۰
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان:

ارتباطی بین پرونده نوری و جلالی وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هیچ ارتباطی بین پرونده آقای نوری و جلالی وجود ندارد و اگر ارتباطی است طرف سوئدی دوست دارد ، برقرار کند.
ارتباطی بین پرونده نوری و جلالی وجود ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هیچ ارتباطی بین پرونده آقای نوری و جلالی وجود ندارد و اگر ارتباطی است طرف سوئدی دوست دارد ، برقرار کند.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در مورد سفر روز گذشته بشار اسد به تهران و نتایج این سفر گفت:‌ سفر آقای بشار اسد به تهران چند وقتی بود که در حال تنظیم بود. ایشان برای انجام این سفر اعلام آمادگی کرده بودند و شرایط باید مهیا می‌شد که این سفر انجام شود. ایشان روز گذشته در رأس هیئت بلندپایه‌ای وارد تهران شدند. دو ملاقات با آقای رئیس جمهور داشتند و با مقام معظم رهبری نیز دیدار کردند.
خطیب‌زاده افزود: در جریان این سفر آقای فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه نیز آقای بشار اسد را همراهی می‌کردند و در همین راستا روز گذشته دیداری کاری بین آقای امیرعبداللهیان و همتای سوری‌شان انجام شد. همچنین ملاقات سه‌جانبه‌ای بین وزرای خارجه ایران و سوریه و آقای رستم قاسمی وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور برگزار شد و درباره جزئیات پروژه‌ها، برنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور که باید پیگیری شود در این جلسه سه جانبه گفت‌وگوهای خوب و مفصلی انجام شد.
خطیب‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در حال حاضر سوریه از فضایی که تروریست‌ها بر آن کشور حاکم کرده بودند خارج شده و در مسیر بازسازی قرار گرفته است،‌ افزود: حضور آقای بشار اسد در تهران و انجام این سفر پیام مهمی داشت و اینکه سوریه بعد از سفرهای منطقه‌ای وارد فاز جدیدی شده است. در همین چارچوب می‌بینیم که برخی از سفارتخانه‌های خارجی در دمشق نیز کار خود را آغاز کرده‌اند و شاهد دوران عادی‌سازی شرایط در این کشور هستیم.
وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از نزدیک‌ترین کشورهایی که به سوریه کمک کرد که توطئه افراطی‌گری و تروریسم در این کشور شکست بخورد، طبیعی است که یکی از مقاصد رایزنی‌ها باشد، افزود: در این سفر در مورد گسترش روابط دو کشور به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و انجام پروژه‌ها رایزنی‌ و گفت‌وگو شد و گفت‌وگوهای خوبی در این سفر در این حوزه انجام شد.
خطیب‌زاده افزود: امیدوارم این سفر بنیان جدیدی را برای ارتقای روابط راهبردی دو کشور در ابعاد مختلف از جمله حوزه‌های اقتصادی و تجاری ایجاد کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.
خطیب‌زاده با بیان اینکه لازم بود با توجه به پیشنهاد آقای بورل و استقبال آقای امیرعبداللهیان دیداری حضوری انجام شود، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده درباره بدعهدی‌های آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم گفت: سفر آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده ایران و گروه ۱+۴ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.
خطیب‌زاده تأکید کرد: ‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین اخبار و اطلاعات در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان و برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه احتمالا در آینده نزدیک وزیران امور خارجه ایران و عربستان با یکدیگر دیدار می‌کنند، تصریح کرد:‌ تحول جدیدی در این حوزه نداریم. اگر تحول جدیدی رخ دهد آن را اعلام می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر امیرقطر به تهران گفت:‌ این سفر به زودی انجام می‌شود و در جریان این سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند. این سفر در پاسخ به سفر چندی پیش آقای رئیسی رئیس جمهور به دوحه انجام می‌شود. قرار است در آینده و بعد از این سفر آقای رئیسی به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه سفر کنند.
وی با بیان این که در دادگاه سوئد، حقوق اولیه "نوری" رعایت نشده است، تاکید کرد: دادگاه مورد اشاره صلاحیت نداشته است.
وی همچنین گفت : هیچ ارتباطی بین پرونده آقای نوری و جلالی وجود ندارد و اگر ارتباطی است طرف سوئدی دوست دارد ، برقرار کند.
کد مطلب: 163379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *