۰
يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰

معرفی تریلر هوشمند با هدف ایمن سازی،حمل با کیفیت

شرکت دنیای ماموت حضور پررنگی را در نمایشگاه خودرو تهران 1401 واقع در مجموعه شهر آفتاب داشت. شرکت دنیای ماموت که بزرگترین کاربری ساز بازار ایران محسوب می شود، یک تریلر هوشمند را برای اولین بار در بازار ایران معرفی کرد که به وسیله آن جا به جایی و حمل بار به صورت ایمن تر، هوشمندانه تر و با نظارتی دقیق تر انجام می شود
معرفی تریلر هوشمند با هدف ایمن سازی،حمل با کیفیت



شرکت دنیای ماموت حضور پررنگی را در نمایشگاه خودرو تهران 1401 واقع در مجموعه شهر آفتاب داشت. شرکت دنیای ماموت که بزرگترین کاربری ساز بازار ایران محسوب می شود، یک تریلر هوشمند را برای اولین بار در بازار ایران معرفی کرد که به وسیله آن جا به جایی و حمل بار به صورت ایمن تر، هوشمندانه تر و با نظارتی دقیق تر انجام می شود.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد مومنی مدیرعامل شرکت دنیای ماموت اشاره کرد دنیای ماموت یک خودروساز نیست. ولی در نمایشگاه خودرویی حضور پیدا کرده که سایر شرکت ها با یک یا چند خودرو حضور پیدا کرده اند. دلیل حضور یک شرکت کاربری ساز مانند دنیای ماموت در نمایشگاه خودرو این بوده که تقریبا تمام خودروهای تجاری اعم از کامیونت تا کامیون کشنده با کاربری سازی به بازار عرضه می شوند. شاید کاربری سازان متعددی در بازار ایران حضور داشته باشند، ولی شرکت دنیای ماموت سهمی 90 درصدی از بازار کاربری سازان ایران دارد که بازیکن اصلی این حوزه محسوب می شود.
مومنی اشاره کرد که هم خودروهای تجاری صفر کیلومتر تولید شده در داخل و هم خودروهای تجاری دست دومی که به بازار کشور وارد می شوند، نیاز به کاربری سازی دارند و این موضوع نشان دهنده اهمیت فعالیت شرکت های کاربری سازی مانند دنیای ماموت است. وی ضمن اشاره به قدمت 30 ساله دنیای ماموت در این حوزه بیان کرد که این شرکت کاربری سازی های متنوعی برای مشاغل و نیازهای متنوع، تریلرهای خاص برای حمل خودرو و گاز مایع و … را تا امروز تولید کرده است.

نوآوری های دنیای ماموت در زمینه کاربری سازی و ساخت تریلر
مومنی مدیرعامل دنیای ماموت اظهار کرد که رویکرد این شرکت طی 30 سال فعالیت همواره رویکردی مدرن و ایمن بوده و برای سالها پیش برای اولین بار محور بالنی برای تریلر را به بازار ایران عرضه کرد. همچنین چند سال قبل سیستم توزیع نیروی ترمز تریلر یا EBS را به بازار ایران عرضه کرد. اهمیت این سیستم توزیع هوشمند نیروی ترمز در تریلر این بوده که دیگر مشکل قیچی شدن تریلر در هنگام ترمزگیری و لغزنده بودن مسیر به طور کامل برطرف شده می شود. سالهای سال به دلیل قیچی شدن تریلر کامیون کشنده ها، سوانح تلخی در جاده های کشور رخ می داد و تجهیز تریلرها به این سیستم ترمز موجب ایمن تر شدن حمل و نقل جاده ای شده است.
مومنی اظهار کرد که دنیای ماموت هرچند سال یکبار یک نوآوری برای راحتی و ایمنی بیشتر راننده ها انجام می دهد. رانندگی خودروهای سنگین جزو مشاغل سخت بوده و امروزه این صنف نیز در حال عبور از دنیای سنتی به عصر دیجیتالیست. عبور از این مرحله دو اثر مهم دارد که یکی ایمنی و رفاه بیشتر راننده و دیگری امکان استفاده از تکنسین برای کنترل هوشمند و آنلاین ناوگان حمل بار شرکت هاست.
شرکت شتاب تک به عنوان بازوی اصلی ماموت در سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی ها و نوآوری ها، یک رویداد استارتاپی را در سال 1398 برگزار کرد که دز بین 80 شرکت کننده، ایده شرکت مشاوران سیستم به عنوان ایده برتر انتخاب شد که نتیجه آن تاسیس شرکت شتاب سیستم با همکاری شتاب تک بوده است. اولین اقدام و گام مهم این شرکت، هوشمندسازی تریلرها و تولید تریلر هوشمند بوده که همین تریلر هوشمند دنیای ماموت نیز ایده همین شرکت بوده که به لطف دنیای ماموت اجرایی شده است. در ادامه هم قرار است همین هوشمند سازی ها برای کشنده ها، کامیون ها و پیکاپ ها نیز اجرا شود که فعلا در مرحله تحقیق و توسعه است.

در همین راستا دنیای ماموت یک تریلر هوشمند با هدف ایمن سازی، حمل با کیفیت تر و بهتر بار و امکان کنترل تریلر از راه دور را برای اولین بار در ایران طی نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی کرد. تریلر هوشمند دنیای ماموت امکان مسیریابی و هواشناسی، کنترل ارتفاع تریلی به همراه امکان ذخیره سازی، امکان موقعیت یابی آنلاین، مانیتورینگ دما و رطوبت یخچالی به همراه امکان آلارم دهی، نمایش دما و میزان فشار باد تایرها، تعیین سرویس های دوره ای به همراه آلارم دهی، نمایش میزان وزن بار تریلر و نحوه توزیع وزن بار روی اکسل ها و کنترل محور اول را دارد. تمامی این قابلیت ها برای اولین بار است که روی یک تریلر در بازار ایران لحاظ می شود و همه این امکانات به وسیله یک وب اپلیکیشن از روی یک تلفن همراه هوشمند یا هر وسیله دیگری قابل کنترل است.
این وب اپلیکیشن هر چند وقت یکبار بروزرسانی می شود و قابلیت های جدیدی به آن افزوده می شود. ضمن اینکه رابطه کاربری بسیار ساده ای دارد و هر فردی امکان کار کردن با این وب اپلیکیشن را دارد. نکته مهم در خصوص این هوشمندسازی این بوده که تنها محدود به مکان یابی نیست. بلکه دارای عملگرهای متعددی است که به وسیله همین وب اپلیکیشن قابل کنترل هستند.
مدیرعامل دنیای ماموت اظهار کرد که قرار است ابتدا این تریلر از ماه آینده به صورت آپشنال به بازار عرضه شود و پس از دریافت نظرات مشتریان به طور گسترده به بازار عرضه شود. وی اظهار کرد که این تریلر هوشمند در مقایسه با رقبای اروپایی دارای همان استانداردها و کیفیت بوده و قیمتی به مراتب پایین تر دارد. مومنی بیان کرد که ماموت هم اکنون صادرات گسترده ای به کشورها اروپایی و سایر نقاط دنیا هم دارد. دنیای ماموت قصد دارد که این هوشمندسازی را در آینده به سایر سگمنت های خودروهای تجاری اعم از کامیونت، پیکاپ و کامیون هم اجرا شد.

مهندس بشیری مدیرعامل شرکت شتاب سیستم
در مورد تریلر هوشمند، میخواستم توضیحاتی در مورد این تریلر هوشمند که برای اولین بار در کشور عرضه می‌شود، ارائه کنید و این که تجهیزات نصب شده، در مقایسه با تریلر عادی، چقدر افزایش وزن دارد و این که آیا این افزایش وزن، میزان چشمگیری است؟
در پاسخ به سوال شما، این دستگاه کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد و این وزن در مقایسه با تقریبا 8 تن وزن تریلر قابل مقایسه نیست. در مورد بحث هوشمندسازی، از اینجا آغاز می‌کنم که شتاب تک به عنوان بازوی اصلی ماموت در سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و نوآوری‌ها، طی یک رویداد استارتاپی که سال 1398 برگزار کرد، از بین 80 شرکت‌کننده، ایده شرکت مشاوران سیستم را به عنوان ایده برتر انتخاب کرد و این اتفاق، تاسیس شرکت شتاب سیستم جهانی با همکاری شتاب‌تک و مشاوران سیستم جهت توسعه و تکمیل طرح مذکور را به همراه داشت. کاری که این شرکت در رابطه با هوشمندسازی استارت زده، بحث تریلر هوشمند و هوشمندسازی تریلرهاست. همین هوشمندسازی را ما برای کشنده‌ها، کامیون‌ها و پیکاپ‌ها نیز در نظر گرفته ایم و حتی بحث کشنده را در حال تحقیق و توسعه و رساندن به نتیجه هستیم اما از آنجایی که فعلا تست های نهایی را پاس نکرده، در نمایشگاه فعلا در مورد آن بحث نمی‌کنیم.
نکته ای که در مورد این هوشمندسازی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تنها محدود به GPS و مکان‌یابی نیست؛ فرمان ها و عملگرهایی که روی این سیستم کار شده، به عنوان مثال یک کاربر با اپلیکیشنی که روی گوشی هوشمن دارد، می‌تواند با زدن یک دکمه نسبت به بالا یا پایین بردن محورها اقدام کند و دیگر نیازی نباشد که بخواهد از یک سری قطعات مکانیکی برای آن استفاده کند. پس یکی از مهمترین بحث هایی که در مقوله هوشمندسازی مطرح می‌شود این است که این سیستم به عنوان یک عملگر کار می‌کند و ورای آن، اتصال سیستم به مدولاتور است و در واقع می‌شود به وسیله کمباس می‌توانیم تمامی اطلاعات تریلر را بصورت آنلاین در مدیریت حمل و نقل ببینیم. یکی دیگر از موضوعات اصلی که می‌توان گفت در بحث هوشمندسازی داریم، بیگ‌دیتاست یعنی دیتایی که هیچ وقت، هیچ جایی ثبت نمی‌شود و اطلاعاتی که ما هیچ وقت نمی‌توانیم به دست بیاوریم و از آن استفاده کنیم. آینده همین کار در بخش کشنده است که بتوانیم با تجمیع اطلاعات تریلر و کشنده، برسیم به اطلاعات تاثیرگذار از رفتار راننده، هزینه‌های هر سفر و مواردی از این دست که می‌تواند بسیار برای شرکت های حمل و نقل حیاتی باشد.
 
 در سطح جهانی، شرکت هایی داریم که بصورت مستقل از شرکتهای خودروسازی در توسعه سیستم های پیشرفته عمل می‌کنند، آیا شما هم در دنیای ماموت برنامه ای برای توسعه سیستم های نیمه خودران و یا خودران دارید؟
در مورد سیستم خودران، سال گذشته در مواردی نظیر سیستم انحراف از مسیر و ترمز اضطراری اتوماتیک کارهایی را به انجام رسیده‌ایم اما از آنجایی که نیازمند پاس کردن استانداردهای جهانی در فصول مختلف می‌باشد، کمی نیازمند زمان برای تجاری‌سازی است.
ما بحث هوشمندسازی را هم از مبدا، و هم بصورت افترمارکت در نظر داریم. البته از نظر قیمتی هنوز برای اطلاع‌رسانی کمی زود است. اپلیکیشن یک اپلیکیشن ساده است و از نظر کاربری و دوستدار کاربر بودن، به نوعی آن را طراحی کرده ایم که متناسب با صنف هدف یعنی راننده ها باشد. همچنین قرار است مرحله به مرحله، در قالب آپدیت‌ها، فیچرهای جدید به اپلیکیشن اضافه شود.
 
 
مهندس مومنی در تکمیل صحبت های مهندس بشیری
همین شرکت شتاب‌سیستم، یک شرکت دانش‌بنیان است که روز اول، یک ایده استارتاپی بود و در قالب یک شرکت مستقل ایفای نقش می‌کرد. این که دنیای ماموت به عنوان سرمایه‌گذار در کنار این شرکت قرار گرفته به این جهت است که دیده این ایده استارتاپی می‌تواند منجر به یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل کشور شود. شاید اگر هم این سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گرفت قطعا کار دوستان متوقف نمی‌شد چراکه کار دانش‌بنیان و کار مبتنی بر فناوری دیجیتال است و ما افتخار این را داریم برای اولین بار این سیستم را بر روی محصولات خودمان عرضه کردیم. و همانطور که اشاره شد، در ادامه قابلیت استفاده از سیستم مشابه بر روی کلاس های خودرویی مختلف نیز وجود دارد. برای اولین بار در دنیا، شرکت آلمانی اشمتیس کارگوبول بود که به این حوزه ورود پیدا کرد. کاری که این اپلیکیشن انجام می‌دهد دقیقا مشابه سیستم بکار رفته در تریلر هوشمند دنیای ماموت است. در واقع تریلرهای اروپایی امروز به این سیستم مجهز هستند و ما هم به عنوان اولین شرکت ایرانی هستیم که تریلری هوشمند هم‌رده با نمونه های حال حاضر اروپا در کشور عرضه می‌کنیم.
 
در پایان دکتر علی کاووسی‌نژاد مدیرعامل شتاب‌تک گفت،
از آنجایی که بحث دانش بنیانی شد، یک توضیح ارائه بدهم. دنیای ماموت سال 1398 با ایجاد شرکت شتاب تک به عنوان هدلینگ سرمایه‌گذاری استارتاپی دانش‌‎بنیان خود، سرمایه‌گذاری بر روی ایده ها و استارتاپ های صنعتی را آغاز کرد. ما به زودی در نیمه دوم سال جاری استارتاپ های جدیدی را رونمایی می‌کنیم که همگی دانش‌بنیان و در حوزه تکنولوژی هستند. در فاز اول در حوزه تکنولوژی خودروهای سنگین و در ادامه کم‌کم به سمت خودروهای سواری هم می‌رویم. شرکت شتاب‌سیستم اولین خروجی هلدینگ شتاب‌تک است که به ثمر نشست، با سرمایه‌گذاری مشترک دنیای ماموت.
 
کد مطلب: 163830
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *