۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۳

احمدی​نژاد و اصلاح قانون انتخابات

نماینده مجلس هشتم گفت: احمدی​نژاد به خوبی می​داند که اگر قانون انتخابات بی​نقص بود، این همه اختلاف در سطوح مختلف وجود نداشت.
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به اقدام مجلس در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظر من موضوع اصلاح قانون انتخابات در ایران یک امر ضروری است. به عبارت دیگر قانون انتخابات ایران نیازمند اصلاح است و این اصلاح نیز باید به صورت جامع صورت بگیرد. یعنی ما نیازمند قانون جامع انتخابات هستیم. اما شانی که باید این قانون را اصلاح کند تنها شان مجمع تشخیص مصلحت نظام است نه دیگر نهادهایی که هر کدام طرفی از طرفین سیاسی در کشور هستند.
وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصحلت نظام تنها نهادی است که در مقام داوری است. یعنی در جایی که بین قوا و حتی شورای نگهبان و مجلس اختلافی به وجود می آید، این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در مقام داوری اختلافات را رفع می کند. اصولا به لحاظ شکلی و مصداقی نیز کسانی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند، کسانی اند که طرف انتخاباتی نیز به حساب نمی آیند و حداقل روح حاکم بر مجمع تشخیص مصلحت نظام این گونه است. موضوع اصلاح انتخابات نیز امری است که در نهایت باید در مجمع تشخص مصلحت حل شود.
این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر چند اصلاح قانون انتخابات تا امروز انجام نشده ولی در نهایت ناگزیریم که این موضوع انجام شود. بررسی پیچ و خم های اصلاح این قانون تنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام به نتیجه خواهد رسید.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد در مجمع تشخیص مصلحت نظام اراده ای برای اصلاح قانون انتخابات وجود ندارد، گفت: مجمع تشخص مصلحت نظام جایگاه مشورتی دارد، لذا در چنین مواردی نقش منفعلی را بازی می کند. به عبارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقام قانونگذاری نیست. ولی در شرایطی که قانون نیازمند «حکم» باشد، آن موقع نقش آفرین خواهد شد. لذا به طور طبیعی قانون انتخابات ریاست جمهوری نیز باید روندش را از دل طرح یا لایحه شروع کند. یعنی از مجلس یا دولت آغاز و زمانی که به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید کار نهایی می شود.
فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: البته در شرایطی مثل اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی، مقام معظم رهبری باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد وارد یک امری شود و آن را به عنوان زیر ساخت قانونی یا اصلاح قانونی در نظر بگیرد. در زمینه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چنین تکلیفی به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده نشده است. البته این به معنای آن نیست که الان کشور با چالشی به عنوان نقایص قانون انتخابات روبرو نیست.
وی با اشاره به برخی مخالفت ها با اقدام مجلس در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: برخی از نخبگان امروز مملکت از جمله خود آقای احمدی نژاد بر این اعتقادند که قانون موجود نقص ندارد و معتقدند نباید قانون اصلاح شود. معتقدم خود ایشان نیز به خوبی می دانند که اگر قانون انتخابات نقص نداشت این همه اختلاف در سطوح مختلف وجود نداشت. اختلاف دیگر بر سر انتخابات بین چپ و راست نیست، چرا که الان در میان اصولگرایان نیز بر سر قانون جامع انتخابات اختلاف نظر وجود دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در تصویب قانون جامع انتخابات کوتاهی شده است، تصریح کرد: زمان آقای پورمحمدی در وزارت کشور ۷۳ صفحه پیش نویس قانون جامع انتخابات تهیه و کلی از وقت و انرژی مملکت صرف این کار کارشناسی شد. ولی با رفتن آقای پورمحمدی عملا این لایحه در دستور کار مجلس قرار نگرفت.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس هشتم، ادامه داد: آقای احمدی نژاد به عنوان کسی که آخرین انتخابات ریاست جمهوری را گذرانده است؛ کسی است که آن طرف رودخانه ایستاده است. کسی است که از پل لغزان موجود رد شده و احساس می کند نیازی به اصلاح قانون نیست. اما این بگو و مگو ها و بعضا ابهام سازی ها و شائبه سازی ها نشان می دهد که ضعف ها و نقص های جدی در بحث انتخابات در ایران وجود دارد و این ضعف ها باید رد شود.
فلاحت پیشه افزود: به عقیده من در شان نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که بعد از ۳۵ سال نخبگان اصلی اش بر سر مسایل تاسیسی با هم اختلاف نظر داشته باشند. مسایلی از جمله در راس امور بودن یا نبودن مجلس یا بحث اصلاح قانون انتخابات. لذا معتقدم این کار باید به صورت جدی صورت بگیرد؛ هر چند هیچ کسی چه در مجلس و چه در دولت نمی تواند ادعا کند که ما نفعی در این موضوع نداریم. معتقدم خیلی از نخبگان مملکت زمانی که بحث قدرت پیش می آید، شبیه به هم می شوند. حتی اگر ظاهر کلام آنان با هم متفاوت باشند. ولی این ها به معنای آن نیست که نیازمند قانون جامع انتخابات نباشیم.
وی در پاسخ به این سوال که «حال که در مجلس این اراده بود که قانون انتخابات اصلاح شود، به نظر شما بهتر نیست به سرانجام برسد؟»، گفت: روند طبیعی اصلاح قانون انتخابات باید به همین صورت باشد. یعنی مجلس که الان در زمینه قانون انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا کرده بر مصوبات خود اصرار داشته باشد. شورای نگهبان نیز آن را رد خواهد کرد و در نهایت این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که در این باره نتیجه گیری می کند؛ حتی اگر به انتخابات ریاست جمهوری این دوره نرسد.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به نیاز کشور به قانون انتخابات افزود: به عنوان کسی که در انتخابات حضور داشتم، معتقدم به هیچ وجه دولت و وزارت کشور نمی تواند ادعای بی طرفی در انتخابات را داشته باشد. به طور مشخص وقتی در حوزه های خرد ورود پیدا می کنید نقش مدیران اجرایی را شاهد هستید. این ها مواردی است که نمی توان نادیده گرفت. البته به هیچ وجه کسی به دنبال آن نیست که شائبه کلی به انتخابات وارد کند. ولی با این همه کسانی که ادعای عدم دخالت در انتخابات را دارند، یا به صورت آرمانی فکر می کنند یا یکسری واقعیات را انکار می کنند. در انتخابات مجلس دوره نهم شاهد بودیم برخی محافل وابسته به دولت حتی هزینه کردند. بنابراین قانون انتخابات حتما نیازمند اصلاحات اساسی است.
فلاحت پیشه با اشاره به تجربه برگزاری انتخابات در کشورهای پیشرفته گفت: در کشورهایی که تجربه دموکراسی جا افتاده تری دارند، به تدریج انتخابات به سمت کمیسیون انتخابات میل کرده است. یعنی کمیسیونی که نفع و میلی در انتخابات ندارد، مجری انتخابات است. طبیعی است که ما نیز در کشورمان به این سمت برویم و کسانی که مسئول برگزاری انتخابات هستند، نقش داورانی را بازی کنند که نه تنها در انتخابات نفعی ندارد بلکه بعد از آن در شرایط و چیدمان و ترکیب سیاسی یا مدیریتی نیز نقشی ندارد.
کد مطلب: 16154
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *