگره بیستم حزب مردم سالاری با حضور نماینده وزارت کشور برگزار شد.
بنابر این گزارش از آرای ماخوذه به ترتیب چهار نفر به عنوان بازرس اصلی و دو نفر به عنوان علی البدل انتخاب شدند.
اسامی‌بازرسان اصلی و علی البدل حزب مردم سالاری به شرح ذیل است:
بازرسان اصلی
1_ امیر پژمان رفیعی شاد
2- سید محمد میر حسینی
3- حسین قبادیان
4- محمد شریف‌زاده
بازرسان علی البدل
1 -سید مجید حسینی
2- سینا صمدی
گفتنی است دوره این اعضا طبق اساسنامه حزب، یکساله است.
 
کد مطلب: 161439
برچسب ها: حزب مردم سالاری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *