۰
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۸
معاون اول رئیس جمهور به آبادان رفت

امدادرسانی به متروپل، فریاد اعتراض در آبادان و خرمشهر

هویت جسد حسین عبدالباقی، مالک متروپل تایید شد اما مردم قبول ندارند
گویا تازه مسئولان متوجه عمق فاجعه در آبادان شده اند؛ چراکه معاون اول رئیس جمهور، تازه، دیروز (جمعه) در پنجمین روز حادثه به آبادان رفت، آن هم پس از اعتراضات گسترده مردم آبادان و خرمشهر به بی کفایتی مسئولان در صدور مجوزهای لازم برای ساخت غیرقانونی متروپل که پنجشنبه شب شدت گرفته بود. انگار مسئولان هم منتظر پیام رهبر انقلاب بودند تا این حادثه را بیشتر جدی بگیرند؛ پیامی که شامگاه پنجشنبه و ساعاتی پس از برگزاری مراسم سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی، صادر شد.
امدادرسانی به متروپل، فریاد اعتراض در آبادان و خرمشهر

 
گروه سیاسی: گویا تازه مسئولان متوجه عمق فاجعه در آبادان شده اند؛ چراکه معاون اول رئیس جمهور، تازه، دیروز (جمعه) در پنجمین روز حادثه به آبادان رفت، آن هم پس از اعتراضات گسترده مردم آبادان و خرمشهر به بی کفایتی مسئولان در صدور مجوزهای لازم برای ساخت غیرقانونی متروپل که پنجشنبه شب شدت گرفته بود. انگار مسئولان هم منتظر پیام رهبر انقلاب بودند تا این حادثه را بیشتر جدی بگیرند؛ پیامی که شامگاه پنجشنبه و ساعاتی پس از برگزاری مراسم سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی، صادر شد.
از زمانی که بخش‌هایی از برج دوقلوی یازده طبقه در دست ساخت متروپل آبادان در ظهر دوشنبه دوم خرداد دچار ریزش شد، عملیات امدادرسانی آغاز شده اما این عملیات با کندی پیش می‌رود. تا ظهر روز جمعه پیکر ۲۴ نفر از کسانی که زیر آوار جان خود را از دست داده اند پیدا شده و برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافت. این حادثه مصدومیت بیش از ۳۰ نفر را هم در پی داشت و با توجه به این که مشخص نیست چه تعداد زیر آوار مانده اند، احتمال افزایش تعداد جانباختگان وجود دارد. تا پنجشنبه پیکرهای ۱۳ نفر از جان باختگان حادثه نیز شناسایی و به خاک سپرده شده است.
گروه‌های امدادرسانی با تلاش زیاد در حال عملیات امداد و آواربرداری هستند اما احتمال ریزش باقیمانده سازه، دغدغه اصلی گروه‌های امدادی است و به این دلیل عملیات با احتیاط انجام می‌شود.
همزمان با عملیات امداد و نجات و آواربرداری در متروپل، مردم آبادان هم در نزدیکی محل حادثه، تجمعات اعتراضی با شعارهایی علیه مسئولان برگزار می‌کنند؛ تجمعاتی که به شهر همسایه، خرمشهر هم رسیده و ابراز همدردی مردم خرمشهر با مردم آبادان را در تظاهرات اعتراضی پنجشنبه شب به همراه داشته است. آنچه باعث خشم مردم شده، سهل انگاری مسئولان در مورد نظارت بر ساخت برجی است که بنا به اعلام کتبی سازمان نظام مهندسی آبادان، استانداردهای لازم در آن رعایت نشده بود اما با زد و بند مسئولان با مالک برج، مجوزهای لازم را چه برای ساخت و چه برای پایان کار، دریافت کرده بودند و مراسم افتتاحیه برج ناتمام هم با حضور غلامرضا شریعتی استاندار پیشین خوزستان که پس از آن رییس سازمان استاندارد شد، برگزار شده بود. همین حالا دهها نفر و خانواده‌های آنها قربانی بی مبالاتی مسئولان شده اند اما اگر برج به طور کامل افتتاح شده بود، در آن ساعت میانی روز، یک فاجعه انسانی با ابعاد وسیع تر بر جای می‌گذاشت.
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور که روز بروز حادثه، در تماس‌های تلفنی با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان این حادثه دستوراتی داده بود و یک روز بعد هم به هیاتی سه نفره شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و مشاور خود ماموریت داد با عزیمت فوری به آبادان، با بررسی جزییات پرونده ریزش ساختمان در این شهرستان، گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارائه کنند، سرانجام خودش هم روز جمعه پس از پنج روز عازم آبادان شد!
مخبر روند عملیات امدادرسانی در این حادثه را از نزدیک مورد بررسی و بازدید قرار داد و خواستار تسریع در روند عملیات آواربرداری و جست و جوی نفرات زیر آوار مانده شد. مخبر اگرچه از وجود امکانات آواربرداری در این حادثه ابراز رضایت کرد اما از افزایش امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای آواربرداری متروپل خبر داد! مشخص نیست اگر فکر می‌کنند امکانات آوار برداری مناسب است، چرا خواستار افزایش تجهیزات هستند! موضوعی که از روز اول مورد تاکید حاضران در محل بروز حادثه قرار داشت.
احمد وحیدی وزیر کشور هم روز جمعه در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل گفت: با استقرار ۲ دستگاه جرثقیل سنگین کار آوار برداری از ساختمان متروپل وارد مرحله جدیدی شده است. این ۲ دستگاه جرثقیل در ۲ جبهه شامل ساختمان رو به روی خیابان و ساختمان‌های پشت متروپل آواربرداری را انجام می‌دهند.
وزیر کشور گفت: با توجه به جلسات متعدد با گروه‌های کارشناسی و کسب اجازه تخریب برخی سازهای مجاور متروپل از سوی شهروندان، تصمیم بر آن شد که کار آوار برداری به صورت مکانیکی آغاز شود. برای کمک به توان و سلامت امدادگران علاوه بر حضور نیروهای تخصصی اقداماتی مانند اکسیژن رسانی به اعماق آوارها در حال انجام است تا با دسترسی به طبقات و لایه‌های زیرین بتوان به شرایط مسلط تر شده و از وضعیت مفقودان احتمالی باخبر شد. وی از مردم خواست تحت هیچ شرایطی به محوطه عملیاتی حادثه نزدیک نشوند زیرا شرایط خطرناکی وجود دارد ضمن اینکه تجمع افراد باعث کندی روند آواربرداری می‌شود.
رئیس جمعیت هلال احمر نیز پنجشنبه شب با بیان اینکه عملیات جست و جو و نجات در متروپل آبادان تا لحظه‌ای که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست ادامه دارد گفت: نیروهای امدادی و هلال احمر همچنان در کنار مردم بوده و تلاش می‌کنیم عملیات امدادی به بهترین نحو پیش برود. پیرحسین کولیوند در گفتگو با ایرنا گفت: عملیات جست و جو و نجات با تمام توان در محل حادثه ادامه دارد و تیم‌های تخصصی از نقاط مختلف کشور در محل حضور دارند. وی با تاکید بر برنامه‌ریزی جهت تسهیل در روند آواربرداری گفت: اقدامات و عملیات براساس شرایط پروژه تغییر می‌کند، با توجه به اینکه هر لحظه ممکن است شرایط خاص و جدیدی ایجاد شود نیاز است متناسب با آن اقدام کنیم. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تفکیک بخش‌های مختلف ساختمان افزود: آواربرداری ضلع شرقی ساختمان توسط قرارگاه خاتم، ضلع شمالی توسط آتش نشانی و جست و جو و نجات توسط جمعیت هلال احمر با جدیت در حال انجام است. وی گفت: در تلاش برای رسیدن به طبقات زیرین و همکف ساختمان متروپل هستیم اما خطر ریزش ساختمان کناری وجود دارد ،به رغم رعایت تمامی شرایط ایمنی خطر پذیری وجود دارد.
هویت جسد حسین عبدالباقی مالک متروپل تایید شد اما...
شامگاه پنجشنبه دادستان عمومی و انقلاب اهواز رسما اعلام کرد که هویت جسد «حسین عبدالباقی» متهم اصلی ، مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان از طریق بررسی ژنتیک (DNA) توسط پزشکی قانونی تایید شده است. البته آنگونه که صادق جعفری چگینی گفته «پیش از این نیز جسد توسط خانواده متوفی شناسایی و اداره تشخیص هویت پلیس آگاهی خوزستان از طریق انگشت نگاری، هویت وی را تایید کرده بود اما باتوجه به اینکه آزمایش DNA یک از معتبرترین روش‌های تشخیص هویت افراد می‌باشد، جسد برای آزمایش ژنتیک به پزشکی قانونی تحویل و نتیجه آزمایش امروز (پنجشنبه) اعلام شد.
وی ادامه داد: اجساد سایر جانباختگان حادثه نیز جهت بررسی و تایید هویت به پزشکی قانونی انتقال داده شد و اقدام قانونی در این خصوص انجام شده است. همچنین تیمی از پزشکان اداره پزشکی قانونی خوزستان برای پیگیری امور مصدومان حادثه بر بالین آن‌ها حاضر و اقدامات قانونی لازم را انجام دادند.
دادستان مرکز استان خوزستان بیان کرد: با دستور بازپرس پرونده، هیئتی از کارشناسان رسمی متخصص در رشته‌های مختلف مرتبط با حادثه، روز گذشته به محل حادثه اعزام شدند و چنانچه در بررسی علل و عوامل حادثه، مقررات، دستورالعمل‌ها و ضوابط ایمنی ساختمان، افرادی مقصر یا دخیل شناخته شوند، با آنان برخورد قانونی خواهد شد.
البته اعلام احراز هویت جسد حسین عبدالباقی همچنان با تردیدهایی از سوی مردم بویژه در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. روز پنجشنبه فیلمی از دوربین مداربسته محل بروز حادثه منتشر شد که زمان ریزش ساختمان را نشان می‌داد که به ادعای منتشرکنندگان فیلم، حسین عبدالباقی در زمان ریزش ساختمان، داخل برج در دفتر کارش بوده است اما این فیلم نیز با تردیدهایی مواجه شد چراکه با وجود آنکه لحظه کوتاهی از ریزش پارکینگ مشخص است، در لحظه ریزش ساختمان، دفتر کار حسین عبدالباقی تاریک می‌شود. به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان موجب شده هر خبری از سوئی مسئولان با تردید مواجه شود و به همین دلیل هم پنجشنبه شب، مردم خشمگین آبادان، آجیل فروشی عبدالباقی را که شغل اولیه او بوده و همچنان در آبادان مستقر بود، به آتش کشیندند.
نماینده آبادان خط و نشان کشید!
نمایندگان آبادان در مجلس شورای اسلامی همچون مسئولان مرتبط با ساخت متروپل، به دلیل عدم دقیق انجام وظایف نظارتی خود و حتی بعضا حمایت از سازنده، با انتقادهای فراوانی مواجه شده اند. اما در عین حال سیدمحمد مولوی یکی از نمایندگان آبادان در مجلس روز پنجشنبه در نشست کمیته بحران شهرستان آبادان که با حضور اعضای کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، استاندار و مسوولان ستاد بحران وزارت کشور در سالن اجتماعات بانک تجارت برگزار شد گفت:متاسفانه تعدادی افراد با هویت معلوم با ملتهب کردن فضای مجازی کار را برای نیروهای امدادی سخت کرده اند به همین دلیل باید با آنان برخورد شود تا نیروهای امدادی با آرامش کار را پیش ببرند. از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی درخواست می‌شود با رصد این افراد جلوی التهاب آفرینی آنها را بگیرند تا نیروهای امدادی با آرامش بیشتری اقدام به کار کنند. وی همچنین خواستار استقرار نیوجرسی (موانع بتونی) در فاصله بیشتری از محل حادثه شد و گفت: برای جلوگیری از بروز حادثه نباید اجازه داد افراد غیرعملیاتی وارد محدوده آواربرداری شوند.
پیام رهبر انقلاب در پی حادثه آبادان
رهبر معظم انقلاب در پی حادثه متروپل آبادان، پنجشنبه پیام تسلیتی صادر کردند. متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه‌ی تاسف‌بار آبادان علاوه بر نیاز به سرعت عمل و استفاده از همه‌ی ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه‌ی اول اهمیت است، وظیفه‌ی پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت آموز آنان با همکاری قوه ی قضائیه، و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ی نقاط کشور، برعهده ی همه ی ما مسئولان کشور است. لازم میدانم باتشکر از فعالیت چند روزه ی مسئولان دولت ، پیگیری و جدیت کامل در این باره را مطالبه نمایم. به مصیبت دیدگان حادثه تسلیت عرض می‌کنم و برای آنان صبر و اجر مسالت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
 
کد مطلب: 164162
برچسب ها: فاجعه آبادان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *