۰
شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۸

سفر پرحاشیه‌ وزنه‌برداری به یونان

در حالی که فدراسیون وزنه‌برداری تنها دو ورزشکار را به مسابقات جوانان جهان اعزام کرده بود اما ۵ همراه عازم یونان شدند و در نهایت هم تنها دختر ورزشکار اعزامی به ایران برنگشت.
سفر پرحاشیه‌ وزنه‌برداری به یونان
در حالی که فدراسیون وزنه‌برداری تنها دو ورزشکار را به مسابقات جوانان جهان اعزام کرده بود اما ۵ همراه عازم یونان شدند و در نهایت هم تنها دختر ورزشکار اعزامی به ایران برنگشت.
به گزارش ایسنا، تیم ملی وزنه‌برداری ایران ابتدا قرار نبود در مسابقات قهرمانی جوانان جهان یونان شرکت کند و زمانی که این انتقاد به رییس فدراسیون وارد شد که چرا خودش به یونان می‌رود اما وزنه برداران اعزام نمی‌شوند، در نهایت تصمیم گرفت که تنها یک ورزشکار پسر و یک ورزشکار دختر (علیرضا یوسفی و یکتا جمالی) را به مسابقات اعزام کند. حاصل این اعزام هم کسب سه مدال طلا و یک نقره و البته پناهنده شدن دختر وزنه بردار ایران بود.
این اتفاق در حالی رخ داد که  همراه این دو وزنه بردار پنج نفر دیگر اعزام شده بودند. سعید علی حسینی که سرمربی تیم ملی جوانان بود و وظیفه کوچ کردن یوسفی را داشت اما یکتا جمالی دو همراه داشت که اکبر خورشیدی مشاور فنی تیم ملی زنان  و  همسر رییس هیات وزنه برداری کردستان همراه جمالی به یونان رفتند. نماینده حراست و علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری دیگر نفراتی بودند که در این اعزام حضور داشتند.
یکتا جمالی با وجود حضور رییس فدراسیون، حراست و مشاوره فنی و یک مربی خانم و هزینه زیادی که برای اعزام این نفرات به یونان شده بود، توانست به راحتی هتل را ترک کند و راهی آلمان شود. اکنون این انتقاد به فدراسیون وارد است با چه رویکردی این تعداد نفرات اعزام شده‌اند و نفرات پرتعدادی که در نهایت نتوانستند تیم دونفره ورزشکاران را هم مدیریت کنند. البته علی مرادی که کمتر سفر خارجی را از دست می‌دهد، کمتر اتفاق می‌افتد در اعزام‌ها دائم در کنار تیم باشد و طبیعی است از ماجرا نیز بی‌اطلاع باشد.
هر چند که این دفعه اولی نیست که وزنه برداری این چنین برای یک اعزام با ورزشکار کم، لشکرکشی می‌کند. برای مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در عربستان هم ۱۴ نفر را به عنوان همراه راهی مسابقات کرد و پس از آن تیم بزرگسالان برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان ازبکستان با مشکل شدید مالی مواجه شد.
این فدراسیون در ابتدا که وزنه برداری زنان را راه اندازی کرد، آن را برگ برنده‌ای برای خود دانست هر چند که هیچ موقع این را مطرح نکرد. فعال شدن وزنه‌برداری زنان ایران یک اجبار از سوی فدراسیون جهانی بود. به مرور زمان هم از گوشه و کنار خبرها به گوش می رسید که مشکلات در بخش بانوان زیادی است و هر زمان که وزنه برداران در نظر داشتند اعتراضی کنند تهدید به کنار گذاشته شدن می شدند. حتی نواب رییس بانوان هم در این فدراسیون ماندگار نشدند و از زمانی راه‌اندازی وزنه برداری زنان تاکنون سه نایب رییس رفته اند و آخرین نایب رییس هم از جودو آمده است.
نزدیک به یک سال هم که اصلا فدراسیون نایب رییس بانوان نداشت. در هر اعزام هم یک مربی همراه تیم می‌رفت که اصلا مشخص نیست واقعا این افرادی که به عنوان مربی زن اعزامی شوند از لحاظ فنی صلاحیت کوچ کردن وزنه بردار را دارند و براساس رزومه‌ای اعزام می‌شوند یا رابطه‌ها در اعزام‌ها حرف اول را می‌زند. یک بار خزانه دار فدراسیون همراه بانوان اعزام می‌شود و یکبار دیگر همسر یک رییس هیات!
فدراسیون وزنه برداری با راه اندازی بخش زنان، نظارت و رسیدگی جدی بر روی این بخش نداشته و حاصل آن هم این شده که یک وزنه بردار آینده دار، تیم ملی را ترک کرد و یک دختر وزنه‌بردار دیگر هم که با فدراسیون به مشکل برخورده، تصمیم به مهاجرت بگیرد.
 به نظر می‌رسد نهاد های نظارتی باید خیلی جدی به مشکلات موجود در فدراسیون وزنه برداری ورود کنند تا این فدراسیون بیشتر از این درگیر حواشی این چنینی نشود.
کد مطلب: 163527
برچسب ها: وزنه برداری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *