۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۰۷
فرشاد مومنی:

اولین قربانی سلب آزادی ارزش‌هاست

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در هر دوره‌ای که در میان مردم احساس تعلق به جامعه و مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه و فضای مشارکت در سرنوشت خود فراهم بوده است، با وجود همه دشواری‌ها، کارنامه‌های حیرت‌انگیزی رغم خورده است.
فرشاد مومنی در مراسم بزرگداشت ۱۶ آذر که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار شد، با بیان اینکه "باید حواسمان به هدف برگزاری چنین نشست‌هایی باشد"، اظهار کرد: هدف این است که جامعه آزاد، آباد و عادلانه داشته باشیم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه "دانشگاه باید پاسخگو باشد و از طریق ارزیابی‌های عالمانه خود کاستی‌ها و نقاط ضعف را شناسایی کند و ساز و کار برون‌رفت از این دشواری‌ها را مطرح کند"، افزود: در کوشش‌های بزرگ ایران در قرن بیستم با دستاوردهای حیرت‌انگیز مقطعی روبه‌رو بوده‌ایم و پرسش این است که چرا این دستاوردها پایدار نبودند و با وجود اینکه در گام‌های آغازین جوشش‌های بزرگ مردمی، کارنامه‌های خارق‌العاده رقم زده است، چرا نمی‌توانیم آن را تداوم بخشیم؟
مومنی در ادامه به دستاوردهای مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: از رکوردهای عملکرد اقتصادی ایران این است که با وجود شرایط جنگی، تحریم‌ها و تروریسم داخلی مجاهدین در دوران ملی شدن نفت، رکوردی ثبت شد که تا به حال تکرار نشده است و آن، طراز تجاری غیرنفتی مثبت بود.
وی با اشاره به همه مولفه‌های ارزیابی اقتصادی گفت: از پیروزی انقلاب تا به امروز، نرخ تورم تجربه شده و بالاترین نرخ رشد سرمایه‌گذاری تولیدی، در دوره جنگ بوده است و کلید این ماجرا این است که در هر دوره‌ای که در میان مردم احساس تعلق به جامعه و مسئولیت نسبت به سرنوشت جامعه و فضای مشارکت در سرنوشت خود فراهم شده است، با وجود همه دشواری‌ها، کارنامه‌های حیرت‌انگیزی رقم خورده است، پس اگر کسی عزت ایران و اسلام را در این مملکت می‌خواهد باید این فضا را فراهم کند.
این عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه "سلب آزادی، با توجیه دفاع از ارزش‌ها انجام می‌شود اما وقتی آزادی سلب شود، اولین قربانی ماجرا، ارزش‌هاست"، خاطرنشان کرد: تاکید همیشگی ما این است که قانون از بی‌قانونی، و برنامه داشتن از هرج و مرج بهتر است.
وی ادامه داد: امیدواریم در فرآیند تصمیم‌گیری، علم، فصل‌الخطاب شود و همانطور که در سال‌های پایانی جنگ با وجود شرایط سخت اقتصادی شاهد موفقیت‌هایی بودیم، بتوانیم در شرایط فعلی نیز با جلب همدلی بیشتر مردم، جامعه را به شکل کم هزینه و پر دستاورد اداره کنیم، پس اگر شرایط فراهم شود، همین الان با همه تنگناها و محدودیت‌ها، شرایط و امکانات می‌تواند به مراتب بهتر از سال‌های پایانی جنگ و سال‌های دولت اصلاحات باشد، پس جای امیدواری وجود دارد.
مومنی در پایان با اشاره به مسئولیت دانشگاه و دانشگاهیان تاکید کرد: مسئولیت خطیر دانشگاه این است که تلاش کند علم تبدیل به نیروی اجتماعی موثر شود.
کد مطلب: 16210
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *