۰
جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۶
اژه‌ای:

باید بتوانیم ثابت کنیم نظام اسلامی و نظام ولایی، پاسخگوی دنیا و آخرت مردم است

رییس قوه قضاییه گفت: مجرمان باید خوف داشته باشند و ظالمان و متعدیان باید این احساس را کنند که در برابر آنها قدرتی برخوردکننده وجود دارد.
باید بتوانیم ثابت کنیم نظام اسلامی و نظام ولایی، پاسخگوی دنیا و آخرت مردم است
ایرنا نوشت: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای شامگاه پنجشنبه در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه دستگاه قضایی باید مامن و ملجا همگان باشد، اضافه کرد: هر فردی که این تصور را دارد به او ظلم شده، باید بتواند برای احقاق و استیفای حق خود به مراجع قضایی مراجعه کند.
وی با اشاره به گذشت بیش از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: نهایت توقع از ما می‌رود که بتوانیم ثابت کنیم نظام اسلامی و نظام ولایی، پاسخگوی دنیا و آخرت مردم است و می‌تواند دنیا و آخرت را توأمان برای مردم به ارمغان آورد.
رییس دستگاه قضا با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای ایجاد تنش در کشور با بکارگیری ابزار تحریم و سایر دسیسه‌ها، بیان داشت: دشمن تلاش دارد تا با ابزار مختلف، ذائقه مردم بویژه نسل جدید و الگوی زندگی آنها را تغییر دهد؛ از سویی دیگر، تمرکز دشمن بر مخدوش کردن وجهه مراکز و مراجعی است که مأوای مردم هستند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های دستگاه قضایی برای افزایش سرمایه اجتماعی نظام و ارتقاء امید مردم به تحقق عدالت در جامعه، بیان داشت: تلاش داریم در دوره جدید قوه قضاییه از ظرفیت‌های نخبگان حوزه و نخبگان بخش‌های مختلف جامعه برای پیشبرد امور استفاده و در مدیریت دستگاه قضایی تحول ایجاد کنیم.
رییس دستگاه قضا با اشاره به تعاملات و هم‌اندیشی‌های بی‌سابقه‌ای که قوه قضاییه طی حدود یک سال اخیر با دولتمردان و نمایندگان مجلس داشته است، اظهار داشت: علاوه بر اعضای دولت و نمایندگان مجلس، طی یک سال اخیر با افراد طیف‌های مختلف جامعه ارتباط برقرار کرده‌ایم؛ از سویی دیگر ارتباط هدفمند با متن مردم را در دستور کار داریم.
وی با اشاره به روش‌ها و شیوه‌های مختلف ارتباط مسئولان و مدیران ارشد دستگاه قضایی با مردم که به صورت مستمر و پیوسته در جریان است، گفت: تمرکز ما در ملاقات‌ها و دیدارهای مستمر مردمی صرفاً به رفع موردی مسائل و مشکلات مراجعه‌کنندگان و مردم خلاصه نمی‌شود و این ملاقات‌ها و دیدارها را مبتنی بر هدفمند بودن و آسیب‌شناسی رویه‌ها و فرآیندهای قضایی ترسیم کرده‌ایم.
رییس قوه قضائیه با اشاره به ملاقات‌های مردمی مسئولان قضایی که در جریان سفرهای استانی انجام می‌گیرد، به حضور مدیران و نمایندگان دستگاه قضایی در حدود هزار مسجد در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور اشاره کرد و بیان داشت: هدفگذاری ما این است که مسئولان قوه قضاییه علاوه بر رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی مردم در جریان ملاقات‌های مردمی، به تبیین مسائل برای مردم نیز بپردازند.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ارتقاء وضعیت زندان‌ها و زندانیان و نظارت بر کار ضابطین، تصریح کرد: تمامی زندان‌های کشور طی مدت اخیر گاهی بیش از دو بار توسط مسئولان قضایی مورد بازدید و سرکشی قرار گرفته‌اند و این روند ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اتخاذ رویکرد آسیب‌شناسانه و مساله محوری در مدیریت دستگاه قضایی، گفت: در جریان سفرهای استانی برخی مواقع با مسائل و مشکلاتی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف مواجه می‌شویم که برغم گذشت چندین سال پابرجا مانده‌اند؛ بنابراین ما بر مبنای راهبردی که اتخاذ کرده‌ایم در صدد رفع این مسائل و مشکلات برآمده‌ایم و برخی از آنها را حل کرده‌ایم و برخی دیگر از آنها در شرف حل شدن هستند.
رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به موضوع موقوفات که در سخنان یکی از اعضای جامعه مدرسین مطرح شد، تصریح کرد: حل مسائل مرتبط با موقوفات نیازمند همفکری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف کشور است و باید این مقوله از ابعاد مختلف شرعی و حقوقی مورد دقت نظر و ارزیابی قرار گیرد.
اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این نشست در محورهای ضرورت برخورد قاطع با ناهنجاری‌های سازمان یافته، ایجاد امنیت روانی برای فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی، نظارت، استفاده از نخبگان، بر خورد با اراذل و اوباش، پیشگیری از وقوع جرائم، گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، لزوم بازنگری نظام وکالتی، قاطعیت، سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها، مشکلات و آسیب‌های مربوط به زندانیان، لزوم تبیین دستاوردها و عملکرد قوه قضائیه برای مردم، استقلال قضات در تصمیم گیری‌ها و مبارزه با بی‌حجابی و بی‌عفتی عمومی، به بیان پیشنهادات، انتقادات و نقطه نظرات خود پرداختند.
رییس دستگاه قضا روز پنجشنبه به استان قم سفر کرد.
کد مطلب: 165877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *